Har precis flyttat in i ett hus byggt 2006 och nu vill vi börja fixa barnens rum. I samtliga rum är det ful papperstapet (bara 1 lager dock) med massa omlottskarvar. Tänkte börja med ett rum som har brun tapet och funderar på om vit tapet eller vitmålat blir enklast/billigast? Sätta upp vit tapet kant i kant klarar vi själva men krävs det massor med underarbete behöver vi nog hantverkarhjälp. Likaså klarar vi att måla om det inte krävs flera timmars underarbete först. Vilket underarbete kräver dessa förutsättningar? Tips på hur man ska tänka?
 
Måla går bra men om du vill att tapetkanterna inte ska synas måste du spackla över dem.

En bra guide finns här.
 
pelpet skrev:
Måla går bra men om du vill att tapetkanterna inte ska synas måste du spackla över dem.

En bra guide finns här.
Men om jag spacklar tapetskarvarna blir det ju en annan struktur där? Kommer inte det att synas genom färgen?
 
Det du ska göra är ju att hyvla av tapetskarvarna och sedan spackla. Om du sedan vill måla eller tapetsera är ju upp till dig. Det beror också på hur strukturen är på nuvarande tapet, men om du bara målar är risken att det kommer synas olika strukturer. Målning direkt på är ju billigast. Bredspackla och sen måla näst billigast (förutsatt att man själv kan göra det). Sedan finns ju alternativet renoveringstapet som döljer mindre ojämnheter och som går att måla direkt på. Billigare än vanlig tapet, men med färgen inräknat hamnar du på samma kostnad.
 
falkn skrev:
Det du ska göra är ju att hyvla av tapetskarvarna och sedan spackla. Om du sedan vill måla eller tapetsera är ju upp till dig. Det beror också på hur strukturen är på nuvarande tapet, men om du bara målar är risken att det kommer synas olika strukturer. Målning direkt på är ju billigast. Bredspackla och sen måla näst billigast (förutsatt att man själv kan göra det). Sedan finns ju alternativet renoveringstapet som döljer mindre ojämnheter och som går att måla direkt på. Billigare än vanlig tapet, men med färgen inräknat hamnar du på samma kostnad.
Ok, så underarbetet blir detsamma oavsett tapet eller färg? Bredspackling är inte aktuellt så då får det bli tapet.

En helt annan fråga som jag chansar på och ställer här: Det vita släta taket är fullt med sprickor som löper som ett rutnät. Gissar att det är underarbetet som de förra ägarna slarvat med. Hur åtgärdar man det på bästa sätt? Bredspackla hela taket och måla om? Täta med latexfog och måla över med färg? Eller räcker det att spackla i sprickorna som blivit och måla ett varv?
 
Strukturen beror på underlaget. Har man en vanlig slät tapet så tror jag inte att man märker strukturskillnaden mot spackel om man inte tittat noga. Är det strukturtapet är det en annan sak.

Jag har målat på renoveringstapet och gör inte om det. Den äter färg som en wettexduk.
 
Elsakling skrev:
Ok, så underarbetet blir detsamma oavsett tapet eller färg? Bredspackling är inte aktuellt så då får det bli tapet.

En helt annan fråga som jag chansar på och ställer här: Det vita släta taket är fullt med sprickor som löper som ett rutnät. Gissar att det är underarbetet som de förra ägarna slarvat med. Hur åtgärdar man det på bästa sätt? Bredspackla hela taket och måla om? Täta med latexfog och måla över med färg? Eller räcker det att spackla i sprickorna som blivit och måla ett varv?
Ja, det kan man säga.

Risken är ju att du får samma problem igen oavsett vilken metod du använder. Hur ser konstruktionen ut i undertaket, är det målat direkt på gipsskivorna eller är det stora mängder spackel eller något som har spruckit?
 
falkn skrev:
Ja, det kan man säga.

Risken är ju att du får samma problem igen oavsett vilken metod du använder. Hur ser konstruktionen ut i undertaket, är det målat direkt på gipsskivorna eller är det stora mängder spackel eller något som har spruckit?
Jag gissar att det är direkt på gipsskivorna. Tycker mig skymta sådan där glasfiberremsa genom färgen på vissa ställen. Sprickorna följer ju precis ett stort rutnät. Är det inget att göra åt då? Huset rör sig för mycket kanske?
 
Elsakling skrev:
..funderar på om vit tapet eller vitmålat blir enklast/billigast? Sätta upp vit tapet kant i kant klarar vi själva men krävs det massor med underarbete behöver vi nog hantverkarhjälp. Likaså klarar vi att måla om det inte krävs flera timmars underarbete först. Vilket underarbete kräver dessa förutsättningar?
Den bistra sanningen är tyvärr att det inte finns någon annan genväg (än hantverkare) ifrån underarbetet om man vill ha ett bra resultat.

Antingen accepterar ni att väggarna ser ut som de gör, och nöjer er med lite grundläggande underarbete som att riva ner lösa tapetbitar, spackla igen hålen och de värsta ojämnheterna och målar sedan över det och accepterar att det finns brister i finishen. Det kan absolut vara en vettig lösning. Efter ett tag så ser man inte de små bristerna i finish om man inte går och tänker på det, och hela rummet kan få en ljus och fräsch karaktär. Ni kan sedan fundera vidare på hur ni vill ha det, och göra det ordentligt några år senare.

Eller så gör ni ett ordentligt underarbete och ser till att väggen får en jämn och slät yta innan ni taperserar eller målar. Det kan ni göra på olika sätt. Riva ner tapeter och bredspacka eller sätta renoveringsgips t.ex. Att göra ett sådant underarbete tar minst 3 ggr så lång tid som tapetseringen eller målningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.