Hej,
Jag och min fru är på väg att bygga hus i Umeå och från hustillverkaren ingår en Nibe f750. Jag har försökt att hitta konkret information om hur en sådan pump presterar i norrland men har inte hittat så mycket om detta. Vi kommer att bygga ett 2 plans hus på 170kvm med 35kvm vidbyggt garage. Förhoppningen är att kunna använda pumpen även för att värma garaget efter att den obligatoriska 2 åriga energideklarationen är gjord (fungerar tyvärr inte innan dess då man hamnar ovanför kravnivån för installerad eleffekt). Min fråga är alltså till er som har en nibe f750 i drift (gärna i norr), hur många kwh går det för uppvärmning för er? Och natruligtvis var bor ni och vad är det ni värmer?
 
Kan fungera bra i ett välisolerat hus som har någon tilläggsvärmekälla (läs eldstad) som kan leverera in energi i systemet. Jag har flera bekanta uppe i Norrbotten som har FLVP och är nöjda. Men de har inte jättelång livslängd och om man inte stöttar med ved, tenderar det att bli ren eluppvärmning av det hela. Den tillförda energin består ju i ett uppvärmningselement på tilluften, samt själva kompressorns arbete.
 
Har du någon aning om dina bekanta har den äldre typen av flvp med relativt låg effekt eller något nyare typ Nibe F750 eller Comfortzone med högre kompressoreffekt? Man upplever ju när man läser om folks upplevelser av dem att det skiljer väldigt mycket mellan dessa i hur pass bra dom klarar att hålla nere behovet av värme från el eller annan uppvärmningskälla.
 
Nej tyvärr inte, måste erkänna att jag sällan diskuterat VP-modeller när jag är bortbjuden på fika. Själv har jag jordvärme. En FLVP brukar som sagt ingå i många husmodeller, för att klara energikraven. Det hade dock inte varit mitt förstahandsval om jag projekterat själv.
 
Hej

Vi har ingen nibe men en Comfortzone C50 i Umeå och är riktigt nöjda med det, har haft den sen 2006 (då huset byggdes) och den har fungerat bra hela tiden. Första vintern utan kamin men sen har vi haft kamin för att stötta när kylan tränger sig på, vi är hyfsat duktig på att elda så blir en morgonbrasa och ett par på kvällen mest hela vintern.

Huset vi värmer är på ca 200kvm plus vidbyggt garage på 55 så det är lite väl stor yta för en CE50.

Åtgången varierar mellan åren men vi ligger mellan 16000 kwh upp till ~17500 kwh vilket jag tycker är helt okej för storleken på huset.
 
Hej igen

Av någon anledning så kom jag att tänka på detta idag och inser att jag inte skrev att detta gäller total förbrukning. Vi har ingen separat mätare för värmepumpen så kan inte redovisa enbart för den. Så detta är inklusive allt annat och jag misstänker att vi ligger rätt högt när det gäller hushållselen.. I planen ligger dock att försöka ersätta 35st 50W halogenspottar med något energisnålare, tror att dom kan vara lite negativt bidragande till förbrukningen då jag inte tror att värmen från dessa bidrar så mycket till uppvärmningen (de flesta sitter i ett ryggåstak).
 
Hej!
Tycker att det låter som en ganska resonlig förbrukning med tanke på att ni har så pass stort hus. Tror att er pump ganska bra motsvarar Niben som följer med vårat hus så man får väl anta att den kanske räcker till för oss. Å andra sidan eldar ni ju ganska mycket vilket vi nog inte kommer att göra....

Värmer ni upp garaget till normal rumstemp eller har ni underhållsvärme där?
 
Hej

ligger på 18-20 grader i garaget så det är hyfsat varmt, Frun kör också in sin bil där på vardagarna och den isbiten är inte bara skoj men tills jag byggt en carport så får det bli så.

Använder också garaget till diverse hobbyverksamheter och det är då en bidragande orsak till värmen och pga att vi har ingjuten golvvärme så tar det rätt lång tid att värma upp det om man kommer på att man ska ut och leka lite.

Angående eldningen så är jag osäker om det bidrar så mycket till minskad elförbrukning då jag knappast skulle ha så varmt som vi har det nu om inte vi hade kaminen, vi har kring 22-23 grader i inomhustemp och varmare i vardagsrum/kök där kaminen sitter. Men kaminen bidrar definitivt till komforten och ger en möjlighet att snabbt höja temperaturen om kylan kryper in.
 
Hej på Er :wow:

Ville fräscha upp lite tråden och fråga hur det går för Nibe f750? Har samma "problem" som du hade storsmurfen. Skall bygga ett hus på ca 150kvm utanför Luleå och grubblar över FVP Nibe f750 eller bergvärme. Hittar inte riktigt många trådar om FVP i Norrbotten.

Umeå har något mildare klimat men det kan inte vara så stor skillnad. Hoppas du har bra erfarenheter med Nibe? Kanske någon annan i Norrbotten har några erfarenheter med FVP och ville dela sig med andra om sina erfarenheter/upplevelser :)

Stort tack på förhand!
 
Hej,
Har inte haft några problem med pumpen. Har senaste året gått 8300kwh till uppvärmning av huset (dock inte garage inräknat) och tycker att det är helt ok på ett 170kvm hus. Om jag fick göra om något så är det dock att välja till en tilluftsmodul, SAM40 tror jag den heter. Alternativet är bergvärmepump och ftx. Tycker i vilket fall som helst att det helt klart är värt att välja till någon typ av tillufts system. Det är kallt när det drar in -30 grader direkt genom tillufts ventilerna...
 
Tack för en snabb återkoppling.

Vi skall bygga med FHV (Topasen) och differensen mellan FVP (F750) och bergvärme (IVT Greenline HE C/E) är ca 100tkr. Tror att det blir svart att tjäna in de pengar bara på skillnaden i elförbrukningen mellan FVP och bergvärme. Speciellt med tanke på ytterligare 20 års ränta på de extra 100tkr (ca 20tkr). Men kanske har fel.

Stort tack storsmurfen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.