Nu har vi sågat ner träden på tomten vi ska bebygga i sommar. Vi har 60-70 stockar av 80-12 år gamla tallar som är 5 m långa. Fint virke säger många men byggfiramn vill inte bygga med "bondsågat" eftersom det blir stickigt och inte alltid helt rakt. Vad ska man göra av virket? Vet ni någon som köper virke i stockar eller ska man försöka göra det till ved och sälja? Har ni några tips?
 
Ta en helg med några vänner, klyv & stapla, så får ni mycket pengar till något roligt till huset. Fräckare kök tex...


Mvh Gagga
 
Du menar att vi ska elda med veden själva? Det kommer att ta mycket plats på tomten men det kan vara skönt att inte bry sig om ved på många, många år...
 
  • Gilla
Guillaume D
  • Laddar…
Vi hade en liknande situation och sålde ett lastbilslass till ett skogsbolag. När de kom och hämtade det sa de att virket var för gammalt och torrt som sågtimmer (de hade inte själva kunnat fixa fram lastbil tidigare) så vi fick massavedspris = spottstyver.

Har du plats att lagra det och eldar med ved, är nog den bästa lösningen att elda upp det själv
 
Sälj virket omgående eller se till att få det sågat omgående. Sågtimmer och även massaved är färskvara.

Att inte snickare vill använda bondsågat virke är ganska vanligt. Till viss del förstår jag dom också. Det brukar bli lite si å så med dimensioner, rakhet, kvistighet osv.

Bodsågat virke duger gott å väl till att bygga garage, uteplats eller något annat som ni behöver. En trave med sågat virke tar inte så stor plats på tomten.

DEt som är för klent för att såga blir ved, men att elda enbart granved är ingen höjdare direkt ;)
 
Ett garage tror jag nog att det blir men uteplats...nja, tror vi kommer att använda tryckimpregnerat där. Det verkar trögt att bli av med stockarna. Man vill ju ändå få någon krona för dem.
 
Vad menar ni med färskvara? Hur lång tid har man på sig? Stockarna har legt en vecka nu.
 
Timmerpriserna är väl inte direkt på topp just nu efter orkanen och de flesta mobila sågverk har nog fullt upp med efter densamma.

Kanske såga upp det själv med en stor motorsåg och timmerjiggen www.logosol.se

/Kent
 
Tallstockarna bör säljas och hämtas inom en månad, sedan blir de blå och icke önskvärda! För eget bruk gör det inget att de är lite blånade...
Om du sågar på ett mindre sågverk OCH kan få dem hyvlade så blir det ju prima virke. Det kan ingen snickare klaga på! Själv har jag byggt hela mitt hus så...
 
  • Gilla
GnarlyX
  • Laddar…
annann skrev:
Vad menar ni med färskvara? Hur lång tid har man på sig? Stockarna har legt en vecka nu.
För sortimentet "färsk granmassaved" brukar man prata om 2veckor på sommaren.

Vad gäller tall så kan väl midsommar vara ett riktmärke på max lagringstid utan att få blånad.

 
Sälj timret till ett sågverk!!!
Det är inga som helt problem om det legat någon vecka. Hoppas att ni apterat det på ett rimligt sätt så att det inte blir för mycket massaved av det.
Att, som någon skrev, kapa och klyva upp det till ved låter ju helt befängt!!!
Snacka om kapitalförstöring.
Dessutom är ju inte tall någon höjdare att elda med. Dels är det dåligt värmevärde i tall och dels sotar det ju mycket.
 
För våran del (Tall, 60 timmer i 5,5meterslängder) så blev det ved av alltihopa på grund av att skogsbolagen och sågarna inte var så intresserade att det ens skulle löna sig för oss att dra ihop stockarna i högar .......betalningen var i stort sett noll.....
Det blev ett antal kubik ved av det istället. :)
 
Har kontakt, via en släkting, med en såg som vill betala 400 kr/kubik. Hoppas att transport och hämtning ingår. Ska ringa till dem i morrn. Är det ett vettigt pris?
 
Mer än vettigt skulle jag säga...
SÄLJ!!!

/Kent
 
Priset är väl inte alldeles fantastiskt men jag tycker absolut att du ska sälja.
Eller, om det är en mindre såg, det kanske går att byta mot t.ex. björkved i 3 meterslängder?
Värt att prova om ni är i behov av ved.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.