Jag behöver få en trasig rörelsevakt utbytt utomhus. Räknas en rörelsevakt som "elkopplare" och får jag, med nödvändig kännedom, med stöd av ELSÄK 2010:4 paragraf 3 byta ut denna mot en likadan eller är det behörighetskrävande?
 
En rörelsevakt är behörighetskrävande, på elsäkerhetsverket hemsida kan man hitta vad man får göra och det i klartext
 
Jag ska snart få hit en elektriker i ett annat ärende och då kan han också byta rörelsevakten. Tar nog max tio minuter för honom. Bättre gubbe får man leta efter. Värd varenda krona.

Letade i ren nyfikenhet vidare på elsäkerhetsverket och fann till slut en definition av "elkopplare" i ELSÄK 2013:1: "en apparat som är konstruerad för att bryta strömmen i en eller flera strömkretsar". Om jag som lekman deltog i vem vill bli miljonär och fick frågan "vad är en rörelsevakt?" skulle jag nog åtminstone överväga att verka säker på min sak. Om nu utbyte av en rörelsevakt (till skillnad från en vanlig vippbrytare) är behörighetskrävande får elsäkerhetsverket slipa mer på sina formuleringar eller också får jag skaffa bättre glasögon. Jag hittar inte någon klartext gällande rörelsevakt. Observera att detär fråga om utbyte, inte nyinstallation.

Klipper in text från ELSÄK 2010:4 paragraf 3:

"Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen(1990:806) om vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten
utföras av andra än en elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av
en elinstallatör. Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som
utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa
samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V..."
 
Ja, det är paragrafer som går att studera och analysera länge. Mer relevant tycker jag är att ställa sig frågan om man har de färdigheter och kunskaper som krävs för att byta rörelsevakten. Det är praktiskt och kunskapsmässigt väldigt likvärdigt ett byte av uttag.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det finns en "lathund" där det står vad som man får göra om man har nödig kännedom. Du plöjer i för djup litteratur;)
 
Jag har läst lathunden och inser att jag får byta vippbrytare och uttag, åtminstone inomhus. Det är jättebra att lathunden stannar där. Elsäkerhetsverket ska inte uppmuntra någon att pröva sina "rättigheter". Jag har stor respekt för el. Jag vet hur jag byter ut denna rörelsevakt utan risk för skador. Jag tvekar på grund av paragrafer. Kapslingen är skadad på rörelsevakten och jag är därför mån om att byta ut den så fort som möjligt i dessa fuktiga tider.
 
Paragraferna håller inte i rätten, åtminstone inte till rimlig budget. Men en och annan förbipasserande "det får du inte röra, det får du inte ta i"-människa kan ju börja peka finger. Nä, jag låter bli "elkopplaren" och ringer en behörig vän - en "elkopplare".

Tack för kaffet!
 
Tänk på att vännen då måste göra en riskanalys innan arbetet.
Följt av en egenkontroll.
Sedan funktionstest.
Slutligen skriva en faktura om han inte är egenföretagare.
 
Det är givetvis bra att du är laglydig, men det får inte gå så långt att man byter ett uttag med tummarna bara för att man får. Eller för den delen låter bli att byta en kanske potentiellt farlig rörelsevakt bara för att man inte får.
 
Det viktigaste handlar väl om att ha "nödig kännedom", har man inte det ska man nog låta bli hur enkelt det än verkar vara men har man "nödig kännedom" kan man kanske tumma lite på reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.