Ska sätt in ventilation i ett hus som vi totalrenoverar.
Nu står vi inför valet spiro eller plast?
Någon som har erfarenheter? Har lyssnat runt lite och plast verkar billigare och dessutom lättare att jobba med.
För och nackdelar?
 
Är plast godkänt i ventrör m.a.p brandrisk?
 
Man får inta ha plast till immkanal men annars skall det vara OK.

Mest intressant tycker jag de rektangulära rören är då de kan fällas in i väggar så man får bort synliga schakt.
 
Tack för svaren, här hittar man ofta svar på frågor.
Astma och Alergiföreningen har Uponors plaströr under sina rekomenderade produkter så det var bla. därför vi började titta på det alternativet. Enl. Dem så samlas inte lika mycket damm i plaströren, lättare att göra rent.
Kan man blanda spiro och plast med tanke på immkanalerna?
Läste på en av länkarna att sotarens stålviska gör repor i plasten. Nog måste väl utvecklingen gått framåt när det gäller sotning av plaströr? Säger sig självt att stål mot plast inte går bra.
 
Det vete tusan om sotarna befattar sig med imkanaler längre.
Jag kan inte påminna mig att de var där och petat på 15 år.

Så diska fettfiltret ofta. Görs lätt i diskmaskinen :)
 
Bygg för hälsan skrev:
Astma och Alergiföreningen har Uponors plaströr under sina rekomenderade produkter så det var bla. därför vi började titta på det alternativet. Enl. Dem så samlas inte lika mycket damm i plaströren, lättare att göra rent.
Kan man blanda spiro och plast med tanke på immkanalerna?
Läste på en av länkarna att sotarens stålviska gör repor i plasten. Nog måste väl utvecklingen gått framåt när det gäller sotning av plaströr? Säger sig självt att stål mot plast inte går bra.
När det gäller frånluftskanalerna har det väl ingen betydelse ur allergisynpunkt? - den luften går ju normalt rakt ut.
Tillufts rören - ja då kan det vara ett argument.
Det beror väl på vilken typ av ventilationssystem man väljer.
 
KnockOnWood skrev:
Det vete tusan om sotarna befattar sig med imkanaler längre.
Jag kan inte påminna mig att de var där och petat på 15 år.
Vill minnas att sotaren sade att man fick ta tag i detta själv & att hans rekomendation vara att boka en koll åtminstånde var 6:e år.
 
Som sagt immkanal skall vara brandisolerad så där går plast bort helt. Men annars borde det väl vara OK med plast. Givetvis måste man ha koll på övergångar mellan ev. brandceller, men oftast är ju en villa bara en enda brandcell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.