Blir lite sur nu när fönsterbytet har kommit igång.

Jag hade fixat alla väggar så de var klara för tapetsering.

Nu har det blivit en hel del skador runt fönstren i gipsskivorna. Och utvändigt har de brutit sönder foder runt fönstren. De säger att det går att limma och foga, men det fattas bitar.

I offerten stod det att foder skulle sparas. Och de tänkte inte heller foga ordentligt på insidan fönstret (bottningslist och mjukfog). Men det hade jag redan sagt till om då offerten skrevs. Nu ska de sätta bottningslist och mjukfoga. De sa att det brukar man bara göra på hyresfastigheter (vilken ursäkt).

Man borde väl kunna kräva att väggar invändigt och foder utvändigt skall lämnas i samma skick som innan eller bättre?

En annan i området hade fått sina fönster bytta (av en annan firma) och där var skadorna minimala invändigt. Där hade de lyft ut fönstren utåt istället. Trodde att det skulle gå så bra hos mig också.
 
Ang utrivning av fönster måste man ta det försiktigt och veta vad man gör. Det är inte bara att såga av och bända loss dem. Det skall inte bli några skador mer än det som täcks av eventuella lister. Det är lätt hänt att man missar någon spik som sitter i det utvändiga fodret och vips har det gått sönder, är det en pytteliten flisa kan man limma annars är det bara att byta det trasiga fodret.
Ang bottningslist och mjukfog så är det brukligt att man gör som det såg ut innan, det är mycket ovanligt att det sitter en bottningslist och mjukfog runt fönster.
Beroende på hur uppreglingen/fönsterhålet ser ut är det faktiskt omöjligt att på ett bra sätt bottna och foga runt ett fönster invändigt.
Har du uttryckligen krävt bottningslist och fog skall du givetvis ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.