Behöver göra 2st 450mm stora hål i en ekbänkskiva och vill ha dom postade på ena sidan....är detta möjligt att göra med en handöverfräs?
 
Ännu en anledning att köpa en Festool :D
 
Det går bra med en masonitremsa som man fäster med dubbelhäftande tejp på fräsens undersida sen slår man en spik i masoniten och ner i materialet på den radien man vill ha.
Så har jag gjort vid några tillfällen.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Går även utan Festool ...
ImageUploadedByByggahus.se1386789857.255311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Okej....gör man postningen först och kör ett varv till eller ska man ha en fräs som kan göra allt på en gång?
 
TeroM skrev:
Går även utan Festool ...
[bild]
Är plywoodskivan skruvad underifrån?
 
Enk Projektet skrev:
Är plywoodskivan skruvad underifrån?
Japp, med olika styrhål för olika diametrar.

När jag avvände den sist, Jafo brunn direkt i golvbrädorna i friggan så fräste jag först för falsen, sen hålet genom nästan hela golvet, sticksåg sista biten då styrningen försvinner annars, och avslutade med en radiefräs med styrlager för rundningen mot brunnen. Bilden nedan är en bit in i arbetet.

ImageUploadedByByggahus.se1386790400.091624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: förtydligande om "genom hela golvet"
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Okej....gör man postningen först och kör ett varv till eller ska man ha en fräs som kan göra allt på en gång?
Först ett stål som skär hålet (notfräs) fräs cirkeln i omgångar. Till sist fräser du rundningen/postningen.
 
verktygsgurun skrev:
Först ett stål som skär hålet (notfräs) fräs cirkeln i omgångar. Till sist fräser du rundningen/postningen.
Gör man alltså postningen när hålet är klart?
Med någon form av styrning då gissar jag?
Har aldrig använt en handöverfräs tidigare och har ingen större lust att behöva köpa flera ekbänkskivor heller...;)
 
Radiefräs med styrlager,
ImageUploadedByByggahus.se1386793439.067567.jpg
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Köp en billig limträskiva att öva lite på så går det inte åt så mycket ek. Inte så svårt att fräsa men det kan ju vara gott att se hur fräsen beter sig innan du börjar. Man kan ha mycket nytta av en fräs
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Lite träning kan nog vara på sin plats. Dels för att arbete med en överhandsfräs naturligtvis kan vara riskfyllt, dels för att man lätt får urslag och brännmärken i eken om man gör fel. Du har ingen i närheten som kan visa dig?
 
Mmm..övning vore nog bra....jag har ifs en spillbit ekskiva som jag skulle kunna öva på innan....återkommer när jag kommit längre....
 
Såg detta hemmatillverkade cirkelanslag i en tidning idag. Stadigt och enkelt att tillverka.
ImageUploadedByByggahus.se1389287454.402052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.