Jugend skrev:
Att då börja inrätta olika privata monopol istället är dåligt för medborgarna.
De privata monopolen inrättades för något sekel sedan, när staten inte ville/kunde ta hand om nätutbyggnaden. Lite som dagens fiberföreningar, faktiskt.
 
Jugend skrev:
Fast jag lyfter väl inte upp Vattenfall som ett exempel på hur statligt ägande skall hjälpa medborgarna. Vattenfall drivs ju som ett privat bolag. Det är ju precis det som jag motsätter mig när det gäller nätägaren.

Produktionen skall vara enkel att sätta upp och näten skall drivas så att det är för medborgarnas bästa. Kan inte vara så svårt. Som sagt det finns inte många stater i världen som lånar så billigt som den svenska. Att då börja inrätta olika privata monopol istället är dåligt för medborgarna.
Ditt enda argument jag kan hitta är att Svenska staten kan låna billigare än ett bolag. Har du någon uppfattning om hur mycket det skulle kunna göra på slutpriset till konsument? Speciellt som tråden handlar om dubblering av nätavgifterna...
Rent praktiskt så skulle du alltså vilja lägga nätkostnaden på skattsedeln typ som vägar? Kanske uppdelat i en statlig och en kommunal del?
Eller vill du hålla kommunerna utanför då deras kreditbetyg är lägre än statens?
 
Om man lägger nätavgiften på skatten istället, då blir det gratis! Mycket bättre för alla!
 
injonil skrev:
Om man lägger nätavgiften på skatten istället, då blir det gratis! Mycket bättre för alla!

Gratis????
 
Javisst, det är väl så folk resonerar ungefär? Ingen gnäller väl över att simhallen kostar kanske 5 loppor om året för alla skattebetalare i kommunen varje år? Men att elnätet kostar pengar, det accepteras inte då det betalas av var och en och personliga räkningar.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Ditt enda argument jag kan hitta är att Svenska staten kan låna billigare än ett bolag. Har du någon uppfattning om hur mycket det skulle kunna göra på slutpriset till konsument? Speciellt som tråden handlar om dubblering av nätavgifterna...
Rent praktiskt så skulle du alltså vilja lägga nätkostnaden på skattsedeln typ som vägar? Kanske uppdelat i en statlig och en kommunal del?
Eller vill du hålla kommunerna utanför då deras kreditbetyg är lägre än statens?
Mitt argument? Sedan väger du in skattesatsen. Tycker jag faktiskt inte är hederligt. Varför skall man inte kunna ha en nätavgift för Sverige? Att försvara avigsidor av marknadsekonomin tror jag på allvar inte är bra för oss som tror på marknadsekonomin.

Se på Tyskland tex där man tom folkomröstar om att ta tillbaka nätet. Tycker bevisbördan föga ligger på mig utan på kraftbolagen. Jag är ju som jag skrev tidigare för marknadsekonomi.

Vi kan ju ta ett exempel. Eon. De har verksamhet som de sidorapporterar i Europa - UK, Sverige, Tjeckien och Ungern. Rörelsemarginalen för de här verksamheterna; 4 %, 28 %, 19 % och 10 %. Sverige sticker här alltså ut med en extremt mycket högre marginal än alla andra. Eon har dessutom en tyngdpunkt i södra Sverige så de kan inte komma med dravel om att det är glesbefolkat. Flyttar man sig över Atlanten och letar efter kraftbolag så finns det ett bolag i Dow Jones Utilities som har en rörelsemarginal över 10 %. Ingen över 20 % eller ens över 15 %. Man kan tycka att det borde finnas något kraftbolag som mid-west eller dylikt som har högre marginal men högre investeringsbehov för att det är glesbefolkat. Men icke.

Sedan finns det alltid argument som att vi kanske är effektivare och så vidare. Men det skall också kunna generera mer konkurrenskraftiga priser för slutkund också.

Tycker du på allvar Nimajneb inte att man skall göra något åt elmarknaden?
 
Handlar det om nätbolagen nu eller hela koncernerna?
 
Jugend skrev:
Mitt argument? Sedan väger du in skattesatsen. Tycker jag faktiskt inte är hederligt. Varför skall man inte kunna ha en nätavgift för Sverige? Att försvara avigsidor av marknadsekonomin tror jag på allvar inte är bra för oss som tror på marknadsekonomin.

Se på Tyskland tex där man tom folkomröstar om att ta tillbaka nätet. Tycker bevisbördan föga ligger på mig utan på kraftbolagen. Jag är ju som jag skrev tidigare för marknadsekonomi.

Vi kan ju ta ett exempel. Eon. De har verksamhet som de sidorapporterar i Europa - UK, Sverige, Tjeckien och Ungern. Rörelsemarginalen för de här verksamheterna; 4 %, 28 %, 19 % och 10 %. Sverige sticker här alltså ut med en extremt mycket högre marginal än alla andra. Eon har dessutom en tyngdpunkt i södra Sverige så de kan inte komma med dravel om att det är glesbefolkat. Flyttar man sig över Atlanten och letar efter kraftbolag så finns det ett bolag i Dow Jones Utilities som har en rörelsemarginal över 10 %. Ingen över 20 % eller ens över 15 %. Man kan tycka att det borde finnas något kraftbolag som mid-west eller dylikt som har högre marginal men högre investeringsbehov för att det är glesbefolkat. Men icke.

Sedan finns det alltid argument som att vi kanske är effektivare och så vidare. Men det skall också kunna generera mer konkurrenskraftiga priser för slutkund också.

Tycker du på allvar Nimajneb inte att man skall göra något åt elmarknaden?
Visst vill vi ha lägre totalkostnader för el, tror jag ingen förnekar. Men om ett förstatligande är lösningen på frågan har jag inte sett några belägg för.

Det enda har varit upplåningskostnaden, och där väntar jag fortfarande på ett svar.

När det gäller att titta på EON så låter ju rörelsemarginalen väldigt stor och föranleder att man studerar den närmare, men det har du säkert redan gjort. Till att börja med vore det intressant att se på hur marginalerna ser ut inom produktion, distribution resp försäljning.
När man fått ett grepp om detta behöver man titta på utvecklingen över tiden samt studera och jämföra hur tex kostnader resp intäkter skiljer sig mot konkurrenterna.
Om vi håller oss till distributionssidan, som denna tråd handlar om så är den prismässigt reglerad av Sverige samt EU. Är det regleringen som haltar och företagen har hittat kryphål i denna som kanske måste tätas till.

Så innan du börjar springa iväg o ropa efter förstatligande så behöver vi nog en mer djupgående analys och seriösa förslag på hur man kan sänka kostnadstrycket på konsumenterna. Tror vare sig på TS förlag att låta norrmännen dra ledningar eller dina att förstatliga.
 
Jugend skrev:
Att försvara avigsidor av marknadsekonomin tror jag på allvar inte är bra för oss som tror på marknadsekonomin.
Nätavgifter har INGET med marknadsekonomi att göra, det är hårt reglerat.
 
I vissa lägen gör man nog bäst i att bara betala och se glad ut.
välj dina konflikter. Om 4000kr per år gör att du går i konkurs så bör du kolla över dina övriga utgifter (och inkomster)
 
lassaserik skrev:
I vissa lägen gör man nog bäst i att bara betala och se glad ut.
välj dina konflikter. Om 4000kr per år gör att du går i konkurs så bör du kolla över dina övriga utgifter (och inkomster)
Så kan man väl inte resonera... i så fall gäller det ju allt.. och ska alla våra räkningsposter gå upp med 4k så svettas nog dom flesta av oss.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Att det är så höga elpriser har gjort att vi har sett över vår elförbrukning hemma. Genom en rad åtgärder så har vi sänkt elförbrukningen från 20 000 kWh/år till 10 000 kWh/år. Det tjänar både plånboken och miljön på. Om inte elen varit så dyr så hade vi inte brytt oss alls lika mycket.

Det är samma sak med bensinen. Med billigare bensin så skulle nog flera åka omkring i bensintörstande jeepar och efterfrågan på energieffektivare motorer skulle nog vara mindre.

Sen så kan jag tycka att den fasta avgivften man betalar till elbolagen är orimligt dyr.
 
Nimajneb skrev:
Så kan man väl inte resonera... i så fall gäller det ju allt.. och ska alla våra räkningsposter gå upp med 4k så svettas nog dom flesta av oss.
Exakt. Det skall ju inte stiga väsentligt mer än övriga kostnader i samhället. Då är det ju något problem. Alltså man skall också komma ihåg att det finns väldigt många branscher där priserna går ned givet vår låga inflation och ökad global konkurrens. Det är lätt att vara raljant bara för man själv kan betala. Men en prisuppgång högre än inflation drabbar frihetsgrader för de som inte har så gott ställt.

Men för att försöka svara på din fråga Nimanjeb. Min tes. Staten bör driva nätet - väsentligt lägre upplåningskostnad - och i princip inget krav på avkastning. Det är mina huvudargument. Jag hade velat att man i Sverige hade ett mindset att saker som kraft faktiskt är en fråga för medborgarnas väl. Höga priser drabbar ju mig också men det drabbar ju framförallt människor som ligger på marginalen då deras frihetsgrader begränsas. Jag tror man måste försöka vända saker till att göra det bästa för sina medborgare. Det bästa för sina medborgare är inte att man har ett gäng privata bolag som har hysterisk vinst på sina nät. Vi skall ju alltid vara bäst i världen på allt. Varför kan man inte ha som ambition ha det för medborgarna bästa elnätet - även när det gäller pris. Om inte annat för just de människorna som ligger på marginalen.
 
Om man vill förändra något, så bör man ta reda på hur det är, först. Annars kanske man utgår från helt felaktiga grunder när man försöker analysera problemet.

Men jag har förstått att det här med fakta kring elnät inte är relevant i debatten. ;)
 
Jag håller med gärna mer fakta. :) Det är dock inte som mjölkpriset i enkelhet ...

Idag finns ingen transparens, inga fria val, marknaden är så inkonsekvent att nätavgiften aldrig är med i kalkyler över elpriset. Praktexemplet är väl att de flesta konsumenter som skriver här inte ens räknar in nätavgiften i en kalkyl för sin värmepump tex. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.