Elkludde skrev:
Var den förgylld ?
Hehe det skulle man kunna tro ;)
Nejdå, det priset tycker jag är rimligt. Hade fått betala runt 350kr för den om jag hade beställt själv via nätet.. :)
 
Rörisen jag anlitade senast hade ett timpris (ca 800 kr/tim) om man köpt in grejerna själv, och ett lägre om han fixade inköpen. Troligen samma pris i slutändan.

Som redan sagts på annat håll, problemet med eskalerade timpriser stavas ROT...
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Njae, det stavas skatt! Sverige har näst högst skattetryck i världen.

Mer än halva rörmokarens timdebitering är skatt. Blir det något över när året är slut så beskattas detta med 28 % bolagsskatt.

Vi har inte hutlösa löner i Sverige - vi har hutlösa skatter!
 
  • Gilla
1337 och 3 till
  • Laddar…
Akahigi
Är inte detta bara en fråga om att ta hutlöst betalt för ett litet jobb?

Skulle välja en annan röris nästa gång.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Akahigi
Locke skrev:
Njae, det stavas skatt! Sverige har näst högst skattetryck i världen.

Mer än halva rörmokarens timdebitering är skatt. Blir det något över när året är slut så beskattas detta med 28 % bolagsskatt.

Vi har inte hutlösa löner i Sverige - vi har hutlösa skatter!
Alltså, 22% är den, och därmed ganska låg. Inte för att skatten är det i allmänhet, men bolagsskatten är det.

I ett obeskattat universum hade jag inte betalat 400kr för en timma rörmokeri.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Är inte detta bara en fråga om att ta hutlöst betalt för ett litet jobb?

Skulle välja en annan röris nästa gång.
Jag skulle nog frågat först, nästa gång......
 
400:- spänn. Tar dom ju för en ny toa på Jula :)
 
Locke skrev:
Njae, det stavas skatt! Sverige har näst högst skattetryck i världen.

Mer än halva rörmokarens timdebitering är skatt. Blir det något över när året är slut så beskattas detta med 28 % bolagsskatt.

Vi har inte hutlösa löner i Sverige - vi har hutlösa skatter!
Sen ROT kom har timpriset ökat med 20% för hantverkare.
 
Akahigi
blackadder skrev:
Jag skulle nog frågat först, nästa gång......
Man ska väl kunna förvänta sig ett rimligt pris även utan förhandling från en seriös aktör, tycker jag
 
Akahigi skrev:
Man ska väl kunna förvänta sig ett rimligt pris även utan förhandling från en seriös aktör, tycker jag
Ja, det tycker jag med, men man ändrar ju beteende grundat på erfarenheter.

Förhoppningsvis gör även företagen det...
 
O
Locke skrev:
Njae, det stavas skatt! Sverige har näst högst skattetryck i världen.

Mer än halva rörmokarens timdebitering är skatt. Blir det något över när året är slut så beskattas detta med 28 % bolagsskatt.

Vi har inte hutlösa löner i Sverige - vi har hutlösa skatter!
Tja.... då fick du det sagt igen.... men tack vare det höga skattetrycket så har vi nästan gratis sjukvård, föräldaförsäkring. Du har rätt att vara hemma med ditt nyfödda barn i 1år. Dagisplats kostar inte skjortan...
Det finns massa saker som vi får men som vi inte ser!

I det här fallet tror jag inte att skatten var det stora problemet... det finns många hantverkare som överlever på att ta ut mer normala 500-600:- timmen. Det känns inte som jag skulle anlita det företaget igen... Det är inte helt onormalt att företag tar betalt för en 1timme trots att jobbet bara tog 5min.

Frågan är hur vanligt det är att hantverkare har höjt sina priser med 20% tack vare ROT?
Den hantverkare skulle inte jag vilja anlita...
 
Odjuret skrev:
Frågan är hur vanligt det är att hantverkare har höjt sina priser med 20% tack vare ROT?
Den hantverkare skulle inte jag vilja anlita...
Då får du nog göra allt själv.

"I dag kostar det i genomsnitt 450–570 kronor per timme att anlita en hantverkare. När skatteavdraget för hantverkstjänster slog igenom på allvar sommaren 2009 var timpriset 390–450 kronor. Det visar DN:s genomgång av effekterna av det så kallade rot-avdraget.
– Roten har varit väldans bra för oss. Även ute i landet där man tidigare haft problem med sysselsättningen går timpriset upp. Det gör det när efterfrågan är stor, det handlar om tillgång och efterfrågan"
 
Hur mycket har huspriserna stigit under samma år?
 
Menar du att jag ska svara på det?
 
Om man nu ska gnälla på att rörmokaren har höjt priserna med 20% sedan 2009 så får man väl jämföra med vad det som dom reparerar/bygger har stigit i pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.