Jag håller med Micke P! ;D ;D ;D
 
GF är en man av riktiga värderingar.
Nyfunkis är unket. Den minimalistiska stilen suger. Jag säger som Carl Hamilton:
Jag vet inte vem Philippe Starck är. Men när jag ser Philippe Starcks lampor, vet jag med absolut säkerhet att han måste komma från Nordkorea.
Under nedanstående länk finns lite kul läsning i ämnet, åsikter som jag för övrigt delar till 100% .
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,52698,00.html
Carl Hamilton är min hjälte. ;)
 
KarlXII skrev:
GF är en man av riktiga värderingar.
Nyfunkis är unket. Den minimalistiska stilen suger.
Och det kommer från en man med fötterna i bägge världarna. ;D




Sorry, kunde inte låta bli (satt faktiskt och väntade på ditt inlägg :) ).
 
Min enda princip är att inte ha några principer. :)

Men kom igen nu, mitt hus ser ju inte ut som ett (ny) funkishus..?
 
KarlXII skrev:
Men kom igen nu, mitt hus ser ju inte ut som ett (ny) funkishus..?
Nejdå. Min första tanke när jag såg bilderna på ditt hus var: Allmogefunkis.
 
KarlXII, kan man inte få se en bild på ditt hus. Blir nyfiken :D
 
General Failure skrev:
Nejdå. Min första tanke när jag såg bilderna på ditt hus var: Allmogefunkis.
hmpf.

Sara, jag har en websida på G. Där kommer det att finnas bilder...
 
Tyvärr Micke, det ser ut som GF och jag har en privat uppgörelse först. :)

När vi ska sälja husen? Jag tänker inte sälja. Mig kommer de att bära ut med fötterna först. Och då tänker jag bita mig fast i farstukvisten.

Men som jag tidigare konstaterat: Nyfunkishusen kommer snart att vara lika ute som axelvaddar.

När du sett ljuset om 10 år och vill ha ett trevligt hus istället för ett sjukhus, kommer det att vara lika lätt att kränga då, som den där midjekorta Armanikostymen du köpte -86 om du skulle lägga ut en blänkare på den idag. ;)

 
Hmmm..Skönt att höra. Det finns fortfarande hopp...  :)
Var bygger du?
Registrera dig förresten...
 
Funkishus klätt i terracotta-kostym....???!!! Och inte puts. Menar du träpanel, eller är det ett tegel-funkishus du ska bygga???
Man blir ju lite nyfiken.

Jag hör också till "antifalangen" mot valmade tak, inbyggd fasadbelysning, burspråk, spröjs, verandor och gulliga takkupor. Jag är dock skeptisk till NYfunkishus a la Götenehus, tror de är för trendiga sina linjer.

"Allt som inte är nödvändigt är onödigt", är en av mina deviser. Men man behöver inte ha steriliserat arkitekturen för det... Rena linjer tror jag inte man blir less på. Mamma har bott i ett 20-talsfunkis hus med suverän arkitektur, ett rent MYSIGT hus, tidstypiskt och klassiskt. Dock tycker jag helheten måste stämma; funkishus i Bullerbyn... nja... Och i en gammal mysig sjöstad skulle jag visst kunna tänka mig krusiduller runt fönster och glasverandor...

Designat i överkant är 4-kantiga betonghus... Fräckt, men inte hemtrevligt.

 
Det lät snyggt! Har du sett nån bild eller hus någonstans? Nätet? Tidning? (Jag har alla inredningstidningar...)
 
Nä har inte sett det i en tidning. Har hämtat lite inspiration från hus jag har sett på stan. Finns en del hyreshus med den stilen. Std var att ha vita fönster & bleck men det skulle inte ha sett snyggt ut.
 
Jag har ingen större lust att hacka på andra byggstilar, om folk gillar ny-allmoge så är det okej med mej...

Den som däremot säger att funkis är ett tillfälligt mode är ju helt ute och cyklar. Funkisen/Modernismen fick sitt genombrott i och med Stockholmsutställningen 1930 i Sverige. Det finns mycket att lära från den tiden. De funktionella kök vi nu bygger härstammar från den tiden.

De funktionella planlösningar man hade, med sovrum i österläge (morgonsol), sällskapsrum i sydväst (ljust vardagsrum) och kök mot nordväst (svalt när man lagar mat) är helt outstanding! Detta är ju självklara saker när man planerar ett hus.

Dessutom satte man mindre fönster mot norr och större mot söder för att utnyttja solen som värmare, och inte släppa ut onödig värme i skuggan mot norr. Som arkitektur tycker jag man har nått väldigt långt.


För er som vill förkovra sej så presenterar jag här ett axplock av arkitekter och designers:

Gunnar Asplund (ritade bl.a Skogskyrkogården Sthlm och flera möbler)
Arne Jacobssen (kvarteret Bellevue i Danmark, samt möblerna myran, ägget, svanen, sjuan mfl)
Ludvig Mies van der Rohe (stolen barcelona mfl)
Sigurd Lewerentz (bl.a Skogskyrkogården och Stockholmsutställningen 1930 engagerade ha sej i)
Charles Eames (stolar i formpressad plywood - Ottoman, LCW, LCM, DCW, DCM mfl)
Edvin Engström (ritade HELA Södra Ängby - 504 villor i vitputsad funkisstil)

God design är tidlös design!
 
Fasting65 skrev:
God design är tidlös design!
Absolut. Jag tycker att man ska vara noga med att skilja funkis från nyfunkis. Nyfunkisen verkar mest bestå i ett koncept där man tar två eller flera mindre husmoduler, sätter ihop dem så oregelbundet man kan, lutar upp takdelarna mot varandra så man får ett pulpettak. Sen placerar man ut ett par riktigt stora fönster på en gavel (vadå väderstreck) och fyller på med ett stort antal mindre.
Därefter börjar man med inredningen.

De klassiska funkishusen har ju i regel väldigt tjusiga inredningsdetaljer, ofta har de vackra trappor och rundade valv osv.
Ett nybyggt nyfunkishus som man kikar på erbjuder sällan några såna finesser. Här ser man bara det funktionella som en ursäkt att komma undan riktigt billigt.
-" Perfekt, då kör vi 9x65 raka golvsocklar i MDF. Kör samma som dörrfoder också, det ser funkis ut vettu. Eller förresten skit i dörrfodren, spackla ända ut."

Och bara för det blir billigt att tillverka...tror du det blir billigare för köparen. Knappast.....tvärtom! Nyfunkis är ju hett....

Det är egentligen det jag inte gillar med nyfunkis. Det är liksom ingen "klass" på grejerna. Unket, helt enkelt.
 
Word Kalle!

Detta är ju egentligen ett problem med vissa "Arkitektridtade" hus där man mer ser till ytan istället för funktionen. Jättefönster ner till golvet är snyggt, men då ska man ha ogenerad utsikt över någon sjö/skog/hav - INTE grannens vardagsrum.

Det är sorgligt hur man exempelvis i Sollentuna, Silverdal bygger hus där man inte har möjlighet till sitt privata rum för man bor i ett skyltfönster. Samma trend i Hammarby Sjöstad; vem är sugen på att se sin småfete granne i morronrock _varje_ morgon när man vaknar?  :p

Det har blivit alltför mycket jätteglasytor och ofunktionella planlösningar i funkisens namn som drar den goda funktionalismen i smutsen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.