Hej,

Jag har läst en del här på sidan och jag förstår nu lite bättre hur det fungerar med bygglov och detaljplaner och att man inte kan bygga vad som helst i tätbebyggda områden.

Vad jag undrar är ifall någon vet, på ett ungefär, hur pass stor chans man har att hitta ett stycke land utanför tätbebyggda områden där man faktiskt kan få bygga exakt vad man vill?

Ifall ett stycke land eller område inte har en detaljplan har man väl rätt att bygga i princip vad man än vill, eller?

Hoppas på lite feedback!

Alex
 
Det finns egentligen inga gränser för ytor mm utanför plan så chansen att bygga ett stort hus blir större. Dock brukar nämnderna vara restriktiva gällande stilen och att huset måste ligga sammanhängande med andra hus.

Sålunda ett nyfunkishus med pulpettak kommer nog inte få godkänt mitt ute på en åker helt enskilt.

Kolla vår hemsidas dagbok så kan du ser hur struligt det kan bli med husbyggen på landet. Vi har valt en traditionell byggstil med moderna inslag.
 
Går det att utveckla "... i princip vad man vill..."?

Vad hade du tänkt bygga för skojigt, ett tivoli? ;)
 
Calle Anka skrev:
Sålunda ett nyfunkishus med pulpettak kommer nog inte få godkänt mitt ute på en åker helt enskilt.
Ja, det är inte långt ifrån i alla fall! Ärligt talat så är jag inte särskilt förtjust i "vanliga" hus, även fast stenhusen i Skåne som jag såg på din sida är lite mer i min smak jämfört med den klassiska rödvita eller gulvita villan som man ser överallt.

Om du går in på www.wallacecunningham.com så ser du ungefär i vilken riktning jag tänker. Jag kanske inte är sugen på de mest extrema husen, även fast en administratörnisse som sitter och bestämmer säkert tycker att alla husen är hemska och absolut inte passar in i det svenska landskapet.

Efter att ha läst ännu mer här på forumet så börjar jag tro att jag inte har ens den minsta chans att få igenom ett sådant bygge. Too bad, säger jag. Då tar jag mina miljoner till ett land som vill ha dem! Går säkert att bygga något sånt i Spanien eller Portugal...

Tack för svaret i alla fall!

Mvh,

Alex
 
Ge inte upp Joe Millionare!

Det handlar ju om traktens byggnadstradition...Wallace Cunningham ser otroligt fina ut men det kan vara svårt att hitta motsvarande i Sverige.

Varför inte ta en sittning med en handläggare i din kommun och förklara vad du vill göra, ta med lite bilder och fråga om områden där dessa kulthus skulle kunna fungera....

Ett litet aber är bruttoarean. De hus som återfinns på hemsidan är stora, kanske uppemot 400 kvm och det är svårt....men som sagt innan du bryter ihop och flyttar till Spanien så prova med nämnden!

Vi behöver folk med kapital i Sverige så hang in there!
 
Det fanns ju en liten stuga där som hette "Sherwood" under "Past", jag ser ingen anledning till att inte det skulle passa vart som helst i Sverige...

Seriöst så tror jag att grannar är ett större problem än kommunen så länge de inte har någon idé om hur de vill utnyttja området i framtiden. Finns det inga begränsande regler och inga grannar som klagar så finns det knappast någon anledning (eller ens möjlighet?) för kommunen att hindra någon att plöja ner tiotals miljoner i en kopia av Sydney-operan. Tvärtom är väl de flesta handläggarna arkitekter och kan de få vara med på ett hörn när någon internationellt (eller t o m nationellt) erkänd arkitekt/arkitektfirma låter sitt skapande flöda på svensk mark så är de säkert mer än glada. Jag har själv sett den barnaglada glimten i ögonen på en handläggare som berättade att min blivande grannes arkitektritade hus blev "ett roligt och spännande litet hus ... även om det låg på gränsen till det tillåtna.". Du kan ju tänka dig hur trötta de är på kataloghus...

(Här bör kanske tilläggas att grannen är blivande på så sätt att jag ska flytta dit så småningom. Jag har alltså inte klagat på huset utan tvärtom använt det som förebild stilmässigt)

Så om du nu har så himla många miljoner så är det väl bara att kontakta firman. Troligtvis fixar de ett hus till dig där du vill ha det genom kontakter och lite pengar mm. Varför inte relativt centralt i Stockholm... eller ännu bättre, Göteborg!? När du sen är klar så lägger du ut en sträng på forumet och bjuder in oss alla på årgångsvin och tilltugg... verkar det ok?

Sammanfattningsvis tycker jag absolut inte du ska ge upp dina planer! Med rätt attityd så tror jag inte kommunen är din värsta fiende.
 
alexsthlm skrev:
Om du går in på www.wallacecunningham.com så ser du ungefär i vilken riktning jag tänker. Jag kanske inte är sugen på de mest extrema husen, även fast en administratörnisse som sitter och bestämmer säkert tycker att alla husen är hemska och absolut inte passar in i det svenska landskapet.
Många av de här husen är ju som skulpturer som är skapade för den terräng de placerats i, i synnerhet de som byggts på sluttningar. Det går väl utmärkt att göra nordiska varianter av den här arkitekturen (i synnerhet som du säger att du inte tänkt på det allra mest extrema). Håller med de övriga: GE INTE UPP!

Utanför tätbebyggda områden kan det antingen finnas områdesbestämmelser eller ingen plan alls. Mina erfarenheter bekräftar det som IFK skrev: det största problemet har varit grannarna, och inte bygglovarkitekterna som i de fallen varit positiva till något udda (i nåt fall var det länsstyrelsen som var lite på tvären). Huvudsaken är att det är riktigt välgjort! Tycker att det finns flera sådana exempel på hemsidan, som skulle funka rakt av.

Med din tjocka o blanka plånbok bör du sålunda skaffa en STOR tomt - utan grannar tätt inpå.
8)
 
"Razor" (present) tror jag hade gjort sig i Mölndal...(på sluttningarna ner mot E6:an)
 
Nja jag skulle föredra Winghouse (Present)....snacka om läckert!
 
Calle Anka skrev:
Nja jag skulle föredra Winghouse (Present)....snacka om läckert!
Mm, måste hålla med dig där. Winghouse är helt otroligt vackert. Det är klart, omgivningen bestämmer ju hur huset kommer se ut, att slänga ut Winghouse på en plan åker skulle ju inte se speciellt bra ut...
 
Calle Anka skrev:
Ge inte upp Joe Millionare!

Varför inte ta en sittning med en handläggare i din kommun och förklara vad du vill göra, ta med lite bilder och fråga om områden där dessa kulthus skulle kunna fungera....

Ett litet aber är bruttoarean. De hus som återfinns på hemsidan är stora, kanske uppemot 400 kvm och det är svårt....men som sagt innan du bryter ihop och flyttar till Spanien så prova med nämnden!
Jo, det är klart. Man skulle nog kunna gå den vägen och se ifall kommunen är sugen på att få ett sånt projekt att gå ihop. Tror knappast Stockholms kommun är en kandidat, finns inte många tomter där som kan hysa en byggnad på 300-400kvm. Men jag tittar gärna runt i resten av Södermanland.

Ge upp kommer jag i alla fall inte göra, men när det blir av är en annan fråga. Kan tänka mig att det blir en jäkligt utdragen process...
 
IFK skrev:
Det fanns ju en liten stuga där som hette "Sherwood" under "Past", jag ser ingen anledning till att inte det skulle passa vart som helst i Sverige...

Seriöst så tror jag att grannar är ett större problem än kommunen så länge de inte har någon idé om hur de vill utnyttja området i framtiden. Finns det inga begränsande regler och inga grannar som klagar så finns det knappast någon anledning (eller ens möjlighet?) för kommunen att hindra någon att plöja ner tiotals miljoner i en kopia av Sydney-operan. Tvärtom är väl de flesta handläggarna arkitekter och kan de få vara med på ett hörn när någon internationellt (eller t o m nationellt) erkänd arkitekt/arkitektfirma låter sitt skapande flöda på svensk mark så är de säkert mer än glada. Jag har själv sett den barnaglada glimten i ögonen på en handläggare som berättade att min blivande grannes arkitektritade hus blev "ett roligt och spännande litet hus ... även om det låg på gränsen till det tillåtna.". Du kan ju tänka dig hur trötta de är på kataloghus...

(Här bör kanske tilläggas att grannen är blivande på så sätt att jag ska flytta dit så småningom. Jag har alltså inte klagat på huset utan tvärtom använt det som förebild stilmässigt)

Så om du nu har så himla många miljoner så är det väl bara att kontakta firman. Troligtvis fixar de ett hus till dig där du vill ha det genom kontakter och lite pengar mm. Varför inte relativt centralt i Stockholm... eller ännu bättre, Göteborg!? När du sen är klar så lägger du ut en sträng på forumet och bjuder in oss alla på årgångsvin och tilltugg... verkar det ok?

Sammanfattningsvis tycker jag absolut inte du ska ge upp dina planer! Med rätt attityd så tror jag inte kommunen är din värsta fiende.
Ja, ni verkar ha koll på det här mer än jag i alla fall. Att grannar kan vara ett problem vet jag sen tidigare. Har ett landställe där jag måste slänga in en trekammarbrunn och byta ut min gamla icke-miljövänliga från 40-talet. Grannen har självklart synpunkter på allt och har tom överklagat till länsstyrelsen bara för att jävlas. Snart har det gått ett år sen jobbet sattes igång och det lär ta ungefär sex månader till innan det är klart.

Vi får se i alla fall. Huset kommer inte byggas över en dag, det är en sak som är säker. Men om jag måste bearbeta kommuner, grannar och diverse annat folk i två år för att ens börja så har jag nog tappat aptiten vid det laget.

Jag uppskattar i alla fall eran support och ifall mitt drömhus någonsin byggs i Sverige så lär ni få reda på det på ett eller ett annat sätt!

PS: Och ifall ni undrar så är Wallace Cunningham endast inspiration, jag måtte ha slantar i fickan men jag tror inte jag har råd att anlita Cunningham! Anlitar istället en av mina vänner som är arkitekt (tyvärr varken svensk eller kändisarkitekt, men duktig är han!), blir nog billigare så! ;)
 
Du vet att det är obligatoriskt med en hemsida när man skriver på byggahus.se? ;)

Så när ditt hus är under uppförande är vi ivriga att have a look!

Cunninghams hus ser ut att kosta runt 20-30 MSEK och det kan man ju ha roligare för.

Lycka till!
 
Calle Anka skrev:
Du vet att det är obligatoriskt med en hemsida när man skriver på byggahus.se?  ;)

Så när ditt hus är under uppförande är vi ivriga att have a look!

Cunninghams hus ser ut att kosta runt 20-30 MSEK och det kan man ju ha roligare för.

Lycka till!
När och om (när och om sa jag ;)) huset blir av i Sverige så blir det en hemsida, helt klart! Men, first things first. Först efter nyår kommer jag kunna ta ett snack med någon angående hela idén. Sen får vi se... Ett steg i taget :)

Och, jo, 20-30 miljoner minst skulle jag tro. Min budget ligger på runt 15, så det gäller att hålla koll på kostnaderna, göra en hel del själv och anlita bekanta.
 
på en sådan kåk finns alltid folk som är villiga att jobba...jag tex :)

Nej seriöst...skulle ett sådant bygge i stil med det där bli av så vill vi självklart se hur det går.Inte många ggr man ser sådana byggas! Sist jag såg något ballt var Foppas hus i Övik..*skratt*

Hang in there! Klart du skall bygga!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.