image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna öppna spisen med kassett står o vårt vardagsrum i vårt lilla torp från 1924. Jag antar att den är från 60-talet ungefär. Nu undrar jag hur det kan ha sett ut när huset byggdes. Vad stod här då? På andra Sidan murstocken ligger köket och där står en vedspis.
 
Kanske stod där ingenting, vedspisen fick stå för hela uppvärmningen.
Eller kanske stod där en kamin av plåt eller gjutjärn?
 
  • Gilla
matriark
  • Laddar…
Det har troligen stått en kakelugn eller en rörspis där från början.
 
  • Gilla
matriark
  • Laddar…
Den gjutna platta i golvet vittnar om att det har stått något där i alla fall. Den här spisen är ju inte allt för vacker. Vad hade ni bytt till?
 
Järnkamin eller kakelugn troligtvis. Vad som skulle passa troligtvis precis just det som nämnts. Det finns fleralternativ men då är frågan om hur mycket pengar vill du lägga och vilken nytta vill du ha. Ett ypperligt alternativ är en Kakelugnspannan men då skall man använda den till värme eller åtminstone varmvatten. Kostnad för det ligger runt 100 000 kr men är helt underbart om man har ved till bra pris.
 
  • Gilla
matriark
  • Laddar…
Valde jag fritt blev det en kakelugn, men det är ju en kostnadsfråga också.
 
  • Gilla
matriark
  • Laddar…
matriark skrev:
Den gjutna platta i golvet vittnar om att det har stått något där i alla fall. Den här spisen är ju inte allt för vacker. Vad hade ni bytt till?
Eftersom du tycker det samma kan vi utan att betraktas som snobbar diskutera estetiken.

Primärt är väl att bli av med de röd-vitrandiga "bårderna" under och över eldstadsöppningen.
Om man då samtidigt river tegelväggarna på sidorna om eldstaden, och i stället bygger en lite nättare omfattning av insatsen kunde det väl bli en trevlig spis.
Om man bygger i leca kan man låta spisens överdel gå ihop med nya sidor, som putsas och vitmenas.

Ett ganska enkelt och billigt sätt att ge spisen ett lyft.
Att riva alltsammans ända upp till taket och ersätta med kakelugn eller liknande känns mycket besvärligare och dyrare.
 
  • Gilla
matriark
  • Laddar…
Enkelt vedeldad badtunna.
 
  • Gilla
matriark
  • Laddar…
Det låter som ett bra sätt att göra det lite finare utan att bli ruinerad . Kan kanske göra det själv till och med :)
Har du något bild på hur det skulle kunna se ut på ett ungefär? Bygga upp som en rörspis eller bara skala av sidorna lite och behålla den sluttande överdelen? Tips på vad man använder för putsbruk och vad man målar med mottages gärna om kunskap finns om detta .
 
matriark skrev:
Det låter som ett bra sätt att göra det lite finare utan att bli ruinerad . Kan kanske göra det själv till och med :)
Har du något bild på hur det skulle kunna se ut på ett ungefär? Bygga upp som en rörspis eller bara skala av sidorna lite och behålla den sluttande överdelen? Tips på vad man använder för putsbruk och vad man målar med mottages gärna om kunskap finns om detta .
Jag har en granne som byggt upp en spis omkring en insats, som ser ut som misstänkt lik din med dubbla vikbara dörrar.
Han har byggt upp en ny spis ungefär så som jag beskrev.
Att mura med leca tror jag är väldigt lätt i och med att det är så lättarbetat, och man kan köpa det i färdiga block. Se t.ex. http://www.bauhaus.se/lecablock-9-19-59.html
En vanlig gammal fogsvans och ev. en vinkelslip (plus ett säkert öga) räcker för att bearbeta till rätt form.

Jag skall se om han är inne i morgon och jag kan ta några bilder. Stay tuned :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag har en granne som byggt upp en spis omkring en insats, som ser ut som misstänkt lik din med dubbla vikbara dörrar.
Han har byggt upp en ny spis ungefär så som jag beskrev.
Att mura med leca tror jag är väldigt lätt i och med att det är så lättarbetat, och man kan köpa det i färdiga block. Se t.ex. [länk]
En vanlig gammal fogsvans och ev. en vinkelslip (plus ett säkert öga) räcker för att bearbeta till rätt form.

Jag skall se om han är inne i morgon och jag kan ta några bilder. Stay tuned :)
Underbart! Tack snälla!
 
OK, här kommer det :)

Sidorna på den här spisen är enligt uppgift byggda i 70 mm leca.
Fäst dig nu bara inte vid designen, alla har vi vår egen smak.
Min tanke var mest att visa hur fri man är att forma sin spis med detta material.

P1000033 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1000034B.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Siporex är mera lättarbetat tycker jag, dock så isolerar det lite bättre vilket kan vara mindre bra beroende på var i konstruktionen man använder det. Det räcker att använda det på de ställen som man vill forma, de andra kan man använda vanligt rödtegel eller leca.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.