;D ;D ;D
Mitt hus är snart klart, skall jag vara ärlig kan jag nog hitta en del nyfunkis i det, dock inget avkall på hantverksmässighet här inte.

Vi tog formerna från en klassisk Hallandslänga, så som våra grannars 200 år gamla hus ser ut. Sedan bytte vi ut materialen mot moderna och precis som KarlXII sa kastade vi in några rejält stora rutor (den största L3500xH6500) :D

Hur var det sedan ni sa, jo just det, vi har lagt in sammanlagt 18 meter glas från golv till tak. :D
Våra grannar bor visserligen en 100 meter bort men om de vill se oss har de inga problem att göra detta.

Färgvalet, ja vitt och vitt. :D

Skall jag vara ärlig får vi ett hus som verkligen passar in i den gamla kulturminnesmärkta miljön, men ändå känns nytt och modernt.
Sedan skall jag kanske tillägga att detta inte är ett hus taget ur en katalog, då kan funkisstilen bli banal, det håller jag med om.

Jag kunde bara inte låta bli att placera in mitt hus i funkisrutan ;)
 
Jag tycker dock inte på något sätt att almoge stilen är fel på något sätt, det känna bara lite väl "mysigt" för mig.
Dock tycker jag att det finns få hus som är så vackra som riktigt gamla kåkar som renoverats med varsam hand, så att de fått behålla patinan samt allmoge detaljerna som ser hemmagjorda ut.

I ett sånt hus skall man verkligen inte försöka skapa ett modern intryck i, det känns bara fel.
 
Lustigt att detta - med vissa undantag - har blivit en kamp mellan anhängare av typhusföretagens olika stilriktningar.
Nyfunkis är ett nytt ord som husproducenterna har lärt sig och i många fall innebär det som sagt bara att bygga motstående pulpettak och putsa ena halvan av huset.
Å andra sidan har jag svårt att hålla med det läger som hävdar att nyfunkisen bara är en kortvarig fluga... De som säger detta är allt som oftast anhängare av allmogetrenden som blommade ut på 80-talet men som fortfarande sätter sina vitspröjsade spår i expansiva villaområden.
Jag vill hävda att ett hus ritat av en duktig arkitekt alltid har en koppling till platsen det byggs på som ett typhus aldrig kommer i närheten av. Dessutom kommer det åldras med större värdighet än både Carl Larsson-pastischer och fejkfunkis.

Vad gäller spottar så tror jag att det hysteriska spottandet är en trend men att öppenheten för andra ljuskällor änd 60W glödlampa + lysrör har ökat genom denna. För att inte tala om när LED-belysningen gör sitt intåg i svenska hem.
 
Nyfunkis?
Det börjar ju kännas gammalt nu ju...

Vad kommer nästa gång, vad är nästa trend?
 
Besvarar min egen fråga.
Eftersom vi ligger 10-15 år efter USA i allt så kommer här nästa trend:
http://www.jetfloat.nu/irm/


;D
 
Göran skrev:
happ, jag tycker vi ligger 20 år före USA, i allt utom skräpmat och övervikt. :D
Ja - om det åtminstone hade varit en funkispastisch på hjul!
 
KarlXII skrev:
Vad kommer nästa gång, vad är nästa trend?
Korsvirkeshus med syntethalmtak ;)
gissar
gaia

 
Allmogefunkis! ;D ;D ;D Vilket fantastiskt roligt uttryck!

Det går väl bra ihop med andra stilar som nu under 2000-talet växer fram i det gamla svenska folkhemmen…

Betong-Rococo
Brutal-Barock
IKEA-Renässans

:)
plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.