Hej

Jag planerar att byta hemlarm eftersom mitt nuvarande har så seg knappsats och saknar kamera, men framförallt vill jag kunna larma av och på med telefonen och se larmstatus.

Jag har planer på att integrera larmet i kommande hemautomationsprojekt och vill kunna köra olika scenarion beroende på larmstatus. Det vore också en fördel ifall jag kunde trigga händelser beroende på input från rörelsedetektorerna, men det är inget tvång.

Vi hade besök av Svenska Alarm idag och de hävdade att jag kunde kommunicera med deras larm. Men jag kunde inte få någon ytterligare information.

Vilket larm vill jag ha?
Är det Siemens som gäller?

Mvh
Ville
 
Allt sånt här handlar väl om budget?
 
Runt 10000 känns rimligt, men vi skulle kunna lägga mer om månadskostnaden kan hållas låg och WAF hög.
 
Har inte testat alla larm i världen och är absolut ingen tekniker, men jag läste och pratade med alla jag kom över om larm i typ tre månader innan jag bestämde mig för ett Siemens SPC4320. Nu är det installerat och klart och jag måste säga att jag är sjukt nöjd!
Det har allt jag ville ha och lite till!
Ska precis till att gå vidare med triggning av utgångar och händelser, men har inte satt mig in i det till 100%, blir lite mellandagspyssel!

Kör man det mot larmcentral så kostar det en knapp hundring/månad ...
 
Mot vilken larmcentral? Tillåter de vanliga vaktbolagen att man kör egen larmhårdvara?
 
Kollade bara Securitas och Falck tror jag det var av de större. Det var inga problem att koppla upp centralen mot dem. Tror det var framförallt Securitas som envisades med att det skulle göras av en installatör, men enligt min elektriker så räknas han som installatör och det kunde göras på 30 minuter nu när jag installerat allt klart innan.
Pratade också med ett lokalt vaktbolag som har en egen central med uttryckning, inga problem där heller.
 
Helt beroende på vad du ska köra för hemautomation, men om du tänker köra z-wave så skulle jag rekommendera DSC (PC1616/1864) då den med en EVL-3 (http://butik.cleversec.se/products/uppgradera-ditt-gamla-larmsystem) blir fullt integrerad mot t.ex Vera.

Svensk Larmcentral tar 70:-/mån för privatkunder
Rapid Larmcentral tar 90:-/mån...
Lövestads Larmcentral har jag inte priset på just nu, men de brukar oxå va billiga
 
Redigerat:
Erikoolio skrev:
men om du tänker köra z-wave så skulle jag rekommendera DSC (PC1616/1864) då den med en EVL-3 ([länk]) blir fullt integrerad mot t.ex Vera.
Vad menar du egentligen med helt integrerad? Kan Vera läsa status på larmet, sensorer osv och larmet läsa Verasensorer?
 
Nyfniken skrev:
Vad menar du egentligen med helt integrerad? Kan Vera läsa status på larmet, sensorer osv och larmet läsa Verasensorer?
Nä OK inte helt integrerat då, men Vera kan läsa status på larmet och alla sektioner m.m.
EVL'n sitter på DATAKOM och läser av allt som kan visas på manöverpanelen. Kör man den utan Vera så kan man ha en "manöverpanel" i mobilen. Med Vera så kan man köra scenarier beroende på om anläggningen är till eller från, eller på påverkan från specifika sektioner etc.
 
Erikoolio skrev:
Nä OK inte helt integrerat då, men Vera kan läsa status på larmet och alla sektioner m.m.
EVL'n sitter på DATAKOM och läser av allt som kan visas på manöverpanelen. Kör man den utan Vera så kan man ha en "manöverpanel" i mobilen. Med Vera så kan man köra scenarier beroende på om anläggningen är till eller från, eller på påverkan från specifika sektioner etc.
Ok, så det är enkelriktat ut från larmet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.