Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Troberg skrev:
Är det skrot kan kommunen ta den på direkten.

Gör det lätt för er, vill ni bli av med feluppställda bilar så ring till kommunen, inte polisen, inte kronofogden.

Trust me, jag är hjärnan bakom ett program som stöttar just fordonsflyttsverksamheten åt kommunerna, som är det dominerande programmet i sin nisch. Jag kan det här.

Det är ALLTID lättare att gå till kommunen först.
Tro berg! ;)
 
Vi fick en husvagn på halsen plus lite annat (elverktyg, palldragare plus en massa värdelöst skräp) när vår entreprenör gick i kk. Korkade som vi var gjorde vi det "rätta" och gick via kronofogden. Kronofogden var var mycket hjälpsamma till en början och vilje gärna vara med och lösa våra problem. Verktygen och utrustningen ansågs ha ett hyffsat värde och de menade att de eventuellt kunde lösa eventuella bortforslingskostnader iom detta. Sedan kom de några veckor senare och tog allt av värde och lämnade det som inte var värt något. Skräpet fick vi forsla bort på egen bekostnad.

Husvagnen fick vi absolut inte röra, vi fick tjata ett bra tag innan vi fick ett intyg att det var ok att göra sig av med den. Husvagnen var vi var tvungna att skrota, vi fick inte sälja eller bygga båtvagn av den. Så en tidig vintermorgon åkte vi med den till skroten och fick punga ut med 1800:- spänn. Skrotgubben sa att han tyckte det var dumt att vi hade gått via kronofogden för nu fick vi ju betala en massa pengar. Han menade på att vi skulle tagit och ställt den längs motorvägen på en sån där ficka för vägarbetsfordon, då skulle den försvinna på två dagar.

Min rekommendation till TS. Gör inget olagligt men gå inte genom de officiella kanalerna. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Troberg skrev:
Är det skrot kan kommunen ta den på direkten.

Gör det lätt för er, vill ni bli av med feluppställda bilar så ring till kommunen, inte polisen, inte kronofogden.

Trust me, jag är hjärnan bakom ett program som stöttar just fordonsflyttsverksamheten åt kommunerna, som är det dominerande programmet i sin nisch. Jag kan det här.

Det är ALLTID lättare att gå till kommunen först.
Ja kommuner kan ha fått tillstånd att få flytta bilar på även annans mark. Men om bilägaren inte går att delge eller saknar medel så får beställaren stå för kostnaderna. I dessa fall kan polisen också bli inblandade beroende vad man har för avtal med kommunen. Ta först reda på lite mer om bilen.
 
[h=2]www.polisen.se
När annan bil parkerat på min parkeringsplats[/h]Det är inte polisens uppgift att flytta fordon från privat parkering. Du kan göra en polisanmälan för så kallat egenmäktigt förfarande. Andra myndigheter har rätt att flytta bilen
 
Men ofta brister skyltningen på privata parkeringar och därför uppfylls inte brottet egenmäktigt förfarande. De som kan det här är ju inte heller tvingad att säga vem som har kört bilen. Så det behövs vittne om vem som har kört dit bilen annars blir ingen fälld.
 
Om du hittar chassinumret så skicka det i ett pm till mig så kan jag hjälpa dig med ägaruppgifter.

Står den olåst så lossa p-broms o knuffa ut den lite lagom trafikfarligt, Sätt ut varningstriangel o ring polisen, Klart snabbaste sättet.

Känner du ngn ljusskygg skrotnisse så kan du be dem plocka bilen åt dig, Men det kräver att man känner fel sorts skrotnissar.

Jag har praktiserat båda ovanstående metoder med gott resultat.

Alla lagliga korrekta "svenssonsätt" är hemskt långrandiga och kräver stort tålamod.
 
  • Gilla
hj76 och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha lusläst fastighetskartan så visar det sig att just den plätten där bilen lämnats visserligen är vår parkering, men inte tillhör fastigheten.

Det hela är nu kommunens problem. :)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Efter att ha lusläst fastighetskartan så visar det sig att just den plätten där bilen lämnats visserligen är vår parkering, men inte tillhör fastigheten.

Det hela är nu kommunens problem. :)
Mao kan dom låta den stå där några månader, eller år, innan dom behöver göra något åt det ... :p
 
Jag har hört om en person som haft ungefär samma problem. Min Kusin. Praktiserade där när en natt en bil parkerades utanför verksamheten och slogs sönder. Ingen ville veta av bilen, inte polisen inte kommunen. Efter två veckor tog ägaren en dunk bensin och hällde på och tutta fyr. Brandkåren kom och bilen flyttades samma dag.

Lite väl radikalt kanske men det fick ju bort bilen..
 
Av alla idéer på kreativa lösningar som kommit så tycker jag nog att en dunk bensin och en tändsticka borde undvikas. Riskerar faktiskt spridning och brandmännens liv vid utryckning och släckarbete.. Dålig idé!
 
Mikael_L
Ja elda upp en bil (eller något annat) är dock det sista jag skulle ta mig till.
Åtal för mordbrand är nog inte att leka med. :(

Nu tror jag väl inte att någon på allvar menar att futta eld på bilen här ifråga, men jag som tidigare stod för en åsikt i det olagliga området må ju passa på att påpeka att det trots allt är ganska stor skillnad mellan olika grova olagligheter.
 
Jag kan känna att TS har fått all information han kan behöva inkl både mer eller mindre lämpliga förslag på lösningar så tråden har gjort sitt.

Att hitta kreativa lösningar utanför lagens riktmärken är inte byggahus rätt forum för men jag har inte viljat hacka sönder en annars vettig tråd. Har någon åsikter eller något mer som behöver tillföras tråden - skicka PM till mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.