Jag skall bygga en ram av aluminumprofiler till mina solfångare och letar efter lämpliga fästen ner i taket som är råspont med takduk av PVC.
Principen för att få det tätt är att takläggaren tar små bitar av duken och klär in fästet genom att värma ihop gammal och ny takduk. Man kan därför utan problem skruva rätt igenom den gamla duken.
platta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takläggaren vill sälja sådana här plattor för 1300 kr styck. Jag letar alternativ...
Hur hade ni gjort?
 
Alternativet är ju såklart att svetsa något själv om du har möjlighet till detta. 4 mm plåt och gängstav borde ju fungera bra. Hur många fästen behöver du? Inte omöjligt att en verkstad skulle kunna göra detta billigare om du behöver en 10 st eller så.
 
När jag har såna problem brukar jag åka till någon större byggmarknad och gå runt och kolla en stund, ofta kan man hitta en pryl som egentligen är till något helt annat som löser problemet.
 
12 stycken skulle jag gissa på ja.... kanske läge att tillfråga en mekanisk verkstad, är ingen svetskung själv. Men jag kan nog inte ha gängor hela vägen upp, svårt att få det garanterat tätt då.
 
Behöver verkligen plattan vara så stor, samt pinnen så hög? Hur ser ramen ut?
 
Jag kan nog bygga något åt dig som fungerar.
 
Workingclasshero skrev:
Jag kan nog bygga något åt dig som fungerar.
Det är så klart intressant. Vad tänker du dig då?
 
falkn skrev:
Behöver verkligen plattan vara så stor, samt pinnen så hög? Hur ser ramen ut?
Ramen finns inte än, måste tillverkas. Det som behövs är egentligen två "reglar" på två meters avstånd, som ligger ner någon decimeter över taket. Kanske att jag köper långa ALU-fyrkantsprofiler som skruvas fast i fötterna. I dessa fäster jag sen de hållare/ställningar som följer med solpanelerna.

Takläggaren lämnar garanti på sitt tak om alla intäckningar görs minst 20, helst 30 cm över takytan. Gäller då även skorstenar, avloppsluftningar m.m. Blir en hopplös diskussion att försöka tvinga honom att göra på annat sätt och ändå få garantin att gälla.

Plattan kanske inte behöver vara så stor men jag är rädd för krafterna som blir när det blåser storm och 2x10 meter solpaneler försöker göra allt som går för att rycka loss fötterna från råsponten.
 
Skär till en platta som på bilden, svetsa fast en mutter/gängat rör. Skruva dit en gängad stång. Använd gänglåsning. Gänga på en mutter på stången så solpanelen/ramen hamnar på lämplig höjd.

Vilken plåtverkstad som helst fixar detta.
 
Noseone skrev:
Skär till en platta som på bilden, svetsa fast en mutter/gängat rör. Skruva dit en gängad stång. Använd gänglåsning. Gänga på en mutter på stången så solpanelen/ramen hamnar på lämplig höjd.

Vilken plåtverkstad som helst fixar detta.
Precis, måste dock ha en slät stång (gängad funkar inte) för att tätningen mot den skall bli bra. Men det går väl också att lösa.
 
Detta har blivit en följetång, tyvärr.

Visst finns det verkstäder som kan svetsa och som erbjuder sig att göra dylika fästen, men det blir svindyrt. De föreslår antingen rosfritt eller att lämna det på varmgalvning.

Jag behöver bara en stor platta där man svetsar på en rund stång/rör. På toppen svetsar man sedan en gängad stång.
När montaget av panelerna sen är klart sågar man av stången på lämplig höjd. Enkelt och billigt!

Höjden på det släta röret skall vara 10 cm högt.
Jag vill inte heller att detta ska rosta och lämna röda ränder på taket...

Någon som kan tänka sig att mot betalning hjälpa mig?
takplatta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Försöker förenkla detta så mycket det går. Vad tror ni om en massiv rund järnstång "rundstav" som svetsas på en platta? Då blir det tätt i alla fall. Sen borra i änden av stången och köra gängtapp?
 
Hade jag varit dig så hade jag bara tagit en rundstång i lämplig dimension som borras och gängas ett hål som skruven till ramen fäster i.
Nu har jag inte längre tillgång till mekverkstad så jag kan inte göra det åt dig.
Rostfritt är ju fint att ha.
 
Montera en lagom stor platta på insidan på taket. Borra ett hål genom plattan och taket. Dra genom en rundstav som svetsas mot plattan på insidan av taket.

Ett 16 mm hål blir lätt att tätta på utsidan.

Sen kapa rundstav på lagom höjd och gänga. Montera ramen med mutter.

Känns det osäker sätt en platta till på utsidan och svetsa fast mot rundstav.
 
Redigerat:
Tack för tips. Lutar åt en platta samt påsvetsad rundstav på 35 mm godstjocklek, allt i vanligt stål. Sen lämna till nåt billigt galv i GÖteborg (skapade precis en annan tråd om det), alternativt spruta grejerna med epoxi eller nån lack med egen sprutpistol.

Ja just det, borra och gänga i toppen av rundstaven kommer det bli också. Fixar man det med vanligt metallborr i pelarborrmaskin samt en enkel gängtapp? Tänker mig M10 / 12 / 16 nånting för att det ska bli lite grovlek på gängorna. Egengängade saker brukar inte vara lika starka gängor på som maskingjorda är min erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.