Hade en idé om att använda de oanvändbara automatsäkringarna som
så att den "ena polen" fungerar som vanligt och använda den andra som "signal"
att någonting har hänt. I detta fallet "säkring har gått". Är detta ett godkänt sätt att lösa det på?
Eller ha det blivit fel i tänket? :screwy:
 
Förstår inte hur du tänker alls …
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
autsakr 2polig.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, alltså att jag använder den ena polen som vanligt, och så antar vi att säkringen går "poff"
och då har jag varit smart och kopplat en tråd till den andra anslutningen som skickar en signal till.. min mobil eller nåt annat larm kanske för att signalera att nånting är på tok? Skulle vara bra till värmepump/ cirkulationspump eller annat som kan vara viktigt.
 
Inget fel med det, går bra om du vill ha det så. Lite ovanligt men har du delarna så.
 
Nä, det finns bättre sätt att övervaka el-kretsar på om man har det behovet. En säkring slår ju av om den löser ut så du måste ju ändå bygga automatik för att övervaka kretsen...
En säkring har en viss funktion, och det är en viktig funktion, så jag skulle avråda från att "leka" med dem. Om det är emot elsäkerhetsföreskrifterna vet jag inte men oberoende är det inget man ska göra...
 
Okej, bra tankar. Vad jag glömde säga var att jag t ex skulle köra med nån lågspänningskrets för själva "larmet"
Och för att vara schysst så ska man väl märka upp ordentligt så att det inte kan missförstås :|
Anders07 - Utveckla gärna tanken varför man skulle övervaka övervakningen s a s? Vad vinner jag på detta?
Räcker inte logiken att [kontakt = allt ok] [Avbrott = kass /fel] ?
 
För att få ett larm om säkringen går behöver du något som "mäter" spänningen så du vet när den försvinner och då kan skapa ett larm.
Det enklaste sättet att lösa det på är att låta säkringen dra en kontaktor (230V krets) och om säkringen går kommer kontaktorn att falla och då kan du ha en NC krets som sluter och kör en lågspänningskrets för någon form av signal.
Du ska INTE lägga in en lågspänningskrets på samma säkring som 230V!
 
sallad skrev:
Okej, bra tankar. Vad jag glömde säga var att jag t ex skulle köra med nån lågspänningskrets för själva "larmet"
Och för att vara schysst så ska man väl märka upp ordentligt så att det inte kan missförstås :|
Anders07 - Utveckla gärna tanken varför man skulle övervaka övervakningen s a s? Vad vinner jag på detta?
Räcker inte logiken att [kontakt = allt ok] [Avbrott = kass /fel] ?
Den logiken är helt riktig och vill du nyttja ena polen i din säkring som slutande hjälpkontakt så är det helt ok. En udda lösning och i vanliga fall dyr men har du fri tillgång så är det inget att klaga på rent eltekniskt, föreskriftsmässigt.
 
Eller så monterar man "hjälpkontakter" på säkringen, det finns lite olika typer som styrs av automatsäkringen. Tex.
E 2111500
[h=2][/h]
 
GK100 skrev:
Den logiken är helt riktig och vill du nyttja ena polen i din säkring som slutande hjälpkontakt så är det helt ok. En udda lösning och i vanliga fall dyr men har du fri tillgång så är det inget att klaga på rent eltekniskt, föreskriftsmässigt.
Underbart! Då cyklade jag inte helt fel då... :cool:
Fri tillgång kan jag säga, närmast gratis. En viss känsla av fulkoppling men ändå inte.:banghead:
Visst är det fint och korrekt med hjälpkontakt men det kanske är lite för fint för mig...
 
Och så en lite närmare beskrivning av varför idén uppkom alls..
I pannrummet har jag lite prylar som ska snurra, t ex pelletsbrännaren som har ett eget liv.
Inte menat att den inte funkar men den behöver ju ström till flera prylar för att funka.
Då kom känslan av att kunna ha kontroll på allt och :wow: tanken slog mig att "seriekoppla" alla larm (från automatsäkring, felindikering på pannan mm) till en utgång och i slutänden en summer eller varningslampa
eller nåt beroende på om man är hemma.. och så. Kanske finns snyggare och dyrare lösningar. Allt skulle kunna snurra med 12 eller 24 volt med UPS - backup.
 
Har du ett gäng tvåpoliga säkringar över så går det väl :)

Annars är elmonts förslag det mer professionella alternativet..

För att övervaka att du har spänning kan du använda ett fasbrottsrelä eller 3 st interfacerelän/hjälprelän med 230V manöver.
 
anders07 skrev:
Det enklaste sättet att lösa det på är att låta säkringen dra en kontaktor (230V krets) och om säkringen går kommer kontaktorn att falla och då kan du ha en NC krets som sluter och kör en lågspänningskrets för någon form av signal.
En NC krets bryter när den går i larmläge. En NC krets är en vilströmslinga. En NC krets övervakar hela kedjan.

Ett larm bör alltid kopplas med vilströmslinga.
 
Kul med alla infallsvinklar!
När jag ändå tänkte tanken så skulle man ju kunna krångla till det med en "tablå" av något slag så man kan se vad och var som har löst ut eftersom man kan lyxa till det med en sorts "hjälpkontakt" på varje säkring.
Och likadant på undercentralen i garaget.. hmm det skulle ju bli enkelt :sly:

Simulering:
---------------------------------------------------------------
| thumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gif <--- (JFB)

| (y)thumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gif |
| thumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gifthumbup.gif :eek: thumbup.gifthumbup.gif |
---------------------------------------------------------------
Ovan: Exempel på utlöst säkring rad 2 - säkr 7 utsignal = :wow:

Med en växlande kontakt skulle man ha stenkoll. Men då kõstar det ju ock.
 
Redigerat:
Handla hos Malmbergs så köper du ett växlande hjälpblock till säkringarna för 50 - 60 :- + moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.