Vi funderar på att bygga ett Trivselhus. Har du erfarenheter och vill du dela med dig av dessa när det gäller denna hustillverkare? Hur är de att ha att göra med? Flexibilitet vid i kontakterna när man har egna önskemål? Prisbild på deras hus? Hög eller låg standardutförande på kök, golv etc? Leveranstider?
 
Hej!
Har du testat sökfunktionen? Gör det, så får du läsa en del.

Personligen var vi väldigt, väldigt nära att välja TH, men vi tyckte helt enkelt bättre om det hus vi nu ska bygga med Götenehus (trots arkitektritad lösning från TH). Sedan tyckte vi det var skönt att GH har totalentrepenad, vilket TH inte har (de har delad). Är man dock en medveten konsument och förstår innebörden av delad entrepenad är det inga prolem. Man ska alltså ha klart för sig att det är ÄNNU viktigare att kolla upp vem som bygger huset än själva TH.

Vad gäller kvalitén så verkar de mycket bra, de har bl.a Kvänum kök, Siemens vitvaror och Dansani badrumsmöbler.

Lycka till!  :) :)
 
Vi skall bygga TH. Kommer vecka 1. Pris/Kvalitet = mycket bra. Egentligen full flexibilitet gällande material. Vi har valt bort Kvänum (för dyrt och för klassiskt) för HTH, Dansani (lite dåligt urval) för Svedbergs.

Sen har vi liggande träpanel, lyxpaket köket, ekdörrar rakt igenom, bergvärme, ett annat trägolv från Kährs mm. Allt detta är extra tillval men det har inte varit något problem.

Sen är hussäljare ett speciellt släkte men det är en annan femma.

Åk och titta på ett av deras visningshus, vi var i Åhus - där finns det många samt i Huddinge, Stockholm. Mkt hög kvalitet.

Skissen vår är helt egen och de ritade upp efter våra önskemål, tog inget extra för det.

I TH standard ingår det en hel del så det känns som "value for the money"

TH har som sagt delad entreprenad men de sköter alla kontrakt med underentreprenörerna. Vi har valt elektriker och ventilationsfirma själva, resten via deras normala samarbetspartners.

Hojta till om du önskar mer input!

/Calle
 
lbg skrev:
Är man dock en medveten konsument och förstår innebörden av delad entrepenad är det inga prolem. Man ska alltså ha klart för sig att det är ÄNNU viktigare att kolla upp vem som bygger huset än själva TH.
Kan bli problem även om man är en medveten konsument. Delad entreprenad innebär större risker och mer arbete. Skall vara en hel del billigare än totalentreprenad för att det skall vara ekonomiskt motiverat att välja delad entreprenad.
 
Håller med - vi har fått offert från både TrivselHus som bygger med delad entreprenad och OnsalaVillan som bygger med totalentreprenad på egen ritning och där förfrågningsunderlaget är kalibrerat för att innehålla samma standard - både byggmässigt och utrustningsmässigt och förvånande nog är OnsalaVillan ca 8-10% billigare på ett 2.000.000 kr hus än TrivselHus trots att totalentreprenaden borde ligga dom i "fatet" - väntar nu på svar från VarbergsHus som har delad entreprenad så det skall bli intressant att se vart dom ligger i prisspannet!

Ber att få återkomma i ärendet!
 
dragstar skrev:
Vi funderar på att bygga ett Trivselhus. Har du erfarenheter och vill du dela med dig av dessa när det gäller denna hustillverkare? Hur är de att ha att göra med? Flexibilitet vid i kontakterna när man har egna önskemål? Prisbild på deras hus? Hög eller låg standardutförande på kök, golv etc? Leveranstider?

Har mycket gemensamt med Calle:

Vi har beställt TH, och får vårt hus levererat i vecka 2.
TH har hela vägen varit otroligt proffsiga och trevliga/tillmötes gående. Det är våra val som har bestämt hur huset kommer att se ut och vilken standard det får.

TH har enligt oss en väldigt bra standard, och det känns verkligen som om att man får vad man betalar för (value for money ;).

Vi har som Calle valt bort Dansani mot Svedbergs - Inte för att det är billigare, men för att det är snyggare.

Vet äntligen inte om TH är bättra än någon annan i samma klass, för oss kunna det säkert ha blivit Götenehus också, om inte säljaren vi fick kontakt med hade varit direkt otrevlig.
Men igen... Jag kan absolut rekomendera TH

Bästa råd jag har: Köp av den säljaren/det företak som ni har störst förtroende för... Och hämta alltid referenser!

/J
 
Hej
Hittade in på ert trevliga forum och letade efter just detta, kommentarer om Trivselhus. Har fastnat för flera av deras hus, framför allt dem i katalogen "Strandvillor" eller vad den heter.
Funderar lite på det där med delad entreprenad. Vem har yttersta ansvaret om man bygger med delad entreprenad? Kan snickaren skylla på att Trivselhus anvisningar var fel och Trivselhus skylla på byggaren, typ? För fel blir det väl för det mesta när man bygger, är det inte så? Och ni som har beställt hus av TH redan, hur lång tid beräknar ni, från det att ni bestämt er till dess att huset är inflyttningsklart?
 
vickeva skrev:
Och ni som har beställt hus av TH redan, hur lång tid beräknar ni, från det att ni bestämt er till dess att huset är inflyttningsklart?
Du skall räkna med 28 veckor från det att sluttbeställningen är påskrivit tills att huset är klart att flytta in i.

Från sluttbeställnigen till 1 husleverans (ytterväggar och tak) går det 12 veckor. Sen tar det 16 veckor att färdigställa huset.

/Jan
 
Tiden går snabbt kan jag säga.....! :)
 
vickeva skrev:
Funderar lite på det där med delad entreprenad. Vem har yttersta ansvaret om man bygger med delad entreprenad? Kan snickaren skylla på att Trivselhus anvisningar var fel och Trivselhus skylla på byggaren, typ?
Det kan alltid hända. Skillnaden är att med totalentreprenad kan snickaren och husföretaget käbbla bäst de vill internt. Du har skrivit på ett kontrakt med husföretaget och det är de som är ansvariga för hela leveransen.

Vid delad entreprenad har du ett kontrakt med husföretaget och ett kontrakt med snickaren (och ett kontrakt med grundläggaren, och ett kontrakt med elekrikern o.s.v.). Om ingen av dessa vill ta ansvar så sitter du som byggherre mitt emellan. Om du håller med snickaren om att anvisningarna var fel så är det upp till dig att driva ärendet gentemot husföretaget. Håller du inte med om att anvisningarna var fel så är det upp till dig att driva ärendet gentemot snickaren.
 
Vi ska bygga ett Trivselhus, det kommer i mitten av december och vi har fått vänta 8 veckor från slutbeställningen. Det är snabba puckar det! Hittills har allt löst sig även om vi har skickat ritningar fram och tillbaka några gånger. Det ska bli jättespännande att se hur det kommer att gå framöver.
 
Egentligen inga större problem hos oss men jag är överkontrollerande och ställer 100 frågor om dagen känns det som.

11 veckor från slutbeställning till leverans verkar det bli!

Ritningar har bollats, har talat med deras konstruktionsavdelning, ekonomiavdelning, bollat med grundkillen, elektrikerna, ventfirman, bygglov.

Många av de frågor jag ställer tror jag inte de flesta hinner eller orkar med. Men det måste bara klaffa till 100%.

I dag t ex gällde diskussionen om centraldammsugarrören skall gjutas i plattan eller dras i väggarna.....det blev plattan!

Sedan hade inte TH skickat byggfelsförsäkringsbrevet till kommunen varför utsättningen inte kunde genomföras som det var tänkt.....

Mycket är det att hålla reda på - men förbannat kul! :D
 
Konsulten skrev:
[quote author=vickeva link=1131730110/0#6 date=1132131974]Funderar lite på det där med delad entreprenad. Vem har yttersta ansvaret om man bygger med delad entreprenad? Kan snickaren skylla på att Trivselhus anvisningar var fel och Trivselhus skylla på byggaren, typ?
Det kan alltid hända. Skillnaden är att med totalentreprenad kan snickaren och husföretaget käbbla bäst de vill internt. Du har skrivit på ett kontrakt med husföretaget och det är de som är ansvariga för hela leveransen.

Vid delad entreprenad har du ett kontrakt med husföretaget och ett kontrakt med snickaren (och ett kontrakt med grundläggaren, och ett kontrakt med elekrikern o.s.v.). Om ingen av dessa vill ta ansvar så sitter du som byggherre mitt emellan. Om du håller med snickaren om att anvisningarna var fel så är det upp till dig att driva ärendet gentemot husföretaget. Håller du inte med om att anvisningarna var fel så är det upp till dig att driva ärendet gentemot snickaren.
[/quote]

Det är dock så att en totalare oftast blir ett dyrare kapitel eftersom husleverantören måste ta höjd i prissättningen. Sedan föredrar jag faktiskt delad entreprenad eftersom jag önskar ha vissa installatörer och kontrollera dessa, såsom t ex elen!
 
Calle Anka skrev:
Mycket är det att hålla reda på - men förbannat kul! :D
Jo mycket blir det nog... men hur kan man veta att man kommer i håg att ställa alla frågorna, har du någon "checklista" att gå efter. Jag är nog som du, ska ha ett finger med överallt. En sådan sak som strömbrytare och elurtag, eller golvlister eller dörrtrycken... allt sådant har vi ju synpunkter på.. Frågar Trivselhus, eller måste man själv komma på allt man ska fråga om? (de kommer att vara så trötta på mig och min man innan detta hus står klart...)
 
Generellt så går man igenom hela deras "checklista" vid slutbeställning men jag har noterat att en massa detaljer inte var med då. T ex VAR skall vägguttagen sitta? Om man inte har några önskemål så blir det svensk standard dvs typ var tredje meter. Uttag i ytterväggar är det som måste bestämmas INNAN produktionen sker annars fixar man det med elektrikern.

Sedan så tar de ofta för givet att om man inte har begärt något annat så blir det standardlösningar, t ex har vi högt i tak i hela huset. Men då helt plötsligt har de lagt normalt tak i groventrén och förrådet.....det tyckte jag var kass för jag vill stapla på höjden. Detta fick jag fram av en händelse när jag talade med dem.

Jag är rätt konfident att det mesta med själva husleveransen är OK nu men sedan tillkommer jobbet med snickarna och då kommer man väl springa där varje dag med kameran i högsta hugg. Får nog ta med lite plattor med tysk humledryck emellanåt så de inte surar igen!  ;)

En annan sak var att jag lusläste den geotekniska undersökningen och fann att det var lös jord i en hushörnet vilket måste packas eller schaktas bort.....hade förmodligen grävaren märkt men nu vet han om det i förväg för att jag kollade. Då kan det ju inte bara bli fel - hoppas jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.