Hejsan

Vi står inför att köpa ett hus som är byggt för 1 år sedan..Ska vi ändå besiktiga eller är där garatiner som täcker om vi skulle upptäcka några fel?

Tacksam för svar
//Malin
 
Antar att det inte är någon skillnad på köp och köp, du köper ett begagnat hus av en säljare och ansvarsfördelningen är med största sannolikhet densamma som för betydligt äldre hus. Din undersökningsplikt gäller således även om huset är så nytt. Det finns väl kanske även en slutbesiktning som du noggrant skall kolla igenom så det inte finns uppenbara byggfel på huset.För övrigt är det säljaren man konfronterar vid ev. fel under dom närmsta 10 åren om det är relevant att säljaren kan hållas ansvarig.
 
O
Bra fråga!
I det här fallet skall absolut en besiktning göras. De besiktningar som görs inför 2års garanti eller vad man ska kalla den för tar inte upp allting som en vanlig besiktning tar upp.....
 
Ja. Du ska besiktiga själv. Det finns inga garantier. Och låt ingen lura i dig något om tvåårsbesiktningen.
 
Tack för era svar :)

Då ska jag hitta en bra besiktningsman i Vallentuna, någon som har några tips?
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Tack,vad glad jag blir för alla hjälpsamma svar :)
 
O
Bara man undviker AntiClimax....
Lycka till med jakten!
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
På vår tvåårs besiktning kom byggaren med sin egen besiktningsman. De var så överens, och tyckte allt var så bra, och viftade bort våra anmärkningar. Vi hade absolut inget att sätta emot.
De fel som ändå hittades, helt uppenbara, typ sprickor i innertaket, är ännu inte åtgärdade två år efter besiktning.....


Så anlita din egen besiktningsman redan nu.

Med vänlig hälsning
 
Nu har vi bokat en jordabalksundersökning av huset,för jag känner att vi är för novisa till att veta allt man behöver göra.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
O
Klockrent! Se till att nosa besiktningsmannen i hälarna under besiktningen, så kan du säkert lära dig en hel del!
Nästa steg är nästan givet, det är inflyttning på ByggaHus forumet:D
 
  • Gilla
Mmalin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.