Tänkte sätta något på väggen att ha som materialställ, för förvaring av virke, rör, m.m. På govlet under kommer att förvaras pallar på tvären. Så djupet på stället kan jag tänka mig ända upp till 80 cm.

Några tips på "materialställ" för väggmontering. Ja, det kan ju så klart vila mot golvet längst in mot väggen, men inga yttre stolpar.
 
Har du inte stolpe i framkant så lär du behöva en triangel för att ta upp lasten längst fram.
Trianel i form av spets utåt (från väggen), hypotenusan nedåt.
Denna triangel kommer ju att störa pallförvaringen på golvet alternativt höjden på förvaringsmöjigheterna (för det blir väl fler än en nivå).

Jag har själv funderat på att göra ett kvartscirkel. och stag. Jag måste nog rita en bild på det där.

Annars har jag ingen ide annat än att anpassa avståndet mellan stolparna i framkant så att du får in pallar under.
 
JOW skrev:
Har du inte stolpe i framkant så lär du behöva en triangel för att ta upp lasten längst fram.
Trianel i form av spets utåt (från väggen), hypotenusan nedåt.
Denna triangel kommer ju att störa pallförvaringen på golvet alternativt höjden på förvaringsmöjigheterna (för det blir väl fler än en nivå).

Jag har själv funderat på att göra ett kvartscirkel. och stag. Jag måste nog rita en bild på det där.

Annars har jag ingen ide annat än att anpassa avståndet mellan stolparna i framkant så att du får in pallar under.
Jo, men det ska nog inte bli så bökigt, det finns ju elfasystem och kraftfulla materiaställ som säkert kostar många sköna tusenlappar som funkar fint. Tänkte mest att någon här kanske har tips på några bra för "hemma"-bruk till överkomliga priser.
 
Ok, jag trodde du skulle bygga själv.

hylla.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den högra tänkte jag på i mitt förra inlägg. Och de två till vänster som inskränker på förvaringshöjden....
Bara en snabb skiss, men om du söker efter något färdig så har jag inte nån aning alls...
 
Måste och måste ang. triangel, haft en del liknande konsoler i verkstaden och det är verkligen värdelöst vid förvaring av virke eller andra långa saker när man försöker utnyttja sitt (alltid för lilla :p) utrymme.
Ska det köpas färdigt så har jag nog inget förslag, hade jag gjort/designat ett själv hade jag gått på metall och svetsat ihop något. Eftersom vi inte har något hum om riktigt hur mycket och hur tungt du ska förvara är det ju svårt att säga något. Svetsar du inte själv tror jag inte det skulle kosta så förfärligt många kr att få lite enkla konsoler svetsade hos någon lokal verkstad. Ett svetsat "L" eller "T" av säg KKR 80x40x4 (kvadratiskt stålrör) skulle iaf jag våga belasta med ganska många brädor, speciellt kanske en liten trekants förstärkning, kanske trekant med kateten 100 mm eller så. Jag skulle tro (om jag inte tänker helt fel kring priset nu) att en 6m längd av ovan nämnda KKR borde ligga nånstans i häraden av 500-700kr, 6m räcker ju ändå till ett par st isf.

Jag är på tok för trött för att försöka, och det är inte säkert att det skulle bli helt rätt ens helt utvilad, men det finns ett par belevade personer på forumet kring materialberäkningar som nog i ett nafs kan ta fram hur kraftiga konsoler som kan tänkas behövas om det specas ett behov. Om inte annat kanske lokala verkstaden kan göra det.

Men du ville väl ha nåt färdigt så egentligen svamlar jag ju bara en massa (som vanligt...) :surprised: Fördelen med egendesignat blir ju att du förhoppningsvis kan få det riktigt optimerat efter ditt eget behov och utrymme.
 
AJ:s, Runelands m.fl.. har materialställ, endera sätter du de så du får in en pall mellan fötterna eller såga bort och fäst i väggen. Jag letade och hittade ett annat företag som hade ett "måttligt" kraftigt ställ, men vad de hette, är bara 80 mil hemifrån........
Alternativet är att ta fram svetsen och svetsa ihop ett eget.
Protte
 
Visst finns det färdiga ställ i stål som bara är fästa i bakkant, finns ju lite varstans i industrin som materialställ, men ÅF på sånt har inte jag koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.