Hejsan alla.

Jag håller på o letar efter en liten billig stuga. Har fastnat för Grästorpstugan, (Gullvivan).
Kan nån här inne som kan lite mer än mig om dessa saker (dvs alla) :) kika in på deras hemsida
och sen kommentera ifall det verkar vara nått att ha eller inte.

www.grastorpstugan.se

Mvh
Tom
 
Hej Talbo, nu är det lite sent att skriva något vettigt, så jag avstår från omdömen.

En stuga som jag har haft lust att bygga är denna:
http://www.polhus.se/produkter/Fritidshus-Folkstugan_18

Den är "knuttimrad" och det skulle vara kul att bygga :)

Men det finns ju massor att välja bland, så det är inte så enkelt.
 
Mycket intressant tips KnockOnWood.
Hur skulle man gå tillväga för att isolera en knuttimrad stuga?
Kanske bara isolera golv och tak för att spara utseendet och ta den något högre
uppvärmningskostnaden. Eller skall man isolera även väggarna (Invändigt) ?
 
De isoleras nog bäst på insidan ja.

Men medge att det vore läckert att bara stapla upp "väggtimren", så vips är kåken praktiskt taget färdig.
Kanske någon som har byggt ett Polhus kan dela med sig av sina erfarenheter.

Men låt dig nu inte förledas av mina pojkdrömmar. Det var nog dumt att sätta myror i huvudet på dig.
 
  • Gilla
Talbo
  • Laddar…
För att fortsätta utläggningen, och reta dina smaklökar lite till :)

Ett "timmerhus" lever ju så till vida att "timret" växer och krymper på bredd och höjd.
Så att spika reglar för isolering på insidan funkar inte.

Därför har de tagit fram de här beslagen för montering av stående reglar, så husstommen kan röra sig fritt i förhållande till de inre reglarna
vinkelbeslag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver inte reta smaklökarna mera. Är redan såld på stugan! :) Den såg så mycket bättre ut än det jag själv hittat... Det kommer troligast att bli folkstugan.
Man kan ju få den i 45 lr 70mm virke. Är den senare (70mm) värd det högre priset?
 
Hur ser priserna ut jämfört med andra "konventionella" stugor?
Det blir väl lite frakt också.

Jag tycker att 44 mm borde räcka, men har man råd så. 70 mm plank låter mäktigt!
Mitt gamla 1800-talshus hade 80 mm stående plank i en nyare utbyggnad,
och det var verkligen rejält.

Varför är inga andra här intresserade och har synpunkter förresten?
 
S
Det får gärna va över 100 mm timmer om man vill ha det vinterbonat. Honka har fina stugor av mycket bra kvalitet, lite dyrare men håller i många år.
http://www.honka.fi/sv/stugor-och-bastur
 
  • Gilla
Talbo
  • Laddar…
H
Jag köpte och monterade upp denna i somras:
http://sorselestugan.se/shop/friggebodar/friggebod-original-15/

Blev oerhört bra bemött med både support och beställning. De var mycket tillmötesgående med några synpunkter (petig!) och jag fick även plåster på såren. Jag är supernöjd och kan rekommendera dem vilken dag som helst! leveranstiden var inte alls få farlig och frakten från norr till södra sverige var bättre än väntat. Valde dock att hämta det själv med en mindre lastbil från fraktfirman. Man kan få det utkört också. Timret är rejält 45x145mm!

Jag köpte även till tak och golv isolering till stugan för att kunna använda den lite längre in på säsongerna. Köpte även till skruvpaketet. Byggde eget altandäck utanför modell större istället för det man kan köpa av dem.

Monteringen är enkelt dvs knutimrat där man inte använder skruv/spik/bläck eller liknande överhuvudtaget till stommen. Jag tyckte det var väldigt enkelt men jag kan tillägga att jag renoverat en del innan detta.

Rekommenderas!
 
  • Gilla
Talbo
  • Laddar…
Hybenos skrev:
Jag köpte och monterade upp denna i somras:
[länk]
...

Rekommenderas!
Se där ja!

Deras 30 m2 stuga verkar ju vara mycket billigare än Polhus 24 m2 också.

Följer sjöutsikten med i leveransen :)
 
H
Tänk bara på tillbehören dvs det du köper är i princip det du ser. Som t ex själva isoleringen får du köpa själv och vill du ha extra fönster så kostar det 1500kr till. Taket får du köpa själv också beroende på vad du vill ha (plåt, tegel m.m). Jag fick tag på nya tegelpannor till taket till mycket bra pris på blocket! (tror jag gav 800kr för allt inkl nockpannor)

Jag tror att mitt bygge med isolering i golv och tak slutade på runt 34000kr. Så räkna ordetnligt på vad du vill ha så du inte bara beställer och ser att det måste till en massa.
 
Jag tackar o bockar för alla inlägg! Skall ta allt i beaktande innan jag bestämmer mig o går vidare..
 
Planktimmer i all ära, men det går inte att jämföra med ett äkta timmerhus
 
Du har helt rätt Knut!
Men tyvärr så tillåter inte min ekonomi en äkta timmerstuga!
 
Då var det bestämt! Det blir Fritidshuset Saga ifrån Polhus. En variant på deras Folkstuga! Tack för tipset
KnockOnWood (y)
Bygglovsansökan och rivningsanmälan lämnas in nästa vecka.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.