A
Jag har en olycklig kombination av Baxi Baltic O-25 (nånting sånt) och en Eurofire EF20. Det är ju långt ifrån optimalt men det är vad som finns just nu.
Pannan har liten vattenvolym, ca 100l, så brännaren får starta väldigt ofta när det blir riktigt kallt ute.
Finns det nån vits med att lägga till en extern tank så att jag får en större vattenvolym och därmed lite långsammare temperaturväxling?
Vi har shuntautomatik och den kör ut 30-40gradigt vatten till elementen, även när det är riktigt kallt.

Huset är från 1939, en 1 1/2 plans med källare, 85/65 kvm.
 
Vad kör du för tempdiff på brännarens start/stopp? Kan vara enklare att fixa det och om det går trimma ner brännaren lite?
 
I regel är det onödigt att ha en ack. tank till en pelletslösning. Så länge din brännaren klarar av att hålla tillräcklig temperatur i pannan spelar det ingen roll. Att den får starta och stanna mycket beror väl antingen på att du kör på en för hög effekt eller att du har en liten skillnad i temp diff mellan start och stopp.
 
Håller med föregående, lönar sig ofta inte att investera i en ren acktank till pellets om det inte är en tekniktank och man tänker ansluta sol eller andra värmekällor.

Det du kan kolla är om det finns chip med större hysteres typ en 20graders och sen justera ner brännaren till lägre effekt för att få längre gångtider.

På pellets.info finns det mycket matnyttigt om pellets och brännare med mycket duktigt folk
 
A
Jag är lite låst till ett kort temperaturspann på brännaren, kör 65-75C just nu. Höjer jag högsta tempen till 80C så går överhettningsskyddet på elpatron antingen pga eftervärme eller för att det blir för hett runtikring patronen, jag har en förlängnings-stos till brännaren och det blir ju ganska varmt även utanför själva pannan.
Om jag sänker starttempen så finns nog risken att jag får slut på varmvatten när det går mycket värme ut till elementen samtidigt som nån börjar duscha och tempen är låg. Det tar ju en stund att starta en pelletsbrännare så värmen kommer inte direkt.
Det var därför jag tänkte att större vattenvolym skulle vara bra. Allt funkar bra som det är men tänkte att det kunde vara bra med färre starter per dygn.
 
Då är det ju lite värre med tanke på överhettningsskyddet på patron, men har du möjlighet att justera ner effekten så att du klarar både värmebehovet och vv? För längre gångtid ska spara pengar och mindre starter sparar på tändelement.

Men i ditt fall kanske en tank är på sin plats och handlar du begagnade saker och gör mycket själv så minimeras kostnaden
 
Din tanke är inte helt tokig och jag förstår dilemmat. Antar att du shuntar ut värmen direkt från pannan och då blir det ju en del att bygga om om du tänkt satsladda tanken. Alternativen är ju volymtank likt de en del VP installationer har i serie på framledningen. Min gissning är dock att det kan vara lika bra att kika på en modulerande brännare.. Då är saken löst utan större ingrepp.
 
A
Jag kan prova sänka effekten lite till och även sänka start-tempen nån grad.
Elpatronen startar nån grad under brännaren så den går också in och värmer vattnet tills brännaren kommit igång om det behövs.

Men det ska alltså funka bra att köra med så liten vattenvolym som jag har?
Jag menar att om andra har liknande upplägg så kan jag ju fortsätta såhär, temperaturen är det ju inga problem med just nu utan det är mest att brännaren startar så ofta som jag tänker på.

Tänkte väl att om man kunde ha nåt i serie, men jag är inte alls insatt i vvs-världen.
Vad är en modulerande brännare för nåt?
 
Redigerat:
Elpateonen borde du väl inte behöva förrän pannan kommit ner i 45-50 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.