Har ett litet (ca 24 m2) kallgarage där jag gjort mig ett gym. Isoleringen är mer eller mindre obefintlig så det är oftast samma temp inne som det är ute.

Värmekällan i detta garage är en 2 kw byggfläkt som, med hjälp av en timmer, går 5h/dygn (min budget går åt fanderns med fler timmar än så).
Jag har nu börjat inse att 2 kw inte räcker för att komma upp i 16-18 grader när det är kallt ute, funderar därför på om man inte kunnat göra utrymmet mindre istället? En tanke är att hänga upp en tjock presenning tvärs över rummet (knappt fyra meter brett) och på så sätt minska ytan som fläkten ska värma upp med ca 40%. Frågan är bara om en presenning klarar att hålla kvar värmen på ena sidan och samtidigt hålla ute kylan på andra? Rör sig som sagt om fem timmar per dygn.

Visst hade man kunnat göra det riktigt seriöst och sätta upp en ordentlig gipsvägg med isolering men det har jag varken ork eller pengar till :)
 
Visst hjälper det med en tjock presenning. Dock att varma upp en kall lokal varje dag är rätt så slöseri. Dock onödigt på ett sätt att ha konstant temp på 16 plus.
 
Det hade kostat skjortan att hålla det konstant varmt! Känns inte riktigt försvarbart då jag bara är där en dryg timme om dagen :)
400 kr/månaden är ungefär vad ett gymkort kostar så det är där jag dragit min gräns.
Tack för ditt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.