Hittade ett intressant pressmeddelande som rör bygglov och friggebodar.
Arbetet om friggebodar skall redovisas redan den 12 december med det bredare förenklingsarbetet ska redovisas senast den 1 juli 2014.

Kan vara värt att avvakta om tänkt dra igång med friggeboden...

http://www.regeringen.se/sb/d/16782/a/228379
 
Det har diskuterats i någon annan tråd, men det är absolut i rätt riktning. En överdriven detaljreglering av tillbyggnader och friggebodar i småhusbebyggelse är bara kontraproduktiv för samhällets utveckling.
 
Vafan, jag har ju precis byggt 15 kvadrat friggebod.
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Är ju bara att hoppas på det bästa. Att lätta på byråkratin är absolut i rätt riktning.
 
Om ytan går upp till 20 kvm kan man faktiskt få till ett litet garage. 3,5 x 5,5 meter räcker gott för mig.
 
Ett bra argument om man vill få igenom detta men inte en lösning på bostadsituatonen som råder, är att 20kvm öppnar för fler andrahandsuthyrningar, man kan bygga en friggebod med ett rum på 7kvm och ett större på 20 som agerar pentry + vardagsrum, det går säkert att bygga en toalett med Sthlmsdusch på 2kvm om man vill det.

Boden kan användas som tonårsboende, uthyrningsdel m.m.
Då finns det ett bra skäl att godkänna detta.

Men det där med att folk följer reglerna vet ju alla hur det brukar bli.
 
Andy78 skrev:
Men det där med att folk följer reglerna vet ju alla hur det brukar bli.
Eller det där att folk faktisk TROR de följer reglerna...
 
haavard skrev:
Eller det där att folk faktisk TROR de följer reglerna...
Vad menar du nu?
 
Andy78 skrev:
Vad menar du nu?
Många av de tekniska egenskapskrav och funktionskrav som BBR innehåller kräver kunskap, både att veta om att kraven finns såväl som att tolka dem rätt.

Men som helhet borde småhusbebyggelse undantas från mycket fler krav i BBR. Egentligen anser jag nog att staten bara borde reglera säkerhet, bärighet för snö och vindast, brandskydd och liknande. I princip allt anat borde vara rekommendationer.
 
  • Gilla
katos och 4 till
  • Laddar…
Bostadsministern öppnar för snabba förändringar med införande av större friggebodar under Q3-4 2014 eller senast 2015. (y)

"Kan de bli uppemot 20 kvadratmeter vore det jättebra, säger bostadsminister Stefan Attefall (KD)"


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17857476.ab
 
  • Gilla
jokomoko och 1 till
  • Laddar…
Ser lovande ut. Boverket tycker att 20 Kvm frigga går bra men vill ha anmälningsplikt om den ligger grannen. Höjd nockhöjd.

25 kvm tillbyggnad går bra om friggebodarna stannar på 15 kvm tycker de.
 
Alltså, detta har jag missat - föreslås det att man ska alltså ska få bygga (1)Friggebod modell STOR (25kvm) + (2)nuvarande 15kvm!?
 
IngMatt
stomneby skrev:
Nu har den kommit [länk]
[h=1]Felaktig länk[/h]Länken som du angav fungerar inte, antingen är sidan borttagen eller flyttad. Om du klickade på en länk vänligen meddela ansvarig på den webbplatsen att länken är felaktig.
 
IngMatt
Val-fläsk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.