Är i fullgång med tunnbygget men har stött på ett litet problem eller rättare sagt en fundering!
Jag skulle vilja ha plåtband runt tunnan som är ca. 100 mm breda och cirka 6700 mm långa .
Det finns svart plåt men den är bara 0,6 mm och jag är tveksam om den håller när tunnan sen sväller.
Någon som vet vad man kan använda som både är snyggt och som håller?
Tacksam för synpunkter
Jargen:confused:
 
På min tunna är det ganska grova stålband runt tunnan. Inte det snyggaste men du kanske kan du lägga ett plåtband över ett hållbarare stålband för utseendets skull.
 
Det finns ju plattjärn i alla möjlig tjocklekar. Hör med en stålleverantör. I Linköping har vi Linköpings stål, http://www.lkpgstal.se/ som är bra att ha och göra med. Finns säkert nåt närmare dig också.
 
Vänd dig till någon plåtslagare eller fabrikant av tunnplåtkonstruktioner. Köp klippta remsor av 1 mm rostfri syrafast plåt. Plåtlängden bruka ligga på 2 - 2.5 meter. Tigga ihop till lagom långa band. Något beslag beslag behövs för att skruva ihop. Det går utmärkt att svetsa med en vanlig MIG, men då blir inte själva skarven rostfri.

En enkel lösning är vanliga spännband, duger finfint. Finns i en mängd olika färger. Dessutom ger de med sig något när träet sväller. Sätt spännet på baksidan.

Band / plattjärn av vanligt stål rostar förr eller senare och ger fula ränder utefter tunnans sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.