Någon sorts laddomat gör underverk för effektiviteten. Läs mer på http://www.termoventiler.se/ för att förstå principen och vad det finns för alternativ. Detta är steg ett om du ska elda med ved, det betalar sig snabbt och komforten kommer att bli så mycket bättre.
 
ja dit med en laddomat 21-60 så kommer de fungera som en drömm mot va de gör nu. ta och sätt en mätere på framledningen så du ser hur mycke värme som går ut på elementen. shunt styrning är och rekomendera..

sj har jag ett hus på 100km de gick åt 8 pallar dvs 20000kr så pellets ä dyyyrt
 
mexitegel: Jag tror mig inte om att kunna göra en tillräckligt bra skiss - tror mest det blir risk för missförstånd. Det jag begriper av systemet har jag redan förklarat i ord så gått jag kunnat :confused: Just nu känns det mest angeläget att kunna mäta rökgastemperaturen, men jag vet inte om jag kan montera en sån själv och lita på det värde jag får. Och om temperaturerna är låga, är det bara att elda på då så får det gå åt så mycket ved det gör?

johanpelle: Jag "avslöjar" gärna det, men vet inte vilka olika sorts pannor det finns - du ser ju bilden där ovanför, om den är till någon ledning. EFFEKTA står det på pannan, och det går nätt och jämt att utläsa nåt om Finland. Effektangivelse har jag inte kunnat hitta. Tillv. 1970 som sagt. Verkar vara världens enklaste konstruktion - en vattenmantlad låda med två fack och ett galler emellan. Övre facket lassar man in ved, undre facket rakar man ut askan och tuttar på.

pyerdarn + MrB: Jag tror redan jag har någon form av reglerutrustning - ser ut som en nummerskiva med blå och röda ryttare på där man kan reglera värmekurvan samt hur varmt man önskar ha det dagtid och nattetid.

Jag är tacksam för all hjälp men inser mer och mer att jag behöver att någon kunnig person kommer ut hit och tittar hur det ser ut och sedan diskuterar alternativ med mig. Ingen försäljare som inget kan och bara vill kränga sina grejer! Vem bör man kontakta? Jag tror inte en vilket-som-helst-röris/sotare nödvändigtvis kan ge goda råd heller. Tips mottages tacksamt!
 
då har du shuntstyrning :)

men de där med laddomat ser de inte som du har nån.. med laddomat kommer pannan upp i 72-78g deroende på tremostat på så vis kommer pannan och ladda tanken bättre och fortare med 80-90 gradigt vatten..

den pannan du har är inte den effekivaste men den duger gott och värma huset med men går åt mer ved med en överförbräningspanna den där du har är gjord i gjutjärn så den håller bra :) finns vissa miljöpoliser här på bygga hus som kommer spy galla på pannan så du vet..

om inte ja mins fel är de ganska lång rökgasväg norahammar har en liknande variant sitter en sån i chefens fastiget.
 
lägg gärna ut en bild på shuntstyrningen :)
 
Jo så länge det går att värma huset med den, så går det väl att värma huset med den, eller hur man nu ska säga. Vi får väl se hur bra det går när det är -20 och neråt. Jag kommer elda så mycket jag orkar eller så mycket som behövs - vi får se vilket som blir begränsande. Något pannbyte denna säsong blir knappast aktuellt, men troligen innan nästa vinter, beroende på hur det går i år.

Hur menar du med laddomaten? Pannan kommer ju i dagsläget inte upp i 70 grader ens om jag fläktar undre delen med en pappskiva - det finns väl ingen reglerutrustning i världen som kan råda bot på det? Och hur blir det 80-90 gradigt vatten om pannan ändå bara kommer upp i 72-78 grader? Vem installerar en laddomat för övrigt - undrar fortfarande vem jag borde kontakta för att komma ut hit och kika.

Jag är lite av en miljömupp själv faktiskt, och tänker väl mest på hur fullständig förbränning det blir av veden (åtgången ser jag mest som en fråga om ekonomi och bekvämlighet). Om man tänker livscykelanalys etc. också kanske det mest miljövänliga och billigaste är att byta till en begagnad men miljöklassad panna, tilläggsisolera ack-tanken och fortsätta elda lokalproducerad ved. Man får då fortsätta värma vatten med el (köper den miljömärkt), om inte ack-tankens elpatroner går att laga så man kan nyttja den inbyggda beredaren där (fast då lär det gå åt mycket mera el om man inte eldar på sommarhalvåret - inte heller bra ur miljösynpunkt).

Tog en bild på shuntstyrningen, vet dock inte om den säger så mycket:
bild(7).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jo skrev dumt i inlägget pannan kommer snabbt upp i bra arbetstämperatur på 72 eller78 sen stiger oftast pannan till ca 80-90 grader även att tankarna blir så varma. jag har en nibe vedex 3300 med laddomat 21 som jag har 78 g termostat i och får 90-95g i tankarna utan problem.

men kände igen fenomenet du har med att de tar lång tid och värma + aldrig någon bra temp i tanken/tankarna. en kompis hade bara en cirk pump med knapp han slog på. jag monterade en laddomat så klara han ladda i tanken med 80-90 gradigt vatten

med laddomat får du bättre förbränning + verkningsgrad.

har väldigt långt till dig annars kunde jag hjälp dej
 
Du och de andra som svarat i tråden har redan varit till stor hjälp! :) När jag lägger ihop all info tror jag att jag kommer satsa på följande när jag byter efter säsongen:

*Begagnad, miljögodkänd vedpanna: Minskad vedförbrukning och mindre skadliga ämnen i rökgasen. Bör också vara lättare att bara med denna ladda tanken till högre temp. Lär bara behöva elda en gång om dagen med bättre panna.
*Laddomat: Högre förbränning = ännu bättre vedekonomi, miljövänlighet, värmekomfort när det är kallt. Dessutom bör en tank som aldrig går under 60 grader även kunna ge varmvatten på vintern, trots att elpatronen i den inbyggda beredaren är trasig = lägre elförbrukning också!
*Tilläggsisolera tanken: Antar att röris inte gör detta, så det får jag göra själv, om ingen firma gör det till bra pris. Förluster som ändå blir kommer ju undervåningen till del.
*Smartare pannrumslogistik: Många små förbättringar plus att jag lär mig varje dag vad som funkar bäst gör att jag tror andra vintern här blir betydligt behagligare :)

Vad tror ni allt detta kan kosta? Skulle helst inte lägga mer än 20-30 tkr på förbättringar i värmesystemet.
 
Hur stor ackumulator har du? Du måste räkna på HELA systemet. Om du bara vill elda en gång per dygn så krävs en rätt stor ackumulatorvolym nämligen.

Spontant så tror jag din budget är i underkant om du ska få det bra. Bara laddomaten kostar runt 4000 SEK + installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.