Hej. Jag bygger nytt och skall ha garage i samma hus som boningshuset. Garaget ligger under boningsytan. Jag har hört från flera håll att om man skall uppnå 30 min brandsäker tid på ytteväggarna så kan man ha en vanlig 13mm gips + en vanlig 13 mm spån/osb skiva. Men min kontrollansvarige har inte koll på detta!

Så vad gäller? Är det okay med 1 st gips + 1 st spånskiva = 30 min brandklass?

Isf vad gäller taket? Måste jag uppnå 60 min där? isf 2 st gips + 1 spån? Är det värt extrajobbet osv med 3 skivor i tak? Alltid gött att ha spån bakom att fästa i kan jag tycka. Men jobbigt med alla eldosor osv!

men det viktigaste är om det funkar med skivorna? Nån som är gud på detta och vet med säkerhet?
 
Mikael_L
I denna broschyr hittar du både typkonstruktioner samt en bra beskrivning av additionsmetoden och samt värden på olika material att använda tillsammans med metoden.
Det är ganska lätt att räkna ut själv.
Skissa upp den vägg du tänker dig och räkna sen exakt enligt anvisningarna, med rätt (angiven) koefficient för de olika delarna.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi använder Gyprocs klassningar i många fall vid projektering av väggar. Deras handbok är gratis att beställa, och finns även på nätet. Här har du en genväg till en smidig sammanställning om väggen är byggd av plåtregel / skena.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf

Finns även beskrivet vilken klassning som krävs i många vanliga väggtyper här:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf

Står inget om fiberskivor bland deras klassningar, men i ex. en EI60 vägg med 2*13mm gips / sida så är det ok att byta innersta skivan i båda lagren mot ex. en 12mm OSB-skiva. Det är lite sämre, men klarar fortfarande EI60.
 
tack för alla fina svar. Det måste ju nästan betyda att det är okay då?
 
Mikael_L
Mrlewies skrev:
tack för alla fina svar. Det måste ju nästan betyda att det är okay då?
Ja men väl bara nästan då ... ;)

Jag läste inget svar här på att det du antar är korrekt.

Jag gav dig en bra ingång på hur du med väldigt lite eget jobb kan räkna och kolla upp det där själv och samtidigt lära dig lite mer.
Och dessutom kan det vara rätt bra att du kan det själv sen när du ska snacka med din KA.

Att visa dina egna beräkningar och/eller källor slår 1000 ggr högre när du snackar med KA än att bara säga att på "ett forum" har du läst att det är OK.
 
Nu har jag inte kollat länkarna ovan men kravet finns väl fortfarande på FireSeal, eller likvärdig produkt, efter vart lager!?
 
Mrlewies skrev:
Isf vad gäller taket? Måste jag uppnå 60 min där? isf 2 st gips + 1 spån? Är det värt extrajobbet osv med 3 skivor i tak? Alltid gött att ha spån bakom att fästa i kan jag tycka. Men jobbigt med alla eldosor osv!
Eftersom det finns både mellanbjälklag och glespanel ovanför gipsen så brukar det finnas hyfsat mycket att fästa i, men man får givetvis leta efter rätt ställe innan man skruvar upp något tungt.

Eldosor tycker jag inte är så farligt, mät noga bara.
 
slacker skrev:
Nu har jag inte kollat länkarna ovan men kravet finns väl fortfarande på FireSeal, eller likvärdig produkt, efter vart lager!?
Jag har ingen ytterligare källa, men brandingengören vi använder oss av menar att det krävs brandfog på var sida om väggen. Denna skall sitta närmast elden, och således appliceras efter att sista laget skivor monterats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.