Hej,

är på gång att sätta in ventilerande golv (nivell, granab, ghia), och funderade på om man inte kunde återvinna värmen i luften som jag ventilerar ut. Känns ju korkat att bara blåsa ut en massa varm luft ut ur huset hela dagarna.

Någon som har sett någon lösning på detta?
 
Problemet är att golvluften drar med sig fukt från plattan samt att den även kyls ner av plattan. Alltså behövs speciell växlare som klarar av kondens, plus att det inte är så mycket energi som går att återvinna. Jag räknade på det och kom fram till cca. 200W termisk energi som mest.
 
Är det så mkt luft? Har för mig att det är ganska små fläktar man brukar använda. Om man redan har ftx kan det kanske vara vettigt att koppla in där men annars lönar det sig knappast.
 
Kommer eventuellt att lägga in golvvärme på 30kvm, det påverkar ju kanske litet. Men ok, det låter som att det finns andra energitjuvar att jaga innan jag överväger detta. Kan ju kopplas på senare om det blir aktuellt att renovera ventilationen.
 
Det blev golvvärme och hur jag än räknade så var det inte värt att fånga energi från det ventilerade golvet.
 
Intressant tanke men jag tror också det handlar om för litet luftflöde. Nu har vi bara ca. 85 kvm Nivell och minsta fläkten men känner man på luften som kommer ut är den inte särskilt varm (kyls av plattan) så jag tror inte det kan bli en lönsam investering tyvärr...
 
Hur löser du gv tillsammans med ventilerat golv?
 
Ok, blir nog bra.
 
Ja vi får väl se. Det som är knepigt är kombinationen välisolerat hus, bergvärme och golvvärme. På övervåningen har vi två elvärmegolv. De är ju termostatstyrda och vi har så varmt i huset att de nästan aldrig startar. Nu blir det vattenburen golvvärme uppvärmd av bergvärmen, så under sommarhalvåret så kommer golven vara kalla. Men det blir ju varmt och skönt på vintern, och det är väl då vi mest behöver det.
 
Vi har LK EPS16 ovanpå Nivell golvet och sen natursten (Travertin 12mm) direkt på det. På sommaren kör vi ut 20 grader i slingorna och då har golvet ändå en behaglig temp att gå på... :)
(Via bergvärme)
 
Håller på att totalrenovera och kommer att ha ventilerat Nivell med golvvärme. Frånluften från golvvärmegolvet kommer att gå till nytt FTX. Det ger inte så mkt besparing som man kanske kunde tro eftersom flödet under golvet är relativt lågt jämfört frånluftsflödet från huset som helhet.

Det kan i vårt fall spara ca 1300-2300 kWh värmeenergi per år (intervall eftersom jag ännu inte mätt vilken temp som frånluften från golvet får när golvvärme är på i alla rum). Den högre siffran är baserad på att frånluftstemperaturen från golvet blir lika hög som framledningstemperaturen (35 grader) vilket är osannolikt men alltså ett tak för hur mkt det maximalt kan spara.

I vilket fall, vi har värmepump så med cop 3-4 blir det alltså blott ca 300-800 kr per år som man spara på att ta vara på frånluften från golvet. Har man direktel kan man förstås dock spara lite mer på det.

FTX anläggningen är beräknad att betala igen sig på 15 år (idealt) utan inkoppling av golvvärme. När jag kopplar till golvvärmen till FTX är beräkningen 12-13 år. Gör alltså inte mer än storleksordningen 10-20 % på totala investeringen. Den högre siffran 20 % är möjlig men osannolik enlig ovan.

Har man eller ska skaffa FTX finns det alltså skäl att också koppla in frånluften vid golvvärme. Men det finns inget skäl att skaffa FTX bara för frånluften från golvvärmegolvet i sig.

I vårt fall blir det en speciell kopplingslåda mellan Nivellrör och FTX systemet.
 
Zakalwe skrev:
Problemet är att golvluften drar med sig fukt från plattan samt att den även kyls ner av plattan. Alltså behövs speciell växlare som klarar av kondens, plus att det inte är så mycket energi som går att återvinna. Jag räknade på det och kom fram till cca. 200W termisk energi som mest.
Kan tillägga att detta stämmer med vår beräkning. Fick effekten 150-270 W. Den högre siffran är ett tak som motsvaras av det osannolika fallet att frånluftstemperaturen skulle bli lika hög som framledningstempen i golvet.
 
nu är det första riktiga vintern med golvvärme i huset. Vi har cca. 90 kvadrat mekanisk ventilerad Nivell med 70mm cellplastisolering och hygrostatstyrd fläkt som håller luftfuktighet i frånluften mellan 60-70% (vilket påstås vara optimalt). Nu när det är kallt ute är luftfuktigheten på frånluften under 60% i stort sätt alltid, så fläkten går på lägsta farten. Jag ska försöka sticka in en termometer i frånluftkanalen men som det känns nu håller frånluften betydligt lägre temperatur än både framledningstemp och hustemp (och tur är det, annars skulle jag "elda för kråkorna :) ).

Så hur än jag räknar har jag svårt att se ekonomin i att försöka återvinna värme från frånluften. Dels är flödet som lägst när man eldar som mest (på vintern), dels är delta-T ganska låg, Någonting bör man kunna spara, men är det värt investeringen?
 
Vore intressant att se vad du får för temp. Jag mäter också.

Med bara ca 30 av 70 kvm uppvärmt (28 grader framledning) har vi haft 60 % fuktighet och 21-22 grader på frånluften från golvet. Då är det bara ca 35 mm isolering under golvet. Det är nog inte självklart att det är bra om frånluftstempen är låg eftersom den som värme som går nedåt och inte kommer ut i frånluften går ju till kråkorna ned i den oisolerade plattan. Den får man aldrig tag i.

21-22 grader motsvarar de lägre siffrorna i mina intervall i tidigare inlägg, dvs ca 150 W som kan vi spara om vi tar hand om det i en växlare med 80 % verkningsgrad. Har inte golvvärme på övriga ytor ännu eftersom fästmassan under klinkern ska bränna färdigt först. Men kan återkomma i januari med en mätning som då kan ge möjlig insparad effekt och värmeenergi för hela golvytan. Min gissning är dock att det inte kommer att skilja nämnvärt från redan uppmätta 21-22 grader. Men vi får se.

I vårt fall skulle det som sagt inte vara värt investeringen om vi inte redan hade bestämt att vi ska ha FTX. Då är merinvesteringen bara 1500 kr för en kopplingslåda mellan golv och FTX.

Om vi inte skulle haft FTX kan man räkna bakvägen. En liten värmeväxlare för flöden i den storleksordning vi talar om (ca 10-15 liter/s från en normalstor källare och minst 80 % verkninsgrad) skulle då inte få kosta mer mer än ca 5000 kr installerad för att vi skulle närma oss en payoff på 10 år. Vet inte om det finns sådana på marknaden. Vanliga FTX aggregat är ju dimensionerade för större flöden och ligger som lägst på ca 20 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.