Hej!

Hur fungerar det när man anlitar en snickare privat? Jag ska renovera mitt kök. Snickaren har egen firma och ska sköta kontakt med övriga hantverkare, elektriker, golvslipare och rörmockare.
I nuläget har jag bara fått muntliga siffror på vad material och arbete ungefär kommer att kosta.

Bör jag få en offert från snickaren innan? Skriver man kontrakt innan arbetet startar? Hur vet man annars att det går på snickarens försäkring om något händer? Helt enkelt: Vad ska man göra klart innan?

Det jag vet är att man aldrig betalar i förskott och så har jag hört att det är bra att göra upp ett maxpris.

Snickaren och rörmockaren har vart och kollat vad det är för jobb som ska göras. (En gång till efter att jag fick prisuppgifterna)


Jättetacksam för svar...
 
Vad betyder renovera kök, vad ska göras och vad ska köpas in?
 
Jag ska riva ut hela köket och ett nytt från IKEA ska sättas upp. Golven ska slipas o lackas. Elementen ska bytas ut. osv.
 
Först skall det bestämmas entreprenadform, så att man vet vem som är ansvarig för vad.
Sen kan det vara bra att avtala ett slutdatum och eventuellt vite om saker inte är klart i tid.
Sen är det mycket bra om ni avtalar vad allt kommer att kosta totalt.
Att även avtala exakt vad som skall göras är inte dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.