detta kanske inte är helt rätt forum men jag provar. Jag har en nyligen införskaffat jordbruksfastighet och är således även företagare. Om jag köper en pryl för <20k får jag ju skriva av denna direkt.

vad gäller om jag säljer en avskriven pryl efter ett par år för säg 10k till en annan privat företagare?

Ska jag då redovisa detta som vinst i mitt företag? samt ta 10k+moms från köparen?
 
  • Gilla
m_mattsson
  • Laddar…
Arne999 skrev:
detta kanske inte är helt rätt forum men jag provar. Jag har en nyligen införskaffat jordbruksfastighet och är således även företagare. Om jag köper en pryl för <20k får jag ju skriva av denna direkt.

vad gäller om jag säljer en avskriven pryl efter ett par år för säg 10k till en annan privat företagare?

Ska jag då redovisa detta som vinst i mitt företag? samt ta 10k+moms från köparen?
Säljer du en avskriven pryl blir det en reavinst som du får skatta för.
 
Ok så om jag säljer en prylen jag köpte för låt säga 10 000kr + moms till en privatperson så är det 10 000kr i vinst antar jag och så betalar jag in momsen på 2500kr.

Jag skriver ett kvitto till köparen och behåller en identisk kopia själv då antar jag? Detta kvitto måste gå att spåra till köparen då antar jag. Är jag även ansvaring att det kolla ID på köparen i så fall?

Annars kan man ju göra följande:
Om jag säljer för 10 000kr till en privatperson och skippar kvitto

Sedan skriver jag ett eget kvitto där grejjer är såld för 100kr (den är ju avskriven och "saknar värde") som är sålt till ett påhittat namn....

Vips är prylen dokumenterat borta från företaget och jag har fått 10k rätt i fickan....
 
Arne999 skrev:
Ok så om jag säljer en prylen jag köpte för låt säga 10 000kr + moms till en privatperson så är det 10 000kr i vinst antar jag och så betalar jag in momsen på 2500kr.

Jag skriver ett kvitto till köparen och behåller en identisk kopia själv då antar jag? Detta kvitto måste gå att spåra till köparen då antar jag. Är jag även ansvaring att det kolla ID på köparen i så fall?

Annars kan man ju göra följande:
Om jag säljer för 10 000kr till en privatperson och skippar kvitto

Sedan skriver jag ett eget kvitto där grejjer är såld för 100kr (den är ju avskriven och "saknar värde") som är sålt till ett påhittat namn....

Vips är prylen dokumenterat borta från företaget och jag har fått 10k rätt i fickan....
Det är klart att du kan göra så.
Du kan även gå till banken med en pistol och göra ett fritt uttag utan att behöva belasta ditt bankkonto...
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Eller om den är avskriven så behöver du inte ens kvitto. Saken kan ju vara förbrukad.

Sen vad man gör och vad som är lagligt är ju olika saker. Men nu vet du.
 
Du skriver en faktura med moms till köparen. Hela intäkten blir vinst i ditt företag, och momsen går till staten.

Är prylen att anse som förbrukad i företaget (den kanske redan har gått sönder, blivit skrotad etc) och därmed har försvunnit ur böckerna så kan ingen ha synpunkter så länge den inte dyker upp i någon annans bokföring.

Edit: Huggan var mer på hugget.
 
Ja, självklart kan man ju alltid ta saker svart, det är ju en moralisk fråga. Nu vet ju inte jag hur ditt bolag ser ut, men en skatt på 2500 kronor är ju inte så mycket. Det kanske går att göra lite smart skatteplanering för att komma runt ett plusresultat. T.ex. köper du något annat för samma summa. Skall du sälja den vitt så krävs ju dock som du säger, kvitto o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.