Vilken svets ska jag köpa?

Behöver ibland laga något på traktorn, skopor med mera.

Laga saker hemma som går sönder.

Kan man skärra/ dela saker med en svets?

Kan inget om svets. Har provat någon gång.
 
Hej Claesk.. Ska du reparera grövre grejor (tjock plåt, plattjärn) är en pinnsvets att rekomendera , för att dela plåt kan man använda gassvets med skärmunstycke och vill man svetsa tunnplåt (typ laga rost på bil) så brukar man använda mag/mig svets.
Så det kan bli många fina julklappar till dig själv.:p
 
Håller med Micro, låter spontant som att en MMA (pinnasvets) skulle passa dina tillämpningar bra. Det finns speciella pinnar till dito för att skära, har dock ingen erfarenhet av dessa. En gissning är att det fungerar men blir dyrt i längden. Går nog att skära med vanliga billiga elektroder som man blötlagt men det får nog anses vara en nödlösning.

Om du väljer att satsa på en MMA-svets rekommenderar jag en inverter, d.v.s. en svets där svetsströmmen skapas och kontrolleras med halvledare. Vid normala svetsströmmar blir dessa inverters väldigt små, lätta och behändiga samt svetsar fint. Rätt lätt att komma igång som nybörjare med inverter.
 
Att skära/dela är en plasmaskärare att föredra...
 
Claesk skrev:
Kan man skärra/ dela saker med en svets?
Skulle vilja svar nej på det....eftersom du tillför matrl med en pinnsvets eller migsvets....logiskt?

Det är som Micro skriver....gaslåga med skärmunstycke gäller för "delning" fast en del kallar ju det för svetsning oxå...
Håller med phl om inverter....Esab har små fina som kan drivas med elverk.. en heter Buddy Arc 180 och klarar 3,2mm elektroder....annars är Kemmpi minarc en maskin som fått mycket beröm...dock dyrare....allt handlar ju om hur mycket du vill lägga.....
 
phl skrev:
Håller med Micro, låter spontant som att en MMA (pinnasvets) skulle passa dina tillämpningar bra. Det finns speciella pinnar till dito för att skära, har dock ingen erfarenhet av dessa. En gissning är att det fungerar men blir dyrt i längden. Går nog att skära med vanliga billiga elektroder som man blötlagt men det får nog anses vara en nödlösning.

Om du väljer att satsa på en MMA-svets rekommenderar jag en inverter, d.v.s. en svets där svetsströmmen skapas och kontrolleras med halvledare. Vid normala svetsströmmar blir dessa inverters väldigt små, lätta och behändiga samt svetsar fint. Rätt lätt att komma igång som nybörjare med inverter.


Att skära med pinne kallas att kolbåga och som du sa krävs det speciella pinnar men det krävs även ett speciellt handtag med tryckluft som blåser bort materialet. Detta används oftast bara för att gröpa ur stål eller ta bort felaktiga svetsar.

Men till trådskaparen så rekommenderar jag en pinnsvets, esab har fina 220v maskiner för runt 4500 ex moms. Med strömtjuv från 16A så svetsar du med 3,2or när det krävs utan problem.

För att skära så tar man sig jäkligt långt med en stor rondell(vinkelslip) finns ju små gasutrustningar också till överkomliga priser, se bara till att backventilen är schysst likaså med handtaget, skulle rekommendera AGA grejer istället för Kina skit för blir det bakbrand så vet man inte om kinapuffarna fixar det.
 
Det finns massor av kinasvetsar som är pinne, plasma och TIG i samma låda.Billiga är dom också... Men som vanligt är kvalitén spännande.
 
Vad kostar en inverter pin svets? Och mag svets?

Enkla och billiga
 
Svetsen som Remne länkar til (ESAB Buddy Arc 180) kostar 4000kr hos DUAB. Vill minnas att DUAB:s Helvi-inverters har beskrivits som prisvärda. En dito kan du få för 2600kr. Glöm inte att du behöver skyddsutrustning (minst svetshjälm och svetshandskar, gärna även förkläde), verktyg (slagghacka, någon svetstång) samt elektroder. Kan inte rekommendera något annat än automatiskt avbländande svetshjälm, framför allt inte om du är nybörjare med pinne.

Min rekommendation är att lägga ut någon extra tusenlapp och köpa bra grejor från kända tillverkare. Exempelvis ESAB-invertern, ESAB:s billigaste svetshjälm (Warrior Tech) samt en uppsättning OK 48.00-elektroder. Handskar, hacka och liknande hittar du hos Jula, DUAB, Biltema m.fl. Fördelen, som jag ser det, med kända stora tillverkare är att det lätt går att få tag på reserv- och slitagedelar samt att andrahandsvärdet är bättre.
 
för många år sedan köpte jag en inverter på biltema för typ 800:-
en bekant som jobbat som svetsare kom förbi och skrattade åt mig och ville prova biltemas dinkytoys. men han vart imponerad av hur bra den var.

min rekommendation är att köpa en billig "pinn"svets och lägga lite mer på en mig/mag när/om du planerar att köpa en sån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.