Hej!
Vilket alternativ skulle ni välja och verkar kostanden rimlig?
Andra alternativ och förslag emmottages gärna!

Vi har en försäkringsskada i en tvättstuga på 10 kvm golvyta och ca 26 kvm väggyta.
Frånluftsvärmepump, tvättmaskin, torkskåp, två högskåp och diskbänk finns i tvättstugan.
Det är plastmatta på golvet och våtrumstapet på väggen. Rörgenomföringar sitter idag
i golv och är mao inte godkända enligt dagens standard.

Alt.1 Åtgärda skadan Försäkringsbolagets kostnad 75.000:-. Vår kostand 11.000:-
Ut med allt ur tvättstugan. Inkoppling av värmepump i närliggande utrymme (med dammfälla)
Reparation och torkning av skadan. Utrivning av 3 m2 Golv, isolering och blindbotten.
Ny våtrumsmatta. Ny Golvbrunn. Elarbeten
In med allt i tvättstugan igen.

I detta alternativ kanske vio passar på att måla om våtrumstapeten vit.
Den är tyvärr inte i toppenskick. Diverse skruvhål och veck på tapeten i ett av hörnen.
Inte så kul kanske när man ändå renoverar....

Alt. 2 Standradhöjning. Klinkers med golvvärme. Nya målade väggar. Vår kostnad ökar med 70.000:- - 80.000:- till mellan 80.000 och 90.000 (ink. moms efter ROT).
Flytspackling plus armering. El-värmegolv, Nytt tätskikt golv. Klinkers
Rivning av våtrumstapet och gipsskivor. Nya godkända gipsskivor, Väv, Våtrumsfärg
Förlängning av rör. Ev. Flytt av elcentral.

Detta känns lite dyrt men det kanske inte är det? Vad anser ni?

Tack på förhand!
 
Om det är värt en standardhöjning kan bara ni själva svara på. Finns det bättre ställen att lägga 80-90 papp på i ert hus?

I mitt tycke ska en tvättstuga i första hand vara funktionell, estetiska krav är sekundära, men det är väl bra om man inte ogillar att befinna sig där. Komfort såsom golvvärme är en del av god funktion kan jag tycka. Finns det någon medelväg, att standardhöja lite grand?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hänger inte med. Blir försäkringsbolagets kostnad 75000:- och er kostnad 80000:- - 90000:- om ni väljer klinkergolv och målat system på väggarna? Det verkar ju helt otroligt dyrt. Eller har jag missförstått?
 
Jo, jag förstår att det är vi som måste avgöra om det är där vi vill lägga pengarna.
Tänkte väl mer på kostnadsbilden och vad man får för den.

Ja - precis Pelpet. För att reparera skadan och återställa till samma standard (Icke enligt dagens branchregler) kostar det försäkringsbolaget 75.000:- och oss 11.000:- (Självrisk plus avskrivningar). Då blir det plastmatta på golvet igen.

Om vi sedan skulle vilja ha en standardhöjning och lägga till klinkers med värmeslingor på golvet plus målade nya väggar och få rörarbeten omgjorda enligt dagens regelverk kostar det oss 80-90.000:- istället för 11.000:-.

Jo, jaf tycker också det låter dyrt. Det är därför jag frågar. Men golvet skall flytspacklas och väggmatrial ( gips + tapet ) skall rivas och nya väggskivor, väv + målning skall på plats.

Som alternativ kan man få ut 65% av den försäkringsbolagets skadekostanden i cash ( dvs ca: 48.000:).
Låter inte vettigt om man inte tänker göra det mesta själv.
 
Kan du inte be försäkringsbolaget att ge en specificerad offert på kakel/klinkeralternativet?

Och tänker försäkringsbolaget återställa enligt gamla branschregler? Det verkar ju helknäppt. Gör de verkligen så?
 
Jag hade tagit pengarna från FB och letat efter en polsk byggfirma med bra referenser.Med FB pengarna och era 11000kr borde ni få tvättstugan helrenoverad med kakel o klinkers om ni köper mtrl till ett bra pris.
 
  • Gilla
Nossungam
  • Laddar…
Jepp. Försäkringsbolaget återställer till samma standard. Kostnader för standardhöjning och ändringar enligt nya branchregler får man stå för själv. Det finns iofs en tilläggsförsäkring som man borde ha och som reducerar denna kostnad. Den har vi tyvärr inte.

Var hittar man polska byggfirmor med gott renommé? Kan de helrenovera tvättstugan för 60.000:- tro ?
Då skall värmepumpen, tvättmaskin ut och kopplas in i närliggande rum. Diskbänk samt torkskåp och garderober skall ut. Skadat material skall rivas ut (3 m2) och lappas igen. Sen skall det på nya tätskikt, golvbrunnar och nya ytskikt.
Vad är en rimlig kostnad om man inte får tag i duktiga polska hantverkare?
 
Jag tror att det är något av ett missförstånd här.

Försäkringsbolaget bygger inte upp enligt gamla branschregler utan jag misstänker att i detta fallet så åtgärdar de inte väggar alls då de bedömt att skadan inte har nått dit. De återställer då helt korrekt till samma standard - Ja.

När det gäller kontanterbjudandet så är 65% av skadekalkylen (Meps kalkylen) en relativt generös ersättning. Normalt erbjuds kund vid kontantreglering 50-70 % även om undantagsfall ända upp till 100% förekommer.

I övrigt så bör man minnas att försäkringsbolaget inte är varken byggherre eller beställare även om de betalar stora delar eller tom hela entreprenaden. I slutändan så är det försäkringstagaren i slutändan som byggherre som får välja men också ansvara för att korrekt åtgärd görs. Har i några få fall tyvärr sett skadeåtgärder som inte riktigt varit förenliga med branschregler och försäkringsvillkor. Självklart väldigt olyckligt när ett försäkringsbolags samarbetspartner utför ett arbete som i praktiken inte är försäkringsbart.

När det gäller föreslagna summorna så bör en sak tilläggas och det är att rot avdrag inte är helt förenligt med försäkringsskada. Många entreprenörer och tom vissa skadereglerare försöker separera försäkringsärende och tilläggsarbete för att ge möjlighet till ROT men sanningen är den att det händer att det ej går igenom eller att vid en senare skatterevision får man återkrav på avdraget så kalkylera med detta.
 
Om alternativ två ändå är med målade väggar och inte kakel ser jag inte meningen med klinkers och golvvärme i en tvättstuga. Finns riktigt snygga våtrumsmattor nuförtiden och då behövs ingen golvvärme som kan krångla heller. Försäkringsbolaget blir väl också glada för det, då jag förstått att det är att anse som säkrare.
Använd pengarna till nåt mer förnuftigt, som en renoveringsfond, dyra viner eller salmiakgodis. ;)
 
Hej igen!
Enbart golvet är skadat. Vi vill sätta väv och måla våra väggar vita.
Måste vi verkligen byta ut nuvarande gipsväggar till gips godkänt för våtrum, för att det skall vara enligt branchreglerna?
Beror detta på att våtrumssäkringen på golvet räknas en bit upp på väggen?
 
Fråga nån annan också för säkerhets skull, men jag har för mig att tvättstuga inte behöver vara våtrumsklassad på väggarna, utan bara golvet. Så har jag gjort iallafall.
Golv flytspacklat med snygg matta och väggarna har vanligt gips målat med våtrumsfärg. Flytspackling och matta inlagt av en firma för en kostnad av 13000 pengar. Tvättstugan i fråga är 1,8 * 3 meter.
 
Ja, jag har också för mig att det är som Carl_Elvis säger. Och GVK säger så också.

Dvs fixa väggarna först med vanlig färg och fixa golvet sen. När ni fixar golvet så vik upp tätskikt eller vinylmatta på väggen 10 cm. Uppviket är till för att hantera utströmmande vatten. Om ni ändå tänker ha tätskiktade väggar så antar jag att väggarnas tätskikt bör överlappa golvets tätskikt.
 
OK. Förstår hur ni tänker och så tänker jag också men å andra sidan: Om man inte får ha kartongbeklädd gips bakom klinkers i badrum borde man inte heller tillåta det på uppviket på 10 cm i ett tvättrum. Eller?

Förstå mig rätt. Jag vill helst inte byta ut väggarna om jag inte behöver :)
 
Är lite stressad men nej vägg är inte upptagen i kraven för tätskiktning eller något särskilt väggmaterial i rum som inte har regelbunden vattenbegjutning på väggarna.

Att det föreskrivs krav på golv plus uppvik är för golvbrunnen.
 
Håller med Pelpet då du tydligen funderar på det alternativet, Varför inte gå en medelväg och riv först ytskiktet på väggarna så att plastmattan sedan fästes upp 10cm på väggarna. Sedan kan du själv sätta upp glasfiberväv som täcker över den uppvikta mattkanten och måla väggarna. Vill du gardera dig mer kan du rolla på en våtrumsprimer först innan du sätter upp väven. Men det krävs inte i tvättstuga. I vår tvättstuga kommer huvudledningen upp ur golvet..Där räckte att en klack/vägg byggdes upp 10 cm över golvet enl branschregler. Tänk även på att äldre golvbrunnar ska bytas vid renovering. Det finns snygga våtrumsmattor och finns det inte hos den firma du blir hänvisad till kan du beställa från annan. FB har ett standardpris på våtrumsmattor och du får betala mellanskillnaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lindaa.123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.