Inget personligt, men jag måste säga att jag är lite förvånad över hur många av dem som har ved som primär uppvärmning som lastar om veden flera gånger.

I extremfallen lastas veden 4 gånger innan den är i pannan, nog för att det är bra att kunna bli varm flera gånger om man eldar med ved men ändå :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Inget personligt, men jag måste säga att jag är lite förvånad över hur många av dem som har ved som primär uppvärmning som lastar om veden flera gånger.

I extremfallen lastas veden 4 gånger innan den är i pannan, nog för att det är bra att kunna bli varm flera gånger om man eldar med ved men ändå :)

Håller helt med, det måste vara smidigt annars tröttnar man i längden. Vi kapade och klöv veden direkt i likande säckar http://www.nimaab.se/se/art/ventilerad-storsack-1-0m.php som sedan fick stå ute under pressning (Planen var att bygga en stor carport att ha dem under, men det blev en flisanläggning istället). I Pannrummet fanns det plats för ca 4-5 säckar, när det var dags att ta in dem kördes de in i lastaren och ställdes på en SJ-pall. Inne i pannrummet kunde man sedan använda en palldragare. På så sätt behövde man egentligen inte lasta veden någon gång förutom från säcken in i pannan.
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
På föräldragården förr i tiden travades veden direkt vid kapen/klyven på hemmabyggda pallar med med stöttor på sidorna. Detta kördes sedan med pallastare till vedförrådet. Torkad ved kördes med pallastaren direkt in till pannan så man kunde lasta in direkt när man skulle elda.

Nu kör farsgubben med vedprocessor och all ved hamnar oplockat i en stor hög i det nybyggda vedförrådet, när man ska elda så är det en ombyggd skottkärra som han kör max 10 meter med.

Jag lobbar stenhårt för att det ska konverteras till industriflis istället....
 
  • Gilla
SteffeM och 1 till
  • Laddar…
Ikeas "lilla" blå kasse !!!, för 30cm veden till kaminer etc funkar den utmärkt och är billig!!. är det snö ute släpar vi kassarna på en gammal pulka, annars skottkärra eller frontskopan på traktorn..(eller en i vardera handen om man vill motionera lite).Ikeas kassar samlar upp en hel del av det skräp som annars skulle hamna på golvet inne...
 
Funkar säkert bra! Ser inte så fint ut på köksgolvet som en vanlig korg däremot. Man kan klä in korgen med nån säckväv tex så blir det ganska tätt.

Helst skulle jag vilja ha det lite mer anpassat, vilken lyx att kunna köra in veden på plats i princip med traktorn...
 
Då får du klä in skopan i säckväv då... 😁
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag har min ved i carporten i storsäck som står på pall, har en säck åt gången hemma och hämtar en ny vid den platsen vi arbetar med veden.
Så veden hämtar jag i carporten med antingen en ekeby vedvagn eller direkt i korgen. Jag försöker ha vedvagnen fylld så slipper sambon hämta ved i korgen så ofta.
 
Jag har veden uppstaplad precis utanför källardörren. Sen går jag med veden i famnen in i pannrummet där den staplas igen. Sen från stapeln i pannrummet in i pannan. Det blir ett jädra bärande som jag gärna hade sluppit, men det är för trångt för att komma in med skottkärra eller cykelvagn :(
 
Mr B skrev:
Funkar säkert bra! Ser inte så fint ut på köksgolvet som en vanlig korg däremot. Man kan klä in korgen med nån säckväv tex så blir det ganska tätt.

Helst skulle jag vilja ha det lite mer anpassat, vilken lyx att kunna köra in veden på plats i princip med traktorn...
Men hur fint ser det ut med en traktor i köket då? :D
 
En traktor i köket är lite mer manligt än en ikeapåse... :wow:
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nu myseldar vi bara lite i en kamin.
Men ved skall ju hämtas ändå.
Kaminen står ca 2m från altandörren, och vedboden står i sin tur 2,5m från altandörren ute på altanen.
Veden hämtas i två gummikorgar som är tillräckligt snygga för att stå inne, smidigt och enkelt.
 
Kör skottkärra hela vägen in till rörspisen. Det hemmagjorda vedstället rymmer ungefär tre rågade skottkärror.
 
  • 1386926684116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Praktiskt! :)

Är det 30mm fyrkantsrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.