Jag har slitit med planlösningen sen vi flyttade in i huset i mars. Jag har aldrig riktigt fått till det men nu tror jag att jag kan vara något bra på spåret. Vad tycker ni om denna idé?

Såhär ser det ut nu. Hallen känns väldigt trång och badrummet känns som en klumpig box. När man kommer in möts man av en dörr och det är inte känslan jag vill ha. Huset är från 40-talet. 1 och ½ plans.

PLANnere.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är planen. Det blir en liten toa i den nuvarande klädkammaren bredvid källaren. Ursprungligen var detta rum en toa så det blir enkelt att återställa. Badrummet med dusch flyttas till övervåningen. Det blir två stora sovrum och ett stort badrum på övervåningen. Utbyggnaden kommer inte ske än, men vill man då kan man ställa in både dusch och toa i tvättstugan. På detta vis hallen perfekt. Köket är också knepig och svårplanerat, visst det är rätt kvadratiskt, men det finns ingen hel vägg. Det är svårt att få till bra arbetsytor.

nereplan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni?
 
BBR 3:5 (krav på tillgänglighet vid ändring av byggnader) säger att byggnader vid ändring skall uppylla tillgänglighetskraven. Dvs. att du måste ha handikappanpassad badrum på entréplanet, t.ex. som en del av tvättstugan.
 
Det finns möjlighet till ett handikappanpassat badrum. Räcker inte det? Det är ju vårt hus, som vi äger. Borde inte vi få utforma det som vi vill?
 
EmelieSofia skrev:
Det finns möjlighet till ett handikappanpassat badrum. Räcker inte det? Det är ju vårt hus, som vi äger. Borde inte vi få utforma det som vi vill?
Inte i Sverige...
 
OpiMaza
EmelieSofia skrev:
Det finns möjlighet till ett handikappanpassat badrum. Räcker inte det? Det är ju vårt hus, som vi äger. Borde inte vi få utforma det som vi vill?
Man kan väl tycka att det är så, men så det är det inte. Tillgängligheten måste uppfyllas, inte att det kan lösas senare.
Det är aldrig fel att prata med en arkitekt el likvärdigt som hjälper er med utformning och myndighetskrav.
 
Hm. Om vi sätter in en duschblandare i tvättstugan då? Måste toa och dusch vara på samma ställe? Om inte få så fungerar det ju.
 
JAg tycker du ska flytta dörren mellan hall och kök nämare mustocken, så kan du klämma in ett L format kök mot hall/ytterväggen och sen kanske en köksö, och sen även öppna upp till matsalen. Eftersom det ligger i vinkel med vardagsrumet kommer ljudet inte att störa ändå.
 
men det ska åtminstone vara fri yta framför wc på 1300 mm så en rullstol kan vändas och dörrkarmen ska vara minst 900 mm, av vad jag kommer ihåg från vårt bygge.
 
jan_martinsson skrev:
JAg tycker du ska flytta dörren mellan hall och kök nämare mustocken, så kan du klämma in ett L format kök mot hall/ytterväggen och sen kanske en köksö, och sen även öppna upp till matsalen. Eftersom det ligger i vinkel med vardagsrumet kommer ljudet inte att störa ändå.
Tack för förslaget. Vi har övervägt det, och det var inget som föll oss i smaken. Blir väldigt dumt att ha köket mot ytterväggen. Element, stort fönster som sitter lågt blir drygt att fixa. Sen är det ett väldigt bra ställe att ha köksbordet och köksoffan på.
 
Varför ha tvättstugan innanför köket? Det är ju oftast lite rörigt där...i min i alla fall. Jag skulle hellre placera hela utbyggnaden till vänster, så du kan gå från tvättstugan in i hallen, samt att köket får mer vägg att placera köksinredning vid. (sen handlar det ju om hur verkligheten och tomten ser ut förstås).
 
Jäderberg skrev:
Varför ha tvättstugan innanför köket? Det är ju oftast lite rörigt där...i min i alla fall. Jag skulle hellre placera hela utbyggnaden till vänster, så du kan gå från tvättstugan in i hallen, samt att köket får mer vägg att placera köksinredning vid. (sen handlar det ju om hur verkligheten och tomten ser ut förstås).
Enligt mig så ska tvättstugan vara placerat i anknytning till köket. Vet inte varför, samma sak som att trappan ska vara i hallen antar jag. Min tvättstuga är inte rörig ;)

Till vänster går inte heller. Där går vägen. Till höger finns redan en gammal köksingång som vi bara tänkte bygga ut. Finns påbörjad grund osv. Just nu har vi det som förråd med frysboxen och utegrejer.
 
En tanke kunde vara att flytta dörren mellan kök och matsal närmare den framtida utbyggnaden, då får man in ett bra L-kök där. Om man samtidigt gör dörren större eller inte är ju en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.