Hej kamrater! :)

Jag är en nybliven 21-åring som bor i en liten ort på västkusten. Jag bor fortfarande hemma fast jag har jobbat i över 2.5 år på en polyetenfabrik som processoperatör. Jag har det senaste året letat efter ett eget hus att bosätta mig i, men har inte hittat något passande.
I oktober gick en nära släkting bort och lämnade ett hus efter sig och eftersom jag var husletande så fick jag frågan av arvstagarna att köpa huset, jag tackade självklart ja och hela släkten fann lite glädje i sorgen att huset stannar kvar i släkten. :)

Så nu sitter jag här med ett litet rött hus på 76+10m2 och står inför en rad projekt. Det kommer bli extra spännande eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet/kunskap om husägande/renoveringar. :D

Jag snubblade över detta forum och kom på idén att göra en löpande tråd där jag lägger upp mina projekt löpande och hoppas få lite input, hjälp och tips från er rutinerade rävar.
Jag har snickare i familjen som kommer hjälpa mig en del men vill göra så mycket som möjligt själv och just därför kommer jag behöva er hjälp :).

Här är mitt hus :)
1461808_10151818949530679_1319573482_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bor fortfarande hemma och bara några hundra meter från huset, därav kommer jag inte att stressa framåt utan ta god tid på mig och lära mig så mycket som möjligt och få allting så bra som möjligt.

Planer i nuläget:
Sätta in nytt kök (gamla utrivet)
Renovera badrummet/toaletterna
Tapetsering/målning av flera rum
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Kommer lägga in fler bilder ikväll. Ska börja måla badrummet på övervåningen ikväll.
 
Beklagar sorgen men gratulerar till huset.

Och tillsist, välkommen, och lycka till!
 
Kul med en projekttråd! Ser fram emot bilder :)
 
Välkommen! Ser fram emot bilder. Vore roligt att få komma med idéer till planlösning om inte annat!
 
God kväll, har som sagt målat i badrummet ikväll. Lägger upp lite före/efter-bilder.

IMG_3168.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3227.jpg Efter första lagret färg:
IMG_3237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite dåliga bilder kanske, men blev bra mycket fräschare med denna kalkvita färg! var lite beige-aktigt innan. Den blåa mattan blev helt okej efter att jag skurat den som en toker.

Nu lite frågor :cool::
1. När jag tog ner kaklet gav sig glasfiberväven som ni ser på bilderna, jag målade över detta.. Är det bara att sätta nytt kakel på färgen? För jag pajade väl fuktspärren?

2. Ska måla panelen vit också, tycker ni jag ska måla väggen/snetaket/taket eller bara väggen?
 
Grattis till nya boendet. Och vilken lyx att kunna bo all-inclusive och ägna all fritid åt renovering.

Är det ett rum med dusch/badkar och golvbrunn eller en toa?
Är det en vanlig mugg så behöver du bara fuktspärr på golvet, men är det ett ordentligt våtrum så blir det en mer komplicerad historia med ny fuktspärr.

Kakel är inte en fuktspärr utan om du ska sätta kakel/klinker så bör du göra om hela våtrumsväggen enligt branschreglerna.
 
Tack så mycket :)

Det är toalett, handfat och duschkabin, eftersom det inte är någon lutning i golvet. Duschkabinen kommer stå på motsatt sida handfatet, om det spelar någon roll :)
 
Shit, trodde först jag fått ett hus till att renovera!
/Fredrik Einarsson, Västkustbo
 
  • Gilla
stice
  • Laddar…
Även om du ska ha duschkarbin ska du ändå ha fuktspärr på väggar och golv.
 
Det enklaste och billigaste sättet att fuktspärra ett badrum är att använda ett målat system och följa MVKs branschregler.
 
Okej, jag måste alltså slänga upp en ny våtrumsväv och sedan måla med våtrumsfärg, för att sätta upp nytt kakel? Låter lite overkill faktiskt men sådana är väl reglerna ;)
 
Redigerat:
Nä det behöver du antagligen inte göra. Kaklet du hade ovan handfatet är ju bara stänkskydd. Skall man va korrekt så skall du såklart ha tärskikt i hela badrummet.
 
Har målat och målat och målat de senaste dagarna. Även legat och skrapat rent mattan från smuts som inte gick bort med t-sprit. Skön känsla att det står en toalett där igen :) Imorgon ska jag sätta upp det nya tvättstället, badrumsskåpet och hyllor. Bör jag sätta en list längs snetaket mot den vita panelen?
XJdRzQg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Måste man ha tätskikt om man har duschkabin? jag har får mig att jag fått reda på att det inte behövs.... men som sagt jag kan ha fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.