Sjöboden är i akut behov av upprustning. Pga stränga byggregler får den inte flyttas en millimeter och den hamnar flertalet år i vattnet vid snösmältningen.

Tänkte nu höja golv med plintar och undrar då vad man ska tänka på, de hamnar inte i isen under vintern men nästan...

Vi är rookies på det mesta men måste ju lära oss ::)

Gjuta själv eller köpa färdiga plintar- troligen gjuta själv och borra ned armering i stenarna under.

Alla tankar mottages

Karin
 
om du ska gjuta egna plintar är det smidigt att använda formrör av papp. De finns i flera olika dinensioner och är lätta att använda. När du gjutit klart plintarna skär du upp papprören och "klär av" plintarna. Ta till lite extra dimension på plintarna med tanke på vattenerosion.

Använd rostfri armering i de plintar som riskerar att stå i vatten! En billig försäkring för att de håller länge!

Hade man använt rostfri armering i Ölandsbron så hade man inte behövt renovera den idag!
 
Aha, rostfri armering hade jag ingen aning om att det fanns, bara sett dessa vackra mattor som rostar fint med tiden...

Tack för svaret.
 
Tänk på att det finns olika recept på betong. På baksidan av cementas cemtsäckar hittar du en blandning som ska vara ok för att stå i blöta
 
Det finns en flaska som heter vattentätare som man blandar i betongen. Borde göra att betongen står sig bättre.
 
Hur höga skall plintarna vara?

Rekommenderar starkt att Ni köper cementringar och bygger upp till rätt nivå. I med armering och därefter beställ en pumpbil för cement. Medlet ni kan ta i, som troligen inte spelar någon roll, är SIKA. Använd hellre anläggningsbetong som är lite dyrare men starkare. Det är enkelt och bekvämt. Varför inte använda tågräls som armering som sätts fast i botten?

Ett annat alternativ är att ta plaströr som ni gjuter bottensats på land först och sen lägger i. Enkelt att styra rören på plats som annars flyter.

Ett tredje sätt är att lyfta dit stenblock som utfyllnad, bygg en form och kalla dit pumpbilen... Rostfri armering är nog lite överkurs då den vanliga armeringen lär hålla. Eller så använd tågräls som armering. Då kanske Dina barnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarns barn ev få renovera....

Sen finns det ju alltid pålpråm som kan komma vägen förbi.
 
Ölandsbrons armering rostar eftersom man använde bräckt vatten från Östersjön när man blandade betongen. Normalt sett rostar inte armering om den har tillräckligt betongtäckskikt, min 30 mm tror jag. Rostfri armering lär nog inte behövas, däremot kan man ju använda vattentät betong. Då biter nog inte frosten så mycket.
 
BJohan skrev:
Ölandsbrons armering rostar eftersom man använde bräckt vatten från Östersjön när man blandade betongen. Normalt sett rostar inte armering om den har tillräckligt betongtäckskikt, min 30 mm tror jag. Rostfri armering lär nog inte behövas, däremot kan man ju använda vattentät betong. Då biter nog inte frosten så mycket.
Samt att rostangreppen skedde i skvalp zonen där anrikning av salter va ett av de större bekymmren.

Att bero täckskikt så är det olika för olika typer av miljöer. För angrepp i skalpzon gäller högsta klass och detta betyder runt 65 mm täckskikt. Sedan beror det på vilken dimension på armeringen man har för diametern styr också vilket täckskikt som krävs osv. osv...
 
Lite väl avancerat och jämföra Ölandsbron med en gjutning för en enkel brygga för en sjöbod, va? ::)

Räcker gott och väl med någon av modellerna som jag föreslog förut. 8)

Smidigast är att ta dit en pumpbil, kör armering, anläggningsbetong, ev lite sika i samt betongringar eller plaströr att gjuta i... Låt gärna ett galvat stycke metall sticka upp ur röret. lägg på längsgående järnvägsräls/balk som svetsas i dom uppstickande bitarna och vips, kan Ni börja spika tjock trall.

Kan föreslå andra modeller också men då det inte är en ölandsbro så....
 
Många förslag blev det och någon Ölandsbro är det inte,
tack och lov! ;)

Jag tror mig förstått lite principen så nu ska jag snart till affären...

Ska bli spännande och jag vill verkligen att det ska bli bra och så underhållsfritt som möjligt...

Tusen tack för alla svar!
Karin
 
Ojdå, min liknelse med Ölandsbron verkar tagit stora proportioner... Förresten skrev jag fel bro, skulle varit Västerbron (tror jag det var). Probelmet med bron jag menar är att det normalt rekommenderade täckskicktet inte räcker till för att stoppa vattnet från att tränga in i betongen och nå armeringen. Det är felaktigt att påstå att betong är vattentätt nämligen, så ska en pelare stå i vatten konstant så bör man räkna med att fukthalten i betongen blir hög! Och hög fukthalt vid armering innebär ju rost... Dessutom finns risken för frostsprängning med tiden, vilket kan blottlägga armeringen.

Jag föreslår absolut att du använder en rostfri armering. Att armera med järnvägsräls är helt oförståeligt för mig. Armeringen skall, för att uppfylla sin funktion, alltid placeras där det uppstår hägst belastning i konstruktionen, dvs i utterkanterna. Att då peta ner ett par rälsbitar i en runt pelare ger ju rätt material på heeelt fel ställe! Möjligtvis skulle man kunna armera med räls om konstruktionen är i storleksordningne över 10 meter. Dessutom är räls, som tidigare talare sagt, gjord av ett material som inte är lämplig för stor drag- och tryckpåkänning.

Vilken formmetod som är lämpligast beror lite på hur platsen ser ut där det ska gjutas, och hur plinten ska förankas i underlaget. Såvida det inte står vatten där plinten ska gjutas vid formning/gjutnign så rekommenderar jag papprör. Varför? Jo för att det är utan tvivel enkalst att forma med, det är billigt och det går relativt enkelt att riva formen. Alternativen med betongrör eller plaströr faller på en eller flera av ovanstående anledningar.

"Vattentät" betong behövs inte användas alls sålänge det inte står flytande vatten i formen vid gjutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.