Lannagybben skrev:
Hej Jag håller just på att installera en glasfibertunna från Sandströms .Har hunnit provbada ett par gånger och är helnöjd.

Kolla bilder och läs mer i länken.
[länk]
Ser lovande ut med badtunnan - Men ett 8,5 år trådlyft måste vara ett nytt rekord! (y)

EDIT; Välkommen till forumet!
 
Har en begagnad trätunna. Vatten tas från en bäck via 180 meter 50 mm PM-slang. Självtryck. Rinner i hela säsongen med ca 11 liter / min. Tunnan rymmer 3 kbm.
Mitt på slangen har vi satt ett t-rör och en ventil som det går att öppna för att trycka ut luftfickor. Detta med anledning av att slangen mitt på ligger i en svacka. Och blir det för mycket luft (följer med det forsande bäckvattnet), så avtar flödet.

När vi ska till att bada, så slänger vi slangen på utsidan. Eldar i 6 timmar och hoppar ned i det 38 gradiga vattnet. Perfekt. Skrubbar och tappar ur allt grumsigt vatten när vi badat färdigt för helgen. Slänger i slangen och ser fram mot nästa bad.
Slänger några plåtar över tunnan som skydd mot löv mm. De får även ligga kvar under tiden vi eldar upp tunnan. Går fortare att få upp tempen.
Skulle tro att det går åt motsvarande 4 st vedsäckar av nät, sådana som Du köper på macken, för att få upp tempen. Sen kanske 2 - 3 säckar per dygn.

Badade 3 ggr /dag under älgjaktsveckan!

IMG_3668.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framtidsplanen är att skjuta upp glasfiberväv på insidan med rostfria häftklammer. Sedan lägga på ytterligare ett lager. Allt rollas därefter med epoxipast. Gör detta på våren när tunnan är helt torr. Tunnan blir så mycket lättare att göra ren, dessutom kan man bada senare och tidigare på året, utan att riskera att det vattenindränkta träet fryser sönder. Så som det kan hända med båtar som man tar upp för sent om hösten.

Blir det inplastning kommer jag att först bygga upp sittbänkar runt om, som en låda runt om med rätt sittvinkel (7 grader) och fylla utrymmet med stenull. Då blir det 1 kbm mindre med vatten att värma upp.

Kostnad för Biltemaplast och byggplyfa, skruv, reglar mm ca 4-5 000 kr max! Ny plastinsats till min tunna sägs kosta 15 000 kr.
 
Redigerat:
Trådlyft - ja, så kanske det heter. För 8 år sedan hade jag ingen dator :)

Men likväl är det gott att simma till hörnet av tunnan....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.