Tjena! Behöver löda på en mässingshylsa på en rostfri tank.
Någon som vet hur man går till väga? Och vad man behöver?
 
Silverlod och fluss
 
Och en rejäl blåslampa …
 
Någon som kan länka dessa saker till mig? Och finns det någon guide på hur man gör?
 
Man värmer på de delar som ska lödas samman och när de blivit tillräckligt varma tillför man lodet.
 
Med risk att låta negativ så tycker jag att det här låter som en rätt svår uppgift om man inte är van att hårdlöda. Vad innehåller tanken? Är tanken trycksatt? Vad är konsekvenserna av en läcka?
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Tikka .. du har inte möjlighet att lämna bort grejorna till en verkstad ??
Tror tyvärr att du får ett bättre resultat för en bättre peng om du lejer bort jobbet än om du gör det själv.
Det är ganska knöligt att löda med silverlod om man inte har rätt grejor , helst ska du ha en gassvets och fluss som går att pensla på bitarna för ett bra resultat.
Det är svårt att få till värmen så den blir bra i hylsan och i tanken , det är lätt att förstöra mässingen o bränna sönder den tyvärr med ev. läckage som följd.:confused:
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Gassvets är nog lite "overkill". Temperaturen blir onödigt hög, Jag skulle hellre välja en lagom stor gasolbrännare.
I övrigt instämmer jag med Alfredo och Micro, vet du inte hur det ska göras så låt bli!
 
Måste hylsan vara av mässing?
eller skulle de gå med en rostfri hylsa, men då skulle det kräva TIG svetsning.
Heller inget hobby projekt

Protte
 
Problemet är om inte gasolbrännaren är tillräcklig stor som du säger...
Det fungerar jättebra att löda mässingsventiler på tunna rör med 800liters munstycke monterat i gassvetsen bara man är snabb o har tillräckligt med fluss.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.