Kan man Isolera på utsidan med frigolit?

Har ett gammalt trähus med träpanel. Panelen sitter direkt mot stommen utan luftspalt.

Kan man sätta frigolit direkt på panelen?
Sen luftspalt och ny panel på.

Gamla panelen är lite rutten på en del ställen. Måste man ta bort gamla panel?

Behövs vindpapp om man har frigolit?
 
Tror inte det finns något entydigt rätt eller fel här. EPS:en är väl inte riktigt lika diffusionsöppen som stenull. Jag tror det går bra. Kör du med dubbla lager cellplast, alternativt falsad cellplast så behövs ingen vindpapp.

Jag skulle inte byggt in den gamla panelen, men det funkar säkert om den inte är fuktig.
 
Konstruktionsmässigt är det okej att göra så. Dock hade jag, som personen ovan nämner, inte velat bygga in panelen om den nu är rutten. På utsidan av cellplasten bör du ha någon form av vindpapp eller tätskikt för att förhindra att vatten vandrar inåt i konstruktionen.
 
Kan man skruva frigolit direkt på panelen?
 
Isolerar frigolit lika bra som vanlig isolering?
 
falkn skrev:
Konstruktionsmässigt är det okej att göra så. Dock hade jag, som personen ovan nämner, inte velat bygga in panelen om den nu är rutten. På utsidan av cellplasten bör du ha någon form av vindpapp eller tätskikt för att förhindra att vatten vandrar inåt i konstruktionen.
Tätskikt för att förhindra att vatten vandrar inåt? Nej, det ska man inte ha. Isoleringen skall naturligtvis täckas med panel eller liknande för att förhindra inträngande vatten. Luftspalt bör man ha mellan panel och isolering också.Att ha tätskikt på utsidan är big no no. Den skall sitta på den varma sidan. Vindpapp behövs normalt för att förhindra att vind kan blåsa in i isoleringen. Cellplast är dock så pass tätt att det inte behövs annat än för skarvarna mellan cellplastskivor. Det finns dock som jag skrev spontad cellplast. Alternativt sätter man dubbla lager med förskjutna skarvar.

Claesk skrev:
Kan man skruva frigolit direkt på panelen?
Kan och kan, ja det går. Men att bygga in gammal panel är inte att rekommendera, särskilt inte om den är rutten.
Normalt skruvar du den i stommen mha långa skruv samt stora plastbrickor.

Claesk skrev:
Isolerar frigolit lika bra som vanlig isolering?
Ja, ofta bättre t.o.m. Finns cellplast med grafit i (mörkgrå) som har lambda-värde runt 30.
 
När jag var i byggbranschen i USA i 70 talet, kom det byggmästare som började isolera husen utanpå med cellplast. Problemet blev då att man skapade en dubbel fuktspärr och eventuellt fukt som hittade in mellan väggarna formade kondens på cellplasten, droppade ner som vatten, och reglarna började mögla och ruttna vid syllen. Vet inte om din konstruktion liknar det jag pratar om, men man skall försöka undvika dubbel ångspärr.
 
Valdemar Atterdag skrev:
När jag var i byggbranschen i USA i 70 talet, kom det byggmästare som började isolera husen utanpå med cellplast. Problemet blev då att man skapade en dubbel fuktspärr och eventuellt fukt som hittade in mellan väggarna formade kondens på cellplasten, droppade ner som vatten, och reglarna började mögla och ruttna vid syllen. Vet inte om din konstruktion liknar det jag pratar om, men man skall försöka undvika dubbel ångspärr.
Men detta tror jag knappast kan kallas dubbel ångspärr då 50mm EPS har ett ånggenomgångsmotstånd på ca 100 s/m medans åldersbeständig folie ligger kring 1 miljon s/m!
 
Jag satte rockwools västkustskiva 70mm när vi tilläggsisolerade. Tycker den känns trevligare än cellplast/frigolit både ur brandsynpunkt och diffusionsöppenhet.
Stora skivor var det också så monteringen gick snabbt (1200x2700). Ena sidan hade nån yta som gjorde att vindpappminte behövdes.
 
Tack för alla svar.
Blir 2 lager 50 mm cellplast S80 Eps. Förskjutna skarvar.

Behövs det vindpapp?
Hur vattentät är cellplast?

Bör man bygga någon ram runt eller det behövs inte? Tänkte uppe, nere och på hörnen.
 
Blir inte hela den här lösningen en enstegstätad fasad?????
 
Är det bra eller dåligt?

Utanför cellplasten blir läkt och sen panel.
 
En enstegstätat fasad handlar om puts på cellplast utan luftspalt. Detta är något helt annat. Kör på!
 
Jag tilläggsisolerade ett tidigare "plankhus" från -49 med 70mm spontad cellplast. (Markskivor S80)
Det gick mycket fort då skivorna var i format 2.4x1.2m. Jag skippade stora plastbrickor för skruvarna utan klämde helt enkelt fast cellplasten mellan husets stomme och 22x95 råspont (ändspontad), på detta sättet fick jag, förutom en god förankring av cellplasten även spikläkt och 22mm luftspalt på köpet, jag satte alltså fasadpanelen direkt mot råsponten.

Jag byggde inga ramar i över, underkant eller hörn.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag tilläggsisolerade ett tidigare "plankhus" från -49 med 70mm spontad cellplast. (Markskivor S80)
Det gick mycket fort då skivorna var i format 2.4x1.2m. Jag skippade stora plastbrickor för skruvarna utan klämde helt enkelt fast cellplasten mellan husets stomme och 22x95 råspont (ändspontad), på detta sättet fick jag, förutom en god förankring av cellplasten även spikläkt och 22mm luftspalt på köpet, jag satte alltså fasadpanelen direkt mot råsponten.

Jag byggde inga ramar i över, underkant eller hörn.
Har gjort exakt som Gabbe1, fast med 80 mm cellplast från Sundolitt.
Detta gjordes år 1982, och jag hade kvar huset till 1998, så jag hade det bara i 15 år efter tilläggsisoleringen.
Ingen riktig långtidstest alltså :)

Lockläkten på den gamla träfasaden var borttagen, då huset hade haft eternitskivor några årtionden.
Jag var ytterst noggrann med att täta alla springor mellan de gamla panelbrädorna i neder- och överkant med Gullfiber, så det inte skulle läcka in luft bakom den nya isoleringen. Det gjorde nog att hela huset blev mycket dragfriare också.

Och energimässigt blev det en succé!
Elförbrukningen (direktelvärme) sjönk från 18.000 kWh till 12.000 kWh "över en natt".
Ett par nya fönster gjorde väl sitt till förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.