Hel klart positivt eftersom mikroproducenter inte brukar behöva betala nätavgift för utgående leveranser.

Nu ska jag rätta mej själv:

Den el som man producerar för egen förbrukning blir mer värdefull. Punkt.
 
mycke_nu skrev:
Den el som man producerar för egen förbrukning blir mer värdefull..
Kan man inte förmoda att man ändå har en viss säkringsnivå. Det är väl den fasta nätavgiften som stiger?
Eller fattar jag fel?

Jag tänkte närmast på att man väl brukar få en (men blygsam) ersättning från elbolaget för "nätnyttan" om man producerar? Denna kanske höjs?
 
Det här är extremt negativt. Kommer ju att driva efterfrågan på andra lösningar såsom fjärrvärme och biobränsle ...
 
På lång sikt kommer det inte bli bättre för solcellsanläggningar. Detta beror dock inte på denna dom utan på det faktum att energimarknadsinspektionen jobbar för att elnätsavgifterna skall tas ut i form av effekttaxa i en nära framtid.
 
HansR skrev:
På lång sikt kommer det inte bli bättre för solcellsanläggningar. Detta beror dock inte på denna dom utan på det faktum att energimarknadsinspektionen jobbar för att elnätsavgifterna skall tas ut i form av effekttaxa i en nära framtid.
Vad innebär begreppet "effekttaxa"?
 
roland53 skrev:
Vad innebär begreppet "effekttaxa"?
Begreppet betyder att man betalar för effekten istället för energin. T ex Sala Heby Energi har en sådan taxekonstruktion där man betalar en viss summa pengar för genomsnittet av de fem högsta effekttopparna per månad. Effekttaxan beräknas bara på toppar som uppkommer mellan 07-19 vardagar.
 
Hur mätes detta?
Och kanske viktigast; Hur kan kunden kontrollera att han betalar för rätt "effekt"?
 
Det är vanlig timmätning och kunderna har tillgång till timvärden via bolagets hemsida så de enkelt kan kontrollera att de blivit rätt debiterade.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
G
I fall effekttaxa införs kanske batterilagring av el blir lönsam? Så att man kan jämna ut effekttoppar?
 
Eller ackumulatortankar som man värmer på natten med några elpatroner. Ytterst korkat system som man lätt "lurar" om dom endast skulle skaffa/läsa debiteringsgrundande effekt dagtid.
 
gunde3 skrev:
I fall effekttaxa införs kanske batterilagring av el blir lönsam? Så att man kan jämna ut effekttoppar?
Kanske men än så länge är batterier för dyra och effekttaxan för låg för att det ska löna sig.
 
Frågan är väl om effekttaxa har någon större betydelse för ekonomin i solcellsanläggningar, men helt klart är att jag personligen inte kommer att investera i min drömanläggning på 17 kW innan detta är helt utrett.
 
mycke_nu skrev:
Frågan är väl om effekttaxa har någon större betydelse för ekonomin i solcellsanläggningar, men helt klart är att jag personligen inte kommer att investera i min drömanläggning på 17 kW innan detta är helt utrett.
Visst har den betydelse. Du kan inte räkna med att spara den rörliga delen av taxan som det går att göra med nuvarande taxekonstruktion när du använder elen i byggnaden.
 
Givetvis, men spetslasterna kommer på vintern när solcellerna ger ett mycket litet utbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.