Jag är på jakt efter en lämplig utdragsskena att sätta ett hyllplan på i min IKEA Bestå möbel. IKEA har en fin lösning som heter INREDA iläggskiva / utdragshylla som hade kunnat fungera om det inte hade varit för att djupet blir för litet för att kunna öppna locket på skivspelaren i utdraget läge. Där skivspelaren ska stå har jag inget bakstycke för att öka luftcirkulationen, därför kan jag ha en skena som är något längre än vad hyllan är djup för att kunna få fullutdrag + lite till. Är medveten om att hyllan kommer att få fri luft sista biten, men eftersom fötterna på skivspelaren sitter en bit in så gör det ingenting.

Kan jag på ett hyfsat smidigt sätt modda ihop det här av någon IKEA del eller något som finns att köpa på Bauhaus/K-Rauta etc. Har kollat lite på theofils etc men det är ju en hel djungel.

Så här ser IKEA:s lösning ut http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80196507/ men då den bara kommer ut 36 cm så kommer locket inte att gå att öppna (skivspelaren är nästan 43 cm från front till baksidan på locket i helt uppfällt läge (36 cm djup i stängt läge)
 
En tanke:
Om du skjuter in vinylsvarven i ett skåp så behövs väl egentligen inget lock.
Eller har du den utdragen när du spelar? Den kanske klarar sig utan lock då.

Synd att gömma en så vacker pjäs i ett skåp för övrigt :)
at_lp120_usb_1v2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ett skåp utan lucka så dammlock är nog inte så dumt att ha. Egentligen hade jag föredragit att haft spelaren ovanpå skåpet, men skåpet är till visst del inskjutit under ett annat skåp som teven sitter i så det finns knappt 25 cm kvar i fri yta.
 
Min första riktiga skivspelare var en B&O. Där var locket "löst", dvs saknade gångjärn, så det var bara att lyfta av det när man var Mozart-sugen.
Kanske du kan göra likadant, i stället för att "fälla upp" locket.

Jag mätte på min, och det är samma mått, fast locket bara går att fälla upp till 45° som på bilden.
Om du tar bort gångjärnen?

PS
13th Marine's lösning verkar ju som den bästa!
 
Redigerat:
Med officiellt uppflaggad "Farbror Barbro-varning" (då jag är duktigt förtappad hifi-nerd), så vill jag fråga huruvida det är en "DJ-rigg" eller eller en "vinylkonnessöruppställning" du tänker placera i skåpet? En enkel vinyl-svarv utan ambitioner till välljud går utmärkt att bulta fast i en dylik utdragsanordning som länkas till ovan. Är man däremot intresserad av att få ut någon form av välljud så kan man säga som så att generellt så vinner en vinylsvarv oerhört mycket på att stå på ett stadigt underlag, så hyllan bör vara tung och stabil och stadigt förankrad. Sen vill du då garanterat även hitta en drägligt bra RIIA, lära dig att trimma arm, välja rätt nål, nåltryck osv för att plocka ut i alla fall en bråkdel av det välljud som finns på skivan, men det är kanske en annan tråd...
 
Hevi, livet är fullt med kompromisser, så även audiofilens.
Och det gäller helt enkelt att göra det bästa av dem.

Men det är klart att Fredl bör undvika att dansa jänka förbi anläggningen.
Och det inser han säkert själv.


(En annan farbror B som aldrig skulle sätta skivspelaren på en utdragbar "skärbräda")
 
KnockOnWood skrev:
Hevi, livet är fullt med kompromisser, så även audiofilens.
Och det gäller helt enkelt att göra det bästa av dem.

Men det är klart att Fredl bör undvika att dansa jänka förbi anläggningen.
Och det inser han säkert själv.


(En annan farbror B som aldrig skulle sätta skivspelaren på en utdragbar "skärbräda")
Mjo, men om fredl inte har ambitionen att återskapa "den för audiofiler så världsomskakande ursprungshändelsen" medelst audiofilvinylsvarv utan nöjer sig med att vilja spela sina gamla sönderkörda 90-talsvax bara sådär på sin icke kolfiberarmbestyckade 130kg tunga vinylrigg med en nål som kostar som en ny bil, så är ju läget lite annorlunda, sas.
But....
I get your point :)
 
  • Gilla
Byggjanne
  • Laddar…
Vill helt enkelt kunna spela mina gamla (och några nya) vinylskivor i vardagsrummet utan att behöva bygga om det. När det gäller att konstruera en flytande upphängning eller separat betongplatta som har kontakt med urberget så behövde vi faktiskt inte det för att kunna lyssna på musik på 70-talet. Vi kunde till och med dansa på träbjälklag i närheten av skivspelaren... :)
 
Du behöver ett par expansionsbeslag som klarar fullutdrag minst. Finns även de som går att dra ut ännu mer. Satsar du på en variant som är tänkt att sitta under skivan (som är som en vinkel som "omfamnar" hörnet) snarare än på sidan om den blir det nog enklare och även stadigare att få till. Kallas ibland också rullskenor.

Beslagsbutiken.se har jag själv handlat sådant här från men kanske funkar även biltemavarianten ovan fast de verkar vara för sidomontage vilket inte passar så bra för en skiva.
 
Macarus: Den som tittar på bilderna ser att där är vinklar som gör att man kan "lägga" skivan på. =)
 
För att kompensera för den tydligen väldigt dåliga hyllan som skivspelaren skall stå på så kan man lägga in en heltäckningsmatta. Då har du till och med överkompenserat det dåliga ljudet till ett mycket bättre ljud ( alla dessa hemska reflexer är som bortblåsta i alla fall dom tidiga som direkt är riktigt dåliga för ett välljud ) än om du "bara" skulle ha ställt skivspelaren på en extremt stadig hylla skaffat kolfiberarm och tagit banklån för att köpa ny nål, trimmat osv. Kanske inte så audiofilt men jädrans vilket trevligt ljud det kan bli. Men det kanske inte är rätt..;)


Pär
Ps Icke audiofil men tycker om när det låter bra
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
pär h skrev:
För att kompensera för den tydligen väldigt dåliga hyllan som skivspelaren skall stå på så kan man lägga in en heltäckningsmatta. Då har du till och med överkompenserat det dåliga ljudet till ett mycket bättre ljud ( alla dessa hemska reflexer är som bortblåsta i alla fall dom tidiga som direkt är riktigt dåliga för ett välljud ) än om du "bara" skulle ha ställt skivspelaren på en extremt stadig hylla skaffat kolfiberarm och tagit banklån för att köpa ny nål, trimmat osv. Kanske inte så audiofilt men jädrans vilket trevligt ljud det kan bli. Men det kanske inte är rätt..;)


Pär
Ps Icke audiofil men tycker om när det låter bra
Min bror extraknäckte som DJ när det begav sig och de hade faktiskt heltäck i sitt rack. Hade glömt bort det tills du nämnde det. Kan till och med bli en snygg accent om man väljer en lämplig färg. :)

Tackar!

Verkar för övrigt som att jag behöver en ny rem för när jag hade åtgärdat en taskig jordning så framträdde ett härligt svaj. Inspektion av remmen gav inte så mycket hopp om något annat än ett byte. Får se vad det kostar. Eventuellt så blir det billigare att köpa en ny spelare med integrerad RIAA när jag ändå ska byta ut tvåkanalsförstärkaren mot något som förmodligen inte har RIAA-ingång.

Kollade på beslagsbutiken och de verkade ha det som behövs frågan är vad frakten går på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.