Hemmakatten
Vårt under byggnad hus har eget vatten o avlopp. Allt KBDT går till en slamavskiljare och sedan ut i infiltrationsbädden. I sådana lägen är det oerhört viktigt att man inte mer än nödvöndigt släpper ut för miljön skadliga ämnen. Fosfat är ett av dem.

Men det är banne mig svårt att hitta sådana tvättmedel. Grumme tvättsåpa är ett av dem, men jag vet att det finns fler, eller - det bara MÅSTE finnas fler! Använde tidigare när vi bodde i hus anslutet till kommunens reningsverk bla nåt från Via som behåller den svarta färgen på kläder (heter Black Magic eller nåt sånt). Den är totalförbjuden nu.

MEN, min fråga är egentligen OM DET FINNS ETT SORTIMENT ATT VÄLJA BLAND, om man nu intevill/kan/får använda fosfater. dvs. finns det mer att välja på än Grumme tvättsåpa? Och VAR kan man i så fall köpa dessa medel.

Vad vi behöver är tvättmedel för maskin, mjukgöringsmedel, diskmedel samt allmänna rengöringsmedel för golv och skåp och toarengöring (handfat kranar mm). Och ett bra fönsterputstningsmedel.

HUR ska vi kunna hitta dessa miljövänliga och för oss helt nödvändiga produkter.

Jättetacksam för tips och råd!! :D
 
http://www.svanen.nu/produkter/ har en hel lista

annars finns det en hel del länkar om man söker på fosfatfri ... & till fönstren använder jag bara ngn droppe ammoniak ... visserligen giftigt men ändå så lite i en spann att man troligen kan hälla ut det på biluppställningsplatsens grus så slipper man ogräs ::) (förutsättningen är förstås att du inte måste tvätta fönstren varje vecka)

skriver yonna mittinatten (väntar på morgontidningen) :cool:
 
Hemmakatten
Tack för tipset! :) Det fanns en hel del att läsa på Svanen-sidan. Fler tvättmedel än vad jag trodde var fosfatfria. För övriga rengöringsmedel (maskindisk, handdisk mm) står inget specifikt angivet om de är fosfatfria även om de är Svanen-märkta. Får söka vidare utifrån dina söktips.
 
Hej!

www.ldggreen.se är ett svenskt företag som bara marknadsför fosfatfria produkter. De har till och med fosfatfria disktabletter. Jag har själv beställt deras produkter och det fungerade mycket bra.

 
Blir disken/glasen verkligen skinande med miljövänliga produkter? Jag försöker men tycker det är urkasst. För min del gäller dyra, riktigt omiljövänliga disktabletter ... ;)
 
LDG:s fosfafria tabletter fungerar minst lika bra som de miljöfarliga. dessutom kan du diska kristallglas och finporslin. De har ett provpaket - testa.

MVH
Miljövännen
 
Om din tvättmaskin börjar lukta illa så är det på grund av alla dom fosfatersättningar i fosfatfria tvättmedel som är god grågrund för mikrober- man ska köra 90 gradig kokprogram då och då för att koka bort mikroberna  som orsakar dålig lukt. Bra att veta i förvägg så du inte misstänker avloppsproblem när det händer ;)
gaia
 
Tack för tipset! :)
Jag har visserligen kört dessa produkter i över ett år nu - och det luktar ingenting. En vanlig tillsatts i fosfatfria produkter är ju zeoliter(mineral/lera) - men det sa en kompis som jobbar som maskinreparatör att det inte var bra (slammar igen maskiner och avlopp). Kanske är det zeoliterna som också ger grogrund. ldggreen:s produkter är ju zeolitfria så det kanske är anledningen till att det inte förekommer lukter. Jag har bara gott att säga om deras produkter och rekommenderar dem starkt.

 
Mera OT: Det är vettigt att även vi som inte "behöver" använda maximalt miljövänliga produkter kastar ett getöga på just zeolitinnehållet i tex tvättmaskinsmedlen eftersom de beckar igen maskinen - precis som Limpa skriver. Detta var uppe i konsumenttidningarna för ett antal år sedan och jag har varit väldig petig med just tvättmedel. Mycket för att vi idag också kör många tvättar på låg temperatur. Mina tvättmaskiner har hållit mer än 17 år. De nyare maskinerna är väl troligen ännu mer känsliga.
 
Hur är dessa fosfatfria (och vad de mer var) med tanke på allergier? Jag har två i familjen som absolut inte tål vilket tvättmedel som helst och om man tvättar med fel (eksem och klåda som följd) får man tvätta om dessa kläder 3-4 gånger... så just nu använder jag ICAs Skona parfymfritt och som ni förstår vågar jag knappt testa något annat...

/FlitigaLisa
 
Ldggreens tvättmedel och sköljmedel rekommenderas av Astma och Allegiförbundet. Du kan själv läsa mer på deras hemsida www.ldggreen.com

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.