skalman1 skrev:
Praktiskt! :)

Är det 30mm fyrkantsrör?
30??? Hmmpfs, 25mm ser du väl! :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
mikael_thn skrev:
30??? Hmmpfs, 25mm ser du väl! :)
Attans! Vilken tabbe. ;)
 
Krilleman
mexitegel skrev:
Inget personligt, men jag måste säga att jag är lite förvånad över hur många av dem som har ved som primär uppvärmning som lastar om veden flera gånger.

I extremfallen lastas veden 4 gånger innan den är i pannan, nog för att det är bra att kunna bli varm flera gånger om man eldar med ved men ändå :)
Jag kan inte mer än hålla med i ärendet, enkelheten är nyckeln till ett livslångt sparande av primäruppvärmning med ved!
 
Jag tror nog att de flesta håller med! Fast det är inte överallt man kan få det så bra som man skulle vilja.

Jag kan inte köra in till köksspisen med traktor. Inte heller en säckakärra eller skottkärra vill jag rulla in på vintern när det är blött och skitigt ute. Alternativet är att bära som det ser ut nu. På sikt kanske det blir en ny anläggning i ett uthus tex, då kommer det att bli rationellt! Vi har alla olika förutsättningar.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Ojoj.. Är det blött och skitigt ute på vintern är det just DET man måste åtgärda först! 😜 då kan man ju passa på att åtgärda logistiken också..
 
Staplar veden på pall med 1m2 nätsäckar. Pallyftare in till pannrummet.
 
mikael_thn skrev:
Kör skottkärra hela vägen in till rörspisen. Det hemmagjorda vedstället rymmer ungefär tre rågade skottkärror.
Jöses, "They come in different sizes". Det där är inte ens en av mina rågade skottkärror:cool:
 
Klyver veden under tak och lägger den löst i limpa. Sen staplar jag i snöskopan, har en lucka i altanen och ett stup ner i källaren. Slänger ner ca 3 skopor i månaden när det är som kallast. Sen så får det ligga löst i väntan på slutdestinationen...
På så sätt rör man inte veden så många gånger, målet är att slippa stapla den....
Rationell hantering tycker jag är a och o om man ska hålla på och elda för uppvärmning.
 
  • Gilla
fredda
  • Laddar…
Har 3st rullcontainers liknande den på bilden fast mina har större hjul så de går faktiskt att dra/skjuta fullastade över en grusplan när det är tjälat fast jag kör dom oftast med traktorn, de rymmer ca. 0,75kbm styck. Tidigare så körde jag med 1kbm säck på pall men blev tvungen att sluta med det när jag köpte en vedprocessor då man inte hinner med och rätta till veden i säckarna utan att få en vedklabbe i bakhuvudet. Klyver nu veden direkt in i vedboden som rymmer ca. 2 x 30kbm istället och plockar därifrån till vagnarna.

_mg_5173-2370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
knekten och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Jag fyller på under sommaren med ved i källaren med en trädgårds traktor och vagn som flyttar veden från ved boden till en lucka i väggen som går direkt ner i källaren.
Under vintern fylls det på efterhand oftast med pulka till luckan eller med en 40 liters spann.
 
Mr B skrev:
Jag tror nog att de flesta håller med! Fast det är inte överallt man kan få det så bra som man skulle vilja.

Jag kan inte köra in till köksspisen med traktor. Inte heller en säckakärra eller skottkärra vill jag rulla in på vintern när det är blött och skitigt ute. Alternativet är att bära som det ser ut nu. På sikt kanske det blir en ny anläggning i ett uthus tex, då kommer det att bli rationellt! Vi har alla olika förutsättningar.
Håller med. Skall man dessutom ha en en lastmaskin/traktor/räls/carport för veden så kan man ju fråga sig hur billig vedeldningen blir?
Vill man ha det bekvämt så finns det bergvärme. ..
 
Andreas_Hansson skrev:
Vill man ha det bekvämt så finns det bergvärme. ..
Och det omvända är vedeldning menar du? ;).
 
rca1959 skrev:
Jöses, "They come in different sizes". Det där är inte ens en av mina rågade skottkärror:cool:
Kör med en 100L skottkärra, vet inte riktigt hur stora skottkärror det finns. Men den går precis in genom altandörren (med kanske någon cm tillgodo)
 
C
Byggde ihop vedboden med huset.Hustrun kör skottkärror med ved från parkeringen utanför grindarna ( där veden, klyven o färdig, tippas av bonden) till vedboden,därifrån till maskinrummet där den får bli lite varmare o sen in till de två spisarna. :)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.