Funderar på att beställa ca 120 kvm trägolv från Kährs med cirkapris på 1 000 kronor per kvm (skjut mig, jag vet!).

Frågan är vilka marginaler de har på de volymerna och de dyrare golven? Kan man få ner detta till säg 750 kr per meter eller hur ser det ut i handeln? Har ni andra prutat på golv?

Man tycker att beställningen är så pass stor så ett bra pris borde vara rimligt att få.
 
När vi gjorde om badrummet prutade jag rätt fint på badkaret. Först tog jag in offerter från sigro / offertbutiken.se och två lokala butiker - den vi köpte kakel/klinker av och den som låg närmast. Sedan bad jag kakel/klinkerbutiken reducera sitt pris ytterligare så att de blev billigare än de andra, vilket de gärna gjorde. Totalt blev det nog 10-15% billigare än sigro tillslut.

När det gäller en sån enkel affär som att leverera en specificerad produkt så kan återförsäljarna sälja till inköpspris plus några procent marginal eftersom deras enda kostnad är för order- och fakturahantering. Särskilt om de vet att du jämför med andra leverantörer. Näringsidkaren får ställa sig själv frågan "ska jag sälja 120 kvm golv till Starmac till usel marginal men ändå tjäna 4000 kr, eller ska jag låta någon annan göra det istället". Många väljer att ta pengarna.
 
Gissningsvis är påslaget 100% i sista ledet, som pelpet skriver så har de en enkel affär här med få omkostnader. Jag kan tänka mig att Kährs inte tillåter hur mycket rabatt som helst för att skydda sina återförsäljare.
 
O
En handlare har rätt att sätta sina egna priser... Kährs kan inte hindra en handlare från att sätta ett lågt pris. Sen om de börjar jävlas med handlaren på andra sätt det är en annan sak.
 
Odjuret skrev:
En handlare har rätt att sätta sina egna priser... Kährs kan inte hindra en handlare från att sätta ett lågt pris. Sen om de börjar jävlas med handlaren på andra sätt det är en annan sak.
Festool fick väl lite skit för att man pressade handlarna att hålla uppe priserna?
Eller minns jag helt fel?
 
Odjuret skrev:
En handlare har rätt att sätta sina egna priser... Kährs kan inte hindra en handlare från att sätta ett lågt pris. Sen om de börjar jävlas med handlaren på andra sätt det är en annan sak.
Det går att reglera det mesta i ett återförsäljaravtal, prissättning till exempel. Det är då inte ovanligt alls.
 
Nja, får jag inte ner priset så får jag ta ett 300-kronorsgolv vilket är lite synd. Men med tanke på storleken på ordern så borde jag kunna få ner priset kraftigt tycker jag. Ska i alla fall göra ett gott försök att få en bra deal, annars får det vara.
 
Samma Kährs golv som kostade 890 kr/kvm här i Stockholm hittade jag för €55 (~450 kr) på Åland... När jag frågade dem på Åland sa de att de hade runt 20% påslag och att de kunde dra av ytterligare lite om jag beställde mer än 200 kvm...
 
Starmac skrev:
Funderar på att beställa ca 120 kvm trägolv från Kährs med cirkapris på 1 000 kronor per kvm (skjut mig, jag vet!).

Frågan är vilka marginaler de har på de volymerna och de dyrare golven? Kan man få ner detta till säg 750 kr per meter eller hur ser det ut i handeln? Har ni andra prutat på golv?

Man tycker att beställningen är så pass stor så ett bra pris borde vara rimligt att få.
Det tror jag absolut är möjligt. Jag fick direkt 25% rabatt på ett golv för 1 000 kr/kvm då jag nämnde att jag kände en plattsättare som var anställd av dem. Så 25% rabatt på ordinarie pris på ett så dyrt golv med så många kvadratmeter bordet gå vägen med lite prutning.

Lycka till!

/Krille
 
Det är alltid värt att prova. Jag har prutat en hel del på byggmaterial, men har haft bättre lycka på andra produkter. Köpte cirka 80m^2 av Kährs Siena för drygt ett år sedan, men fick bara ner priset från 439kr/m2 till 417 (lägsta pris jag hittade på nätet var 415kr). Men hur väl man lyckas beror väl oftast på hur mycket påslag butiken just nu har på sitt listpris. Kan tänka mig att påslaget är större på de dyrare golven, och att mitt "billiga" golv redan var anpassat efter konkurrensen.
 
120 kvm kan nog knappast kallas storköp, dock ett ganska dyrt golv så en del prutmån kan kanske finnas ändå

Själv hade jag tur när jag skulle beställa ett junckersgolv för dryga tusingen då dom körde en drive och toksänkte till 499:-/kvm......
 
120 m² och 1000 kr/m² är väl ingen varken stor order eller ovanligt dyrt. Pruta är väl aldrig fel men använd inte mängden som argument för det biter nog inte om det inte är lilla butiken på hörnet, men då har dom inte några större rabatter själva.
 
O
mexitegel skrev:
Det går att reglera det mesta i ett återförsäljaravtal, prissättning till exempel. Det är då inte ovanligt alls.
Problemet är lagen... GB´s glass skyltar... de är bara rek. ca priser... varje återförsäljare får själv sätta priset. Du får inte styra prissättningen... ända som har ett pris som gäller till viss del är cigaretter... där finns det ett högsta pris. men du får sätta ett lägre pris om du vill men inte högre.
Att försöka reglera saker i ett avtal skulle då strida mot lagen... som jag förstått det hela...
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Du får gärna hänvisa till var i lagen detta skulle stå, att en företagare inte får sätta hur höga priser som helst och att det inte skulle gå att hantera i ett avtal mellan tillverkare och återförsäljare.

Jag är ingen expert på ämnet, men det låter för mig märkligt att det skulle finnas hinder för att styra prissättningen på sin egen produkt... Marknadsekonomi du vet ;)
 
mexitegel skrev:
Du får gärna hänvisa till var i lagen detta skulle stå, att en företagare inte får sätta hur höga priser som helst
Pratar du om cigaretter så finns väl där ett högsta pris för att den procentuella andelen skatt inte ska bli för låg. Se Lag (1994:1563) om tobaksskatt som i §3 säger "Cigaretter får inte säljas till högre pris än detaljhandelspriset."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.