Hej,

Har upptäckt mögel under vår nybyggda altan (se bilder). Möglet finns inte överallt, utan endast på vissa platser.

mur-20131208-111525-4610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-20131208-111537-4611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-20131208-111614-4612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-20131208-111738-4613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-20131208-111746-4614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-20131208-111755-4615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-20131208-111824-4616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mur-20131208-111920-4617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad behöver jag göra?
 
C
Se till att få ventilation/luftväxling under altanen. Det ser ut på bilderna som du byggt "tätt" runt altanen.
 
Är det verkligen mögel?

Det är ju tryckt virke och det blir ofta saltutfällning från nytryckt virke.:confused:
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Angående ventilationen - Helt rätt, vi la brädorna kant i kant, då dessa var helt ny impregnerade och blöta. Under sommaren blev det stora glipor mellan brädorna iom uttorkning, men nu verkar det blivit tätt igen.

Tror ni det kommer att fortsätta så här varje höst, eller borde brädorna torka ut successivt?

Angående saltutfällning - Hur tar jag reda på det? Är inte jättelockad av att smaka på detta ;-)
 
Go4it skrev:
Angående ventilationen - Helt rätt, vi la brädorna kant i kant, då dessa var helt ny impregnerade och blöta. Under sommaren blev det stora glipor mellan brädorna iom uttorkning, men nu verkar det blivit tätt igen.

Tror ni det kommer att fortsätta så här varje höst, eller borde brädorna torka ut successivt?

Angående saltutfällning - Hur tar jag reda på det? Är inte jättelockad av att smaka på detta ;-)
Det är nog mögel. Har sett liknande förut på altaner.

Det finns en lösning:

Det du bör göra är att om du har byggt igen altanen på sidorna så ska du öppna upp där. Det måste kunna cirkulera luft under altanen
 
Okej, så om jag tar bort en bräda runt om, dvs ca 12 cm så borde det finnas möjlighet till tillräcklig ventilation? Går det att tex "bara ta bort brädorna på sidorna för att erhålla tillräcklig ventilation?

Följdfråga - Behöver jag göra något åt möglet? Slipa/tvätta?
 
Redigerat:
Go4it skrev:
Tror ni det kommer att fortsätta så här varje höst, eller borde brädorna torka ut successivt?

Angående saltutfällning - Hur tar jag reda på det? Är inte jättelockad av att smaka på detta ;-)
Nyryckt virke har hög fukthalt och torkar så småningom (som du redan märkt med stora springor). Detta under förutsättning dom är monterade skyddat.
Är dom utsatta för väder o vind så blir dom så torra som väderleken tillåter.

Det är nog klokt att inte smaka på saltutfällningarna. Vet inte om det finns något säkert sätt att avgöra exakt vad det är, men om det känns som kristallbitar (eller som torrt havssalt) så kan du nog utgå från att det är saltutfällningar. Tror inte att varken mögel eller röta trivs särskilt bra på tryckt virke. Det är liksom det som är vitsen....:)
 
C
Det här blir ju som taket till ditt hus, ventiler på bägge kortsidorna. D.v.s. tag bort en bräda på varje sida, 3:e uppifrån kanske, om de är vågrätt placerade annars skulle jag ha glespanel på bägge sidorna...Nåt rutmönster eller så....finns nog massor av info på detta forum om hur man löst "problemet" med lämplig inklädning av altan....
 
Det ser ut precis som på nedsågade träd, grenar, vedklabbar när de inte är torra från början och inte ligger tillräckligt torrt, vindigt och soligt. Då blir det mögel på ändträet. Du skriver ju själv att det var nyimpregnerat, och det är även min erfarenhet att impregnerat virke torkas inte utan körs direkt ut till brädgården/kunden. Alltså måste man antingen låta det ligga torrt under ett år först, el montera på våren så att det hinner torka ut tillräckligt under vår, sommar och höst.

Jag skulle inte göra något åt det. Det är ju tryckimpregnerat så inget kan leva på det förrän efter 25 år el så när tillräckligt mycket av impregneringen försvunnit. Mögel finns överallt ute i naturen. Det är därför du har fått det. Det seglar runt massor med mögelsporer i luften alltid. Det är en del av den levande natur/miljö som vi lever i och är helt beroende av.
 
carra skrev:
Det här blir ju som taket till ditt hus, ventiler på bägge kortsidorna. D.v.s. tag bort en bräda på varje sida, 3:e uppifrån kanske, om de är vågrätt placerade annars skulle jag ha glespanel på bägge sidorna...Nåt rutmönster eller så....finns nog massor av info på detta forum om hur man löst "problemet" med lämplig inklädning av altan....
Så skulle jag oxå ha gjort. Även om det inte är någon fara för virket med detta mögel så hade det iaf känts bättre för mig om jag kunde ventilera bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.