Demmpa skrev:
En NC krets bryter när den går i larmläge. En NC krets är en vilströmslinga. En NC krets övervakar hela kedjan.

Ett larm bör alltid kopplas med vilströmslinga.
Hmm. I detta fallet blir det ju tvärtom på nåt sätt. En normal larmslinga skriker om nånting aktiveras = NC. Här skriker grejorna om det slocknar nåt... Frågan är om man tycker automatsäkringen vilar?
----- AV :thumbdown: ------ PÅthumbup.gif
 
elmont skrev:
Handla hos Malmbergs så köper du ett växlande hjälpblock till säkringarna för 50 - 60 :- + moms
Ska kollas upp! Men det är inte mycket som slår "gratis" ...ehh förutom dumsnålhet då.
 
Och hur ofta löser säkringar ut i en normalt välplanerad elanläggning?
De flesta av mina säkringar är orginal från 1979.

Protte
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Normalt sett inte mer än vid fel där oftast de ä en människa inblandad.
Det jag kan tänka mig behövs övervakas i ett pannrum ä saker efter säkring typ pumpar,fläktar,brännaren, styr/reglercentralen.
I en mindre fastighet jag blivit indragen i har vi en fastbränslepanna som eldas med pellets, och en elpanna för back-up. Där har vi byggt larmanläggning med en larmtablå lan-63 som får signaler från viktiga motorskydd, från brännarn, elpannan, reglercentralen och en (satans) avloppspump. Den i sin tur är kopplad till en gsm-uppringare, som smsar om nått händer. T.ex brännarn stoppar o larmar på överhettning. Då drar ingången på lan-63 o en lampa tänds. Samtidigt sluter ett relä o ger ett sk A-larm. Detta larm går till en av två ingångar på gsm-modulen och smsar texten "A-larm gatuvägen 123 Priorigerat larm"
Skulle dock t.ex vvc-pumpen lösa på.överström drar den ingången på lan63, men den är programerad som B-larm och drar b-larmsutgången o går till den andra ingången på gsm'en som då smsar "B-larm gatuvägen 123 Icke prioriterat larm" Då vet man om man måste åka dit mitt i natten lr om de kan vänta till nästa dag. Tror bara vi har en sak som övervakas direkt i centralen och de ä fasföljdsrelät som talar om ifall det finns spänning fram lr inte till central.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.