Får kaminen installerad i nästa vecka och ser väldigt mycket fram emot att elda i den.
Har börjat kika runt lite och det billigaste priset för ved jag hittills hittat är 43 kr per 40 liter säck. Detta var på blocket och om jag köpte 100 säckar.Hemkört.

Trodde att man kunde hitta billigare. En 40 liter säck på bauhaus kostar ju 45 kr.

Har ni tips på var man kan köpa ved till bra pris i malmötrakten (gärna inkl. leverans, men inte ett måste) så skriv gärna i tråden, eller skicka ett pm om det passar er bättre.

Förresten, om man har kaminen mest som ett komplement och för myseldning under kvällar, hur länge räcker en 40 liter säck då. Förstår att det beror på kamin och detta rör sig om en Aduro 9-3 från kaminkungen, vikt 98 Kg, 3-9 kW. En grov uppskattning räcker gott.

Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
Gå in o kolla på vedverket.com
 
kulle
Vilket är bäst pris; Torr björkved, staplad i 40 liters säck: 45 kr - Eller - torr björkved, stjälpt mått, 500 kr m3?
 
500/kubik stjälpt mått blir 79 öre litern, lilla påsen kostar 1,125 kr/liter
 
Tack! Och är 500 kr/m3 ett vettigt pris för torr björkved?
 
danielte skrev:
Tack! Och är 500 kr/m3 ett vettigt pris för torr björkved?
Vilka är omständigheterna? Utgår att du menar stjälpt ved enl. tidigare inlägg!?

Inkl. frakt?
Hämtning själv? Avstånd?
Storlek på veden?
 
Äsch, det var alldeles för långt bort så det var inte aktuellt. Att det skulle vara svårt att hitta ved till ett halvbra pris trodde jag inte. Fler tips mottages hemskt gärna.

Hur länge bör björkved ha torkat?
 
Minst sen i våras helst 1 år.

Har du kollat blocket?

Priset varierar säkert inom Skåne också. Bor du i storstadsområdet Malmö/Lund/Helsingborg = dyrare
Norra/Östra Skåne = billigare

Du ska inte stirra dig blind på björkved. Det är populärast både på pappersbruk och hos kamineldare därför svårare att få tag i = högre pris.
Andra lövträd är inte att förakta men i regel snäppet billigare.
 
Var bor du och hur mycket behöver du?
 
Jag bor i Klagshamn, en mil söder om Malmö. Har väl tänkt mig 2-3 kubik, men det det beror förstås på priset och är inte det viktigaste. Kan köpa mer eller mindre också.
 
Får tre kubik (staplat mått) för 1700 kr hemkört. Al, ek, bok och Björk blandat, dock mest björk. Verkar vara ett vettigt pris, protesterar ingen så kör jag på det.

Hur länge räcker tre kubik för myseldning kvällar ungefär?
 
Låter som ett bra pris. Blir ca 4.4 m3 stjälpt.
 
danielte skrev:
Hur länge räcker tre kubik för myseldning kvällar ungefär?
Det ska nog räcka ett tag. Jag har för mig vi gjorde av med ca 5 m3, men det var inte bara myseldning utan för å hålla värmen de svinkalla vintrarna som föregått denna. Vår kamin är oxå större än er, så det borde fungera med den mängd du köper tycker jag.
 
danielte skrev:
Får tre kubik (staplat mått) för 1700 kr hemkört. Al, ek, bok och Björk blandat, dock mest björk. Verkar vara ett vettigt pris, protesterar ingen så kör jag på det.

Hur länge räcker tre kubik för myseldning kvällar ungefär?
Var hittade du det priset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.