Hej!

Jag har ofta sökt tips på detta utmärkta forum men detta blir mitt första inlägg. Sedan i somras är jag husägare och bor med min sambo i en 1,5-plansvilla på landet utanför Tierp. Varje våningsplan är ca 100 kvm golvyta och 90% av bottenvåningen används för affärsverksamhet/tvättstuga/pannrum/förråd etc. så där är kraven på värmekomfort mycket mindre (försöker hålla ca 15 grader). Bor gör vi på övervåningen (17-20 grader beroende på tid på dygnet).

Huset är från förra sekelskiftet men byggdes till 1981 (bl.a. delen med pannrummet). Då förefaller man ha installerat en vedpanna som redan då måste varit begagnad (tillv. 1970) samt ack-tank och vattenburet system med element. Pannrummet är beläget i husets sydvästra hörn på NEDRE plan, men en centralt belägen murstock finns också till vilken på ÖVRE plan är ansluten en gammal vedspis (köket), en fin kakelugn (sovrummet) och en vattenmantlad stor öppen spis (det stora vardagsrummet). Det finns också en elpanna i pannrummet som kan kopplas in istället för ved+ack-tank. En modern (max 10 år) vv-beredare finns också separat, samt även en inbyggd i ack-tanken men där har vi/rörmokare inte lyckats få igång elpatronerna så just nu produceras allt varmvatten med el i den separata beredaren.

Till husköpet ingick även 3 ha snårskog belägen ca 200 m från huset (denna mark saknar infart och är svåråtkomlig med bil, men ligger alldeles längs stora vägen). Marken har tidigare använts för jakt och djurbete (två övervuxna hagar finns). Vår plan var att genom denna mark ha egen vedproduktion tryggad, men när jag nu är erfarenheten rikare av vad vedeldning innebär i praktiken uppstår frågor kring hur veden ska tas tillvara och fraktas till huset på andra sidan vägen (jag har varken maskiner eller verktyg utöver yxa och såg).

Vi körde på el tills det blev kallt och då inget vedförråd fanns (förra ägaren har bara kört på el senaste åren) så köpte jag 12 kubik ved att ha att elda med, men jag tror inte det kommer räcka långt och dessutom kom snön innan jag fått allt instaplat, så nu är kanske 6 kubik kvar på baksidan, frusen och snöig. Jag tar in och tinar den i pannrummet och har två staplar där så jag bara eldar med torr ved.

Dagens värme: Vi använder el endast för varmvattenproduktion och eldar obetydligt på övervåningen (lite kartonger ibland i den vattenmantlade öppna spisen). Nu när det är -5 till -10 grader får jag elda två ggr/dag i pannan. Ack-tanken är inbyggd bakom skivor och har inga data jag kan läsa av, men termometrar på till- och från-vattnet till pannan finns. Vattnet från pannan är normalt 55-60 grader, och jag brukar elda tills returvattnet (från tank till panna) är uppe i 60 grader (då stiger givetvis även temp på vattnet från pannan något, men energieffektiviteten verkar avta). Jag har stängt nästan alla element på bottenvåningen för att minska värmeuttaget ur tanken, men en kall dag som denna är det knappt att elementen på övervåningen själva orkar värma hela övervåningen fastän jag eldar kontinuerligt. D.v.s. värmen försvinner fortare än de skållheta elementen hinner skjutsa ut den - jag kommer inte upp i 20 grader om jag börjar på ca 16-17 på morgonen. Om jag eldar morgon och kväll är vattnet från tank till panna nere på ca 30 grader innan jag sätter igång med nästa eldning. Jag får elda alltifrån en full panna till tre fulla pannor åt gången (beroende på utomhustemp) för att få upp returen i 60 grader.

Jag har idag varit och jämfört förekomst av istappar, snö på tak, frost på fasad etc. med vårt hus och grannarnas, och jag ser väl inga stora skillnader - huset verkar rätt välisolerat och det drar inte mycket någonstans. Ev. försvinner värme vid taknocken, men det får nog en expert bedöma i så fall.

Vad bör göras på kort sikt?

1) Om jag öppnar upp fler element blir det varmare på övervåningen, men får jag elda ännu mer (dvs mer värme på ställen där det ej behövs), eller mindre (mindre förluster vid acktanken, värmen kommer snabbare ut där den behövs)?
2) Hur varmt ska jag elda upp ack-tanken? Är det normalt att pannan matar ack-tanken med 55-60-gradigt vatten?
3) Borde jag strunta i pannrummet och bara elda på övervåningen? BETYDLIGT bökigare då all ved i så fall ska släpas upp för trappan och genom hela huset, men kanske mer värmeeffektivt? Med tanke på hur varmt och gott det är i pannrummet vore det inte fel att få lika varmt i vardagsrummet - men då öppna spisen är vattenmantlad kanske merparten av värmen i alla fall går ner i ack-tanken och pannrummet :( Kanske skulle prova den gamla hederliga vedspisen istället?
4) Fler goda idéer på hur värmekomforten kan förbättras NU, utan ännu fler timmar i pannrummet/vedboden och utan högre elförbrukning?

Vad bör göras på lång sikt?
1) Jag funderar på att byta panna/värmesystem inför nästa säsong. Pannrummet är stort nog för att kunna byggas om till pelletsförråd som kan fyllas på med bil/slang, så det är en tanke. Bergvärme är en annan, men där är väl investeringskostnaden betydligt högre? Om man kör på pellets, borde man då även byta ack-tank så man kan köra med solvärme för varmvatten på sommaren (eller kan den nuvarande byggas om/renoveras eller blir det bara sämre/dyrare)? Vore fint att kapa elkostnaderna för varmvatten om man ändå byter system!
2) Hur ska jag på bästa sätt utnyttja den resurs jag har i den närbelägna marken om 3 ha? Finns det något smidigt sätt där jag (mha entreprenör) kan ta vara på veden för eget bruk, eller blir det bara ineffektivt? Borde man låta någon (vem?) komma och avverka de träd man inte vill ha kvar och så får de ta hand om materialet istället och göra vad de vill? Jag vill ju inte att ett skogsbolag kommer och gör kallhygge av rubbet, men jag vill helst inte behöva betala för att bli av med det heller. Om det är enda alternativet kanske det mest ekonomiska är att ta vara på det själv i alla fall? Bränsle behöver jag ju ändå.

Jag hoppas genom svaren här få lite mer kött på benen för fortsatt dialog med leverantörer, men på sikt skulle jag vilja att någon kunnig person kom ut hit och tittade på allt och gav förslag. Vem kontaktar man då? Gör kommunens energirådgivare hembesök? Jag vill inte att det kommer ut någon som bara säljer bergvärme eller pellets etc, utan en obereoende part som även kan bedöma behov av t.ex. tilläggsisolering etc.
 
Sätt in en pelletsbrännare i pannan tills vidare. Acktanken ger väl bra värme till källarvåningen. Sälj veden för du har väl annat mer lönsamt att syssla med. Låt urmodiga vedspisar och kakelugnar stå. Bara smuts, aska och dålig verkningsgrad. En kakelugn får absolut inte stormeldas utan ska svalna innan den tänds igen,
Solvärme har ingen lyckats leda i bevis att den är lönsam. Det är på vintern man behöver värme och inte på sommaren
 
Det är i pannrummet du ska tillbringa tid och elda. Du har ju ett hus och värmesystem som är gjort för det.
Pannan från -70 bör nog bytas då den med största sannolikhet inte är helt energieffektiv. Är det en riktig vedpanna så är det såklart bättre, men jag tror ändå att verkningsgraden på nyare pannor är klart bättre, dvs samma inlagda mängd ved ger mer värme i kåken istf t kråkorna.
Hur stor är acktanken?
Till 200m2 hus med äldre isoleringsstandard behövs det rätt mycket volym för att man inte ska behöva elda hela tiden.
Självklart ska alla element vara på i systemet. Värmen i resp rum regleras med termostat som ska sitta och fungera på varje element. Nya termostater är inte så dyra, (om nu de gamla inte fungerar).
Jag är själv ingen vedpanneeldare, men jag är intresserad och har följt en hel del trådar här på forumet och jag får känslan av att du ska ha upp en betydligt högre temperatur i acktanken. Ju högre temp på vattnet i acktanken desto mer värmeenergi är den laddad med och då behöver du inte elda lika ofta, samt att det går att få ut mer värme från elementen, (om de går från heta, 60C kanske, till skållheta 70-80C).

Tycker du är inne på rätt tankar om vedeldning då du ju har 3ha blivande vedförråd. Dock är det ofrånkomligen mycket jobb med egen ved.
Om acktanken är liten <1.5 - 2 m3, och om du inte har mer plats för fler tankar så kan pellets vara ett gott alternativ. Om du inte med 60C varmt vatten i elementen får upp tillräcklig värme så är inte VP ett lämpligt alternativ.
Om du inte vill el kan lägga all tid, (och verktyg & maskiner), som behövs på egen ved så kan ett alternativ kanske vara att sälja dina 3 ha mark och investera i en pelletspanna och förråd?
 
Jag skulle satsa på att köpa en moderna helautomatisk pelletspanna inkl shuntautomatik. Därtill bygga ett förråd för bulkleverans av pellets. Ibland kan man hitta dessa beg på blocket osv.

Bergvärme är nog inte att föredra i äldre hus med sämre isolering och ett system som kräver hög framledningstemperatur.
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Många goda förslag, tackar! Då drar jag slutsatsen att bergvärme kan jag glömma åtminstone - skönt att kunna utesluta nåt.

johanpelle: pelletsbrännare är nog inget vidare i en 43 år gammal panna - då köper jag hellre rubbet nytt på sikt. Nu närmast funderar jag dock på att använda långsambrinnande "loggs" med högt energiinnehåll nattetid, för att förenkla eldningen och hålla värmen bättre. Det lär ska funka så att man lägger i 1-2 när man går och lägger sig, och så har man glöd kvar på morgonen och bara att lassa i stora klabbar. När det gäller solvärme så är väl syftet mest att få varmvatten sommartid, utan att behöva elda eller använda el. Sen att den bidrar med lite värme på höst och vår är väl mest en extra bonus. Men det är klart, alla investeringar ska ju räknas hem på något sätt.

oldboy: Du har nog helt rätt om verkningsgraden på den gamla trotjänaren, men det är iaf bra att man kan langa in 50+ cm klabbar i den, så den är rätt rejäl. Ingen aning hur stor acktanken är. Ett hål är urtaget i skivorna som omger den och lite av den urgamla isoleringen är borta - verkar vara typ gjutjärn. Skivorna mäter väl ca 1,5x2 meter och går upp till taket. Uppskattningsvis 1-1,5 kubik tror jag tanken är. Det där med termostaten är intressant - varje element har ju en ratt från 1-6 att vrida på, dessutom finns någon typ av temperaturstyrning i pannrummet där man kan ställa in natt- och dagtemperatur mha ryttare på en skiva. Så jag antar att det iaf aldrig kan bli varmare än denna huvudstyrning, och då kan alla element på övervåningen lika gärna stå på fullt eller? På undervåningen har jag dem på 1-2 och där är det såklart betydligt svalare, även om spillvärmen från pannan och acktanken gör mycket till, fastän det är i husets ena hörn.

När det gäller tid och det praktiska: Jag kan inte lägga speciellt mycket tid (har heller inte utbildningen, redskapen etc) ute på skogsmarken. Jag kan tänka mig att trava och kånka ved här på tomten, samt finklyva mindre ved för hand och göra själva eldandet. Jag köper idag 12 kubik blandved 50 cm för 400 kr/kubiken fraktfritt, stjälpt utanför pannrummet om jag önskar, av en lokal bonde. Jag har även fått prisvärd hjälp att fälla och kapa upp träd från några lokala hantverkare, och de kan säkert tänka sig att fälla träd på skogsmarken och leverera 50 cm bitar som går in i pannan till huset. Men kanske inte till det priset! Som jag ser det har jag alltså följande alternativ:

1) Fortsätt som idag. Vedeldning med köpeved, 400 kr/m3. Byte av panna svårt att räkna hem. Om energibesparingen är 25% och vedkostnaden är 10 tkr/år så får bytet (inköp, installation, bortforsling) kosta max 15 tkr om jag ska räkna hem det på ca 5 år. Fördelen är låga investeringskostnader, nackdelen är arbetsmängden.
2) Som alternativ 1, men det är egen ved. Blir knappast billigare, men kanske blir det inte dyrare. Fördelen är att jag får möjlighet att "skulptera" marken för andra ändamål, t.ex. bete eller framtida byggprojekt. Nackdelen är att jag jämfört med alt. 1 hade kunnat sälja marken eller träden i befintligt skick till någon annan.
3) Pelletsbrännare, ev. med ny acktank/beredare och solvärme. Lägre elförbrukning, förmodligen liknande bränslekostnad (om man beaktar ökad verkningsgrad). Hög investeringskostnad (gissar på 100 tkr totalt?) men mindre besvär. Vedavfall från trädgård eller skogsmarken kan ändå eldas i vattenmantlad öppen spis om så önskas. Om pelletspriset ökar långsammare än elpriset bör jag kunna räkna hem denna delvis på sikt, och smidigheten talar för ökat värde på huset när man säljer en dag också. Man kan också tänka sig att skogsmarken säljs för att delvis finansiera pelletspannan, om någon nu vill köpa marken.

Jag vet inte, man kanske får kläm på det här med vedeldning ändå så småningom. Vi får se hur det blir när vi har -20 och kallare. Ska nog ta in en offert från hantverkarna och höra vad de kan leverera ved för från min egen mark. Skönt att ha kommit såhär långt i tankeprocessen ändå :)
 
  • Gilla
Brunnsåker
  • Laddar…
Du fisledar ju bara, du ska ladda tanken full. Upp till 95 graders utgående temp på pannan är inget problem men högre ska du inte gå för då går systemet i kok. Det tar ett litet tag att komma på hur mycket vedträn du kan elda det sista inlägget med utan att riskera att det går i kok.

Du räknar för mycket!
Första prioritet måste vara att ni får komfort i huset och kan hålla den temperatur ni önskar. Andra prioritet är att ni får den komfort ni önskar på ett sätt som ni klarar av med önskad arbetsinsats de närmaste 20-30 åren.

Inget av det går med nuvarande panna, den är både för klen och för ineffektiv. Ved eller pellets är en smaksak, om du är intresserad och vill köpa dig maskinerna som krävs så gå på det alternativet. Att kapa och klyva ved utan maskiner är dårskap är kanske kul i början, men knappast i långa loppet. Räkna därför med detta i din kalkyl.

EGNA SKOGEN
Ska du använda egen skog så lägg till en fyrhjuling med huggarvagn eller en järnhäst, motorsåg och ett motorsågskörkort. Om du köper ved och klyver den själv så är energipriset på c:a 25 öre/Kwh så gissningsvis tar det minst 20 år innan den är återbetald. Så det är i princip en negativ investering.

Råd: Låt det växa till sig och sälj veden

VED ELLER PELLETS:
Pellets kostar ungefär det dubbla mot att att köpa ved som man kapar och klyver själv och dessutom slipper du elda. Eftersom pellets kan justera effekten efter husets behov behöver du ingen större ackumulatortank vilket du måste ha vid ved. Investeringsmässigt är det därför likvärdiga alternativ.

Grovt räknat kostar det dig 10 000 kr/år för att slippa kapa, klyva, trava, bära och elda. På köpet kan du lämna huset utan att elpatronen tickar igång. (Omvänt kan man säga att du sparar 10.000 kr/året på att elda med ved)
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Det var raka besked, mexitegel! :) Jag håller med om prioriteringen, men skulle inte döma ut pannan riktigt än - jag har ju inte ens försökt komma upp i 95 grader eftersom jag tänkt såhär: Enligt Newtons avsvalningslag (jaja, nu räknar jag igen) går avsvalningen fortare ju större temp-skillnaden är. Med konstant hög temp i tanken går alltså mer värme/tid ut i pannrummet och mindre av vedens energi kommer till elementen på övervåningen. Alltså borde man inte ha varmare i ack-tanken än att man uppnår tillräcklig värmekomfort i den del av huset man vistas i. Eller tänker jag fel?

I vilket fall gör jag gärna ett experiment - jag eldar på som hejsan och så ska vi se vad den gamla pannan kan skrämma upp tanken i. När jag har returvatten på 85+ grader tänker jag inte lassa in något mer, för säkerhets skull. Så får vi se om veden räcker längre om acktanken håller sig vid 60-90 grader hela tiden, istället för 30-60. Jag lär märka rätt snabbt om förbrukningen ökar eller minskar.

Jag kan säga direkt: Motorsågskort och allt jobb själv är INTE ett alternativ. Återstår alltså alternativen att fortsätta med befintlig utrustning och köpa ved, eller att uppgradera pannrummet - antingen nån budgetvariant med fortsatt vedeldning och installation av en beg. men bättre panna, eller ett mer påkostat arbetsbesparande pelletssystem.
 
Ja, jag brukar göra jämförelsen att när folk köper ett kök eller badrum för ett par hundra tusen så räknar man inte på någon återbetalningstid - man bara kör på känsla. På värmesystem så räknar folk ihjäl sig på det som går att räkna på, men i slutänden är det ändå ofta de mjuka faktorerna som styr valet (bekvämlighet, komfort etc.) Inget personligt alltså ;)

Jag håller med om prioriteringen, men skulle inte döma ut pannan riktigt än - jag har ju inte ens försökt komma upp i 95 grader eftersom jag tänkt såhär: Enligt Newtons avsvalningslag (jaja, nu räknar jag igen) går avsvalningen fortare ju större temp-skillnaden är. Med konstant hög temp i tanken går alltså mer värme/tid ut i pannrummet och mindre av vedens energi kommer till elementen på övervåningen. Alltså borde man inte ha varmare i ack-tanken än att man uppnår tillräcklig värmekomfort i den del av huset man vistas i. Eller tänker jag fel?
Det är rätt men det blir fel. Om du inte kör upp tanken i mer än 60 grader och dina radiatorer kräver ungefär samma temp så finns det ingen energi i tanken att utnyttja. Om du istället kör upp tanken i 95 grader så kan du ta ut energin i tanken tills den sjunkit till 60 (eller vad som nu behövs för stunden)

Tycker du värmeläckaget från tanken är för stort så duger det gott att extraisloera med vanlig glasfiberull.

Om du inte har en shuntautomatik bör du skaffa det snarast, den ser till att det inte går ut varmare vatten än nödvändigt till elementen vilket minskar spillvärmen.

Som jämförelse så är väl normen idag vid dimensionering av ett modernt vedsystem att det ska räcka med ett ilägg de kallaste dagarna.

Tänk på att du sannolikt med din nuvarande panna gör åt mer än 30% mer ved än du skulle göra med en modern. Det må vara jobbigt att elda flera gånger om dagen, men veden ska kapas och klyvas också - det är där den stora arbetsbesparingen är :)

Oavsett vilken panna du har så försök få till en så bra pannrumslogistik som möjligt. Från huggkubben till att askan är ute. Det gör eldningen så mycket roligare.

Sist men inte minst, tänk på att värmesystemet bör kunna skötas av er båda. Så det inte bara är du som måste elda och hugga i.

EDIT: Du skriver att huset svalnar trots varma element? Det har nog att göra med att du inte har energi nog i tanken enligt min kommentar på ditt citerade inlägg ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Många bra tips på många håll och kanter - tackar. Jag har nu spenderat lite kvalitetstid med den gamla pannan och kan berätta följande.

Efter några timmars eldande på kvällen var returvattnet uppe i 55-60 grader, dvs då jag normalt slutar elda. Jag eldade då friskt vidare. Efter en timme till hade inte mycket hänt. Jag toppade då upp pannan till max och öppnade nedre sotluckan (som också verkar vara primärintaget för syre) och tryckte in mer syre i pannan med en wellpapp-skiva som jag viftade med fram och tillbaka tills handlederna värkte. Det brann FRISKT i pannan. Avläsning av termometrar: temp in till pannan, 59 grader. Temp ut från pannan, 64 grader !!! Trots allt slit värmde denna intensiva eld alltså inte upp kylvattnet i manteln mer än 5 grader :( Min nästa fundering blir då - vart tar värmen vägen? Det var inte varmare i pannrummet än vanligt. Om vattenmanteln inte är speciellt stor kan jag bara dra slutsatsen att det mesta av värmen försvinner ut genom skorstenen, särskilt när returnvattnet når högre temperaturer.

Och då till det jag inte förstår: Varför är det svårare för pannan att värma, säg, 60 gradigt vatten till 90 gradigt vatten, än 30 gradigt till 60 gradigt? Så länge eldens temperatur är mycket större än vattnets temperatur borde de väl göra liten skillnad, och temp-ökningen vara konstant så länge man håller sig under kokpunkten?

Finns det någon lämplig termometer man kan köpa för att testa rökgastemperaturen? Jag skulle gärna göra om kvällens experiment med någon slags antennliknande termometer som klarar höga temperaturer instucken upp genom skorstenens sotningslucka. För att kunna bekräfta teorin om vart värmen tar vägen, och hur rökgastemperaturen varierar med temperaturen på returvattnet som pannan matas med.
 
Hmm.

Låter ju som att vattnet inte cirkulerar, men då borde pannan gå i kok på det vatten som står still. Det borde höras isåfall genom ordentliga smällar.

Sitter det någon cirkulationspump mellan panna och acktank eller är det självcirkulation? Har du prövat att lufta systemet?
 
urdjur skrev:
Och då till det jag inte förstår: Varför är det svårare för pannan att värma, säg, 60 gradigt vatten till 90 gradigt vatten, än 30 gradigt till 60 gradigt? Så länge eldens temperatur är mycket större än vattnets temperatur borde de väl göra liten skillnad, och temp-ökningen vara konstant så länge man håller sig under kokpunkten?
Som du redan varit inne på så ökar förlusterna med temperaturen. Antagligen är tanken dåligt isolerad och mycket av energin strålar/leds bort.
 
Vart läser du temperaturerna? Kan det vara så att du har någon form av laddkoppel som öppnar bär pannan nått laddtemp och att det då ser ut som att tempen slutar stiga.. Även om förlusterna ökar så ska inte skillnaden vara så markant.
 
Till alla - jag är mycket tacksam för all hjälp, vet inte hur jag skulle kunna reda ut detta annars! Här kommer mer info.

Mexitegel: Inga smällar hördes. Jag vet hur det låter, för när vi precis flyttat in provade vi att elda i vattenmantlade öppna spisen på övervåningen utan att cirk-pumpen var på. När den kom upp i 80+ grader började det knalla och gå - lät som huset skulle rasa :wow:. Hursom, cirk-pump finns och pannan kan ju värma vattnet i botten på tanken från rumstemp till 55 grader, sakta men säkert när man eldar. Sen visar det sig svårt att värma mera efter det, av okänd anledning. Här kommer två bilder:

bild(6).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr blev de vridna 90 grader när jag laddade upp dem... nåja. Första bilden visar rör från panna till tank upptill - två mätare sitter på röret, den vänstra mäter tryck, den högra temp. Det nedersta röret matar pannan med vatten från acktanken. Där finns en termometer till höger om förgreningen (vet ej vad det lodräta röret som bildar ett parallellt flöde till pannan ska vara bra för, men det bör vara avstängt). Längst till höger där ser du även en cirk-pump, dvs på det nedre röret. Lyssnade inte ifall den gick igår när jag höll på och vevade som bäst, men... varför skulle den stanna? Det mittersta röret kopplar samman den vattenmantlade öppna spisen på övervåningen med tanken och har en separat cirk-pump.

Den andra bilden visar rökrörets infästning i skorstenen, samt de två mätarna (tryck och temp) på det övre röret med vatten från pannan till tanken. Tog med denna då jag undrar var jag ska montera denna: http://www.clasohlson.com/se/Rökgastermometer/34-641
Jag misstänker: på rökröret, innan skorstenen kan suga in luft från pannrummet? Det är tjockt järngods i rökröret, men på dess ovansida alldeles efter förgreningen (det är Y-format, med två delar till pannan och en del in till skorstenen) sitter en fyrkantig bult. Ska jag prova skruva upp denna och sticka ner termometern där? Förutsatt att jag kommer åt rökkanalen via bulten etc. (Till höger om ack-tanken utanför bild finns även vv-beredare, el-panna och div. reglerutrustning och fler pumpar - säg till om ni vill ha bilder på det också).

mycke_nu: Men ack-tankens förluster borde vara irrelevanta i det här fallet - det är ju pannans förmåga att värma vattnet den matas med som förefaller vara problemet. Kan absolut tänka mig att isolera tanken också, men först vill jag utreda varför pannan inte värmer 59-gradigt vatten mer än 5 grader när den går för fullt.

jensaro: Hoppas bilderna förtydligar hur jag läser av. Har ingen aning om vad en laddkoppel är - tror termometern i fråga är en mycket enkel historia som bara mäter temp i vattnet från resp. till pannan. Tanken att värmen trots allt hamnar i tanken är trösterik, men menar du att även termometern nedtill skulle visa fel då, d.v.s. den som ger temp för vattnet FRÅN tanken? I vilket fall var ack-tanken nere i 40 grader igen i morse, så allt extra-eldande igår verkar jag inte ha haft något för i praktiken, så därför tror jag inte termometrarna ljuger. Och det var inte den kallaste av nätter hittills heller.

TILLÄGG: Två saker till - hur luftar jag systemet och tror ni det behöver göras? Finns det någon risk att rökröret som binder samman panna och skorsten också är vattenmantlat? I så fall kanske det börja forsa ut systemvatten i pannrummet om jag börjar pilla på den där bulten. Men VAR ska då termometern monteras för att ge ett jämförbart värde på rökgastemp?
 
Redigerat:
Lite svårt att se, tror du att du skulle kunna göra en schematisk skiss över hur systemet är kopplat?
 
Elda ved i det nuvarande systemet går uppenbart inte. Du får då ägna all fritid till 80-åringarnas favoritsyssla..
Finns absolut ingenting som säger att man inte kan elda pellets i en 43 år gammal panna.
Pellets ger en kontrollerad jämn uppvärmning av vattnet till skillnad mot vedeldning i en gammal panna.
Förmodligen är det en överförbränningspanna och eldar du på i den får du rökgastemperaturer uppåt 500 grader och risk för förstörd skorsten.

Kan du inte avslöja vilken panna det är fråga om?
Det är en mycket vanlig metod hos dem som köper gubbeldade villor att man första året sätter in en pelletsbrännare i den gamla pannan för att få ordning på värmeekonomin och minska risken för nedbränt hus.
Är det en begagnad brännare kan man sälja den nästa år utan förlust.
Senare när man bott in sig bestämmer man vilket framtida system man ska ha.
Att du inte får varmt i huset beror det troligen på att vattnet ut till elementen inte är tillräckligt varmt eller att flödet är för lågt. Går det att öka hastigheten på cirkulationspumpen?

Ska du renovera och lägga in nya golv i bostaden så lägg in golvvärme och satsa på bergvärme i framtiden.
Pelletseldning är till för den som vill jobba lite själv med att hålla ned kostnaderna men i längden så blir bergvärme dubbelt så billigt i drift. Allt beror på hur mycket du vill investera till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.