Riktpriser att räkna med när virket ligger vid väg:

Massaved: ca 200 kr/m3fub
Sågtimmer: ca 350-400 kr/m3fub

OBS
Sågtimmerpriset varierar naturligtvis med kvalitén på virket. Tall är något dyrare än gran.

m3fub = "fastkubikmeter under bark"




 
Ubbe skrev:
m3fub = "fastkubikmeter under bark"
m3fub = "fastkubikmeter utan bark"

 
Tack för alla svar. Har tack och lov kompisar med skogsmaskin som har dragit ihop stockarna till vägen, gratis (är inte gratis ett ord man hör för lite nu när man ska bygga? ;)). Virket mäts upp av virkesmätarföreningen som är oberoende part mellan säljare och köpare så att man slipper förhandla om priset. Det känns bra. Vi får betalt i marknadsmässigt pris. /Ann
 
blofeldt skrev:
m3fub = "fastkubikmeter utan bark"
Vad är skillnaden ;) ::)
Vi menar nog samma sak med olika benämningar... :)

När virkesmätningsföreningen mäter virket görs det normalt med barken på och sedan görs ett s.k "barkavdrag" som varier med diameter på stocken och var i landet man befinner sig. Virkesmätaren kan även ange "tunn", "normal" eller "tjock" bark och självklart även "ingen" bark.

annann
Tänk på att virkesförsäljning egentligen ska redovisas som inkomst i deklarationen, men det är lätt att glömma det ::)
Det brukar å andra sidan inte vara så svårt att hitta motsvarande avdrag heller :)

 
Tack för tipset. Det hade jag ingen aning om.
 
Nu har virket sålts till Mellanskog. Det blev 24 kbm och vi fick drygt 11'. Fyra av stockarna var för krokiga och kunde inte användas oach för dem fick vi dryga 10 kr styck :surprised:. Synd att man inte visste det och kunde göra ved av dem.
 
Jag har hållit på och "skrapat ihop" timmer här och där denna våren (blåste för dåligt här i vintras) fick ihop 124 timmerstockar, jag och en kompis engagerade en sågare med mobil bandsåg (Wood-mizer) hela förra veckan, mina stockar tog 15 timmar att såga och jag nästan drunknar i virke, 390 kr+ moms/timma tog han.

Snabbt räknat så blev det kanske ca 540 brädor och 330 plank från 1"4 till 2"14 och allt där i mellan, plus några 5"5, gjorde även lite okantade "bockbordsämnen" (eller kanske snickerivirke) av två tallrotstockar där den värsta plankan var tre tum tjock och 55 cm bred........sågade även 11 alstockar till eventuellt bastubygge, tycker det är väldigt intressant att kunna bestämma vad varje stock är lämplig att använda till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.