Hej
Jag är ute efter att samla på mig för- och nackdelar mellan platta på mark och torpargrund. Torpargrund med träbjälklag på plintar eller leca-mur runtom. Uterummet kommer att isoleras för vår- höst men det ska vara möjligt att värma upp ibland på vintern också.Det lutar åt golvvärme med värmeväxlare ansluten till husets värme system. Glykol i uterumsslingan isf.
Huset har platta på mark.
Utformningen på rummet kommer att bli ca 4x7 meter, där 7 meter är måttet ut från huset. 7 meter ut från huset är marken 1-1,5 meter lägre än vid huset, slänt börjar 5 meter ut från huset. Det behöver alltså fyllas upp en del. Placering på husets västra sida.
Taket ska isoleras och göras tätt. Utformningen är inte klar och husets utformning gör det svårt, eller snarare begränsar möjligheterna. Tar det som nästa steg. Först grunden.

Tacksam för tips!
 
Det låter mest som en "vanlig" utbyggnad av huset, eftersom du tänker värma upp "uterummet".

Kanske med lite mindre isolering om det bara skall värmas upp sporadiskt.
Men en vacker dag fullisolerar ni och gör uterummet till en ordinarie del av huset.
Varför inte förbereda för det, när du ändå går ut så ambitiöst?
Så, hur skulle du vilja ha en konventionell utbyggnad?

Har du bygglov för resten?
Där är väl utförandet beskrivet, i alla fall schematiskt?
 
Lånar denna tråd lite

Håller på med mitt bygge, nu är mina funderingar följande.

Bygger ett inglasatuterum som kommer att bli isolerat och värmas upp någon gång / vinter tid. Står på plintar och är trärbjälkar
Som jag läst mig till ska man inte använda tycktvirke i ett uterum, då är min fråga vad ska jag använda istället.

Uppbyggnad från mark är

Mark
I
Ångspärr (åldersbestämdplast)
I
20-30 cm luftspalt upp till regelverket
I
Vindpapp
I
Reglar med cellplast
I
Bärandegolv? Mitt förslag är Slät Spontad furu 27*120 mm
I
Laminatgolv

Skulle den slät sponatade furun fungera? Eller är det risk för fukt problem? Eller vad ska man ta för bärande golv. CC 64 cm mellan reglar

Tacksam för tips
 
Om du inte ska ha den spontade furun som ytskikt så förstår jag inte varför du ska krångla med det? Lägg golvspån istället, finns en särskild klassning som klarar högre fuktpåverkan (minns inte vad den heter dock).
 
vectrex skrev:
Om du inte ska ha den spontade furun som ytskikt så förstår jag inte varför du ska krångla med det? Lägg golvspån istället, finns en särskild klassning som klarar högre fuktpåverkan (minns inte vad den heter dock).
Tanken är väl att i framtiden kanske använde just detta, när barnen vuxit upp ocm man kan betsa den eller måla, sen är frågan 22 mm spån klarar det 64 cc?

Men fuktmässigt ser du några problem med spontat?
 
Rottan skrev:
Tanken är väl att i framtiden kanske använde just detta, när barnen vuxit upp ocm man kan betsa den eller måla, sen är frågan 22 mm spån klarar det 64 cc?

Men fuktmässigt ser du några problem med spontat?
Fuktmässigt är det troligen mindre problem med spontat virke än med spånskiva. Du behöver kanske inte slå ihop brädorna ända i "bott" i sponten. Oftast är ju spontat trägolv nedtorkat till 8% fuktkvot, ska du ha utrymmet ouppvärmt så är risken stor att de kommer att svälla en del.
 
Martinsson skrev:
Hej
Jag är ute efter att samla på mig för- och nackdelar mellan platta på mark och torpargrund.
Största nackdelen med gjuten platta måste vara kostnaden jämfört med träbjälklag.
Jag har gjutit en platta i höstas till uterum och kommer nog hamna på ca 1900kr per kvadratmeter (totalt 16kvm).
Har gjort allt själv förutom själva gjutningen.
Exempel på kostnader:
Betongbil 7400kr
Maskinhyra (minigrävare, vibb,laser mm) 4000kr
Lastbil (frakt singel, grävare och container för schaktmassor) 3700kr
Kantelement 1800kr
Cellplast 1700kr
Armering 1300kr
Singel/grus, 3 kubik 600kr
m. fl.
Har kontakter så jag hoppas att jag kommit billigare undan. Har fått prisuppgift på ca 4000kr per kvadratmeter om man ska leja bort hela jobbet med plattan.

Om du har råd och möjlighet så rekommenderar jag gjuten platta.
 
Tack pajelimo!
Jag har också tänkt göra allt utom gjutningen. Gjorde så på garaget för 8 år sedan.
Pajelimo; Har du rörelsefog mellan husets och uterummets platta? vad har du för uppvärmning? Har du valt glaspartier?
 
Martinsson skrev:
Har du rörelsefog mellan husets och uterummets platta?
vad har du för uppvärmning?
Har du valt glaspartier?
- Jag har åldersbeständig plast mellan gamla och nya plattan.
- Har gjutit in LK Systems 20mm rör, kommer införskaffa deras värmeväxlarpaket.
röret är najat på armeringsnätet med buntband. Detta förläggningssätt rekommenderas av Uponor.
- WG62 Eco från Willab
 
pajelimo skrev:
Största nackdelen med gjuten platta måste vara kostnaden jämfört med träbjälklag.
Jag har gjutit en platta i höstas till uterum och kommer nog hamna på ca 1900kr per kvadratmeter (totalt 16kvm).
Har gjort allt själv förutom själva gjutningen.
Exempel på kostnader:
Betongbil 7400kr
Maskinhyra (minigrävare, vibb,laser mm) 4000kr
Lastbil (frakt singel, grävare och container för schaktmassor) 3700kr
Kantelement 1800kr
Cellplast 1700kr
Armering 1300kr
Singel/grus, 3 kubik 600kr
m. fl.
Har kontakter så jag hoppas att jag kommit billigare undan. Har fått prisuppgift på ca 4000kr per kvadratmeter om man ska leja bort hela jobbet med plattan.

Om du har råd och möjlighet så rekommenderar jag gjuten platta.
Det går ju faktiskt att komma ner lite till i pris. Är det "bara" 16 kvadrat så kan man faktiskt handgräva ut för grunden, sparar ju en hel del i kostnad för hyra av minigrävare. (Jag har gjort så för en 15 kvadrat platta till en friggebod). För ett uterum så är det kanske inte jättenödvändigt med riktiga kantelement heller. Sen tycker jag priset för betongbilen var väldigt saftigt, borde väl bara röra sig om 1,5 kubik ungefär? Men det kanske blir så pass dyrt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.